Auto huren in Tanzania?

Hallo,

Wij zijn een jong stel die deze zomer voor een maand door Tanzania willen reizen.

We komen aan op Dar es salaam en boeken dan een binnenlandse vlucht naar Zanzibar. Hier willen we ongeveer een week blijven. Vervolgens willen we naar Serengeti vliegen. Daar willen we een auto huren om door het Serengeti park te rijden, de Ngorongoro crater te bekijken, de Kilimanjaro vulkaan te zien, daarna willen we door rijden naar dar es salaam om terug te vertrekken naar Nederland.

Dit allemaal in een maand! moet lukken toch?

Allemaal hele mooie ideeen he! Maar waar kan ik een auto huren in Tanzania?

Eventuele tips zijn altijd welkom!

Alvast bedankt

Leuk plan, maar…

Ik heb geen idee of je zonder gids wel de parken in mag.
En in de parken is een gids sowieso bijzonder handig.
Die weten veel beter waar ze op moeten letten en zijn veel beter geinformeerd over waar de dieren zitten.

Jullie reisplannen zijn in een maand wel te verwezelijken. Wij gaan ongeveer hetzelfde doen (maar dan met Zanzibar aan het einde, en met een gids) in 17 dagen. Dat is ook vergelijkbaar met wat veel reisorganisaties aanbieden.

Frans

@ Frans,

Gaan jullie dit met een organisatie doen? Regelen jullie dit hier of in Nederland?

Ik ben heel benieuwd want wij zijn ook beizg met het plannen van een reis voor ongveer 23 dagen.

Na vele malen in Azië te zijn geweest, schrik ik zo nu en dan wel van de tarieven.

gr Mary

Hoi Mary,

De prijzen zijn denk ik wel wat hoger dan Azie (ik heb niet zoveel ervaring als toerist in Azie, alleen voor werk).
Wij hebben onze reis geregeld via Makasa
http://makasatanzania.com/nl/home
Dit is een buro van een Nederlandse vrouw en een Tanzaniaanse man.
Ik heb contact gehad met een paar mensen die met hen gereisd hebben en die waren wel positief.

Groetjes, Frans.

1 like

Tanzania is behoorlijk duur. Maar dat ligt ook veel aan de touroperators, die maken veel gebruik van (vrij) dure hotels. Als je zelf wat moeite wil doen, wil kamperen en zelf rijden dan kan je al snel 700 tot 1000 euro per persoon besparen. Campings zijn er voldoende in en bij de toeristische plekken. Nadeel in Tanzania is dat ze als debielen rijden op doorgaande wegen en het links rijden. Maar daar wen je in een half uur aan.
Ik heb zelf geen auto gehuurd in Tanzania maar dit kan ongetwijfeld in Arusha. Je kan dan zelf rijden in parken in die omgeving. Gids is niet nodig en in tegenstelling tot wat Frans zegt vind ik het verre van handig. De gidsen waar ik ervaring mee heb proberen je op te lichten en weten niks meer over de dieren te vertellen dan wat er in het boekje van de kruidvat staat. Als je je een beetje inleest op internet weet je zelf ook waar je moet kijken om de beesten te spotten. Het rijden in parken stelt niet veel voor: Die 4x4 stand heb je ongeveer nooit nodig en een kaartje kan je uitprinten van internet (doen! anders moet je 10 euro betalen voor een gecopieerd a4tje).
Na je rondje serengeti etc. gewoon je 4x4 auto terugbrengen en een polotje ofzo huren om terug te gaan naar Dar. Of met de bus, goede verbinding.

Voorbereiden is de halve pret, dus als je dat goed doet heb je een schitterende (en betaalbare) vakantie.

Martijn, bedankt voor de info.

Kamperen is inderdaad een stuk voordeliger.

Ik heb me niet gerealiseerd dat zonder gids ook mocht, maar het leek mij
wel handiger (en ik denk dat ik via het buro waar ik mee ga wel een goede gids ga krijgen, maar dat zal ik in juli nog wel een keer terugmelden).

De achtergrond is mede dat we vorig jaar naar Madagascar geweest zijn. Daar is op de meeste plaatsen een gids sowieso verplicht, maar daar was het ook zo dat ze denk ik minstens eens zoveel dingen spotten dan wij in eerste instantie zelf zagen.

Frans

Hallo,
ook wij willen een auto huren in Tanzania, we komen waarschijnlijk aan in Dar es Salaam. Ik heb al zitten zoeken, maar kan helaas weinig vinden, we zijn vooral benieuwd naar de kosten.
Als iemand ervaring heeft en een goed adres dan horen we dat graag.

Carin

Een auto huren in Tanzania is alleen mogelijk met chauffeur. Is beter ook want het is een chaos op de weg. Ik kan het niet echt duur noemen, ongeveer 50 dollar per dag…

Hallo,

Het is zeker mogelijk om een auto te huren in Tanzania. Dit kan ook zonder chauffeur. Het verkeer is zeker een stuk chaotischer, maar het is te doen.
Toen ik in Arusha zat heb ik een autoverhuur bedrijf gevonden in het consulaat. Zij verhuurden goede auto´s en de prijs weet ik niet exact meer, maar wij vonden het prima. Wanneer je bij het consulaat naar binnen wilt moet je je paspoort even meenemen.

Groeten