Hallo beste lezers en lezeressen,
Ook Indonesië is 1 van mijn favoriete vakantielanden. (zie ook mijn tip voor Cambodia)
Mocht je in de (nabije) toekomst dit land willen bezoeken dan zou je eerst een keus moeten maken wat je wilt zien, welke eilanden, en wellicht een avontuurlijke vakantie of strandvakantie wilt doen.
Als je daar uit bent heb je de keus om een of meerdere eilanden van de ruim 16.000 (!) eilanden te gaan bezoeken.
Wil je alle drukte vermijden en een avontuurlijke doe-vakantie willen doen, dan kun je de eilanden Kalimantan, Sulawesi, Nusa Tenggara (Oostelijk eilanden van Bali) en Sumatra bezoeken.
Neem er de tijd voor want de afstanden zijn enorm en de wegen niet altijd zoals wij gewend zijn.
Sulawesi is echt een aanrader, want dat eiland heeft veel cultuur te bieden en is nog steeds “rustig”, in de zin van toerisme.
Op Java is ook enorm veel te zien, zoals (nabij of in) de plaatsen Bandung, Bogor, Pangandaran, Surabaya, Yogyakarta, Malang. En zo kan ik nog meer plaatsen opnoemen, maar zoals ik al zei, je moet de tijd nemen deze plekken met hun cultuurschatten te bekijken.
Pangandaran hebben we na de Tsunami van 26 dec. 2004, bezocht. Dat was in het voorjaar van 2005. Daar troffen we een compleet verwoest gebied aan en daar hebben we een jong gezin met haar moeder aangetroffen die alles verloren hebben: huis, winkeltje, kleding, etc. Terug in NL hebben we geld (ruim € 1300,=) en goederen ingezameld en hebben dat per bank en post verzonden naar een adres die zij hebben opgegeven. Dat is gelukkig allemaal goed aangekomen.
Maar, niettemin is van elk eiland wel iets moois te vertellen. Ligt eraan waar je naar toe wilt.
Dat hoor ik wel, als je van plan bent Indonesië te bezoeken.
Grtz,
Louis de Gruiter