Reizen door Azië: tips?

Hello,

Ik ben van plan samen met mijn vriend door Azië/ Australië/ NZ te reizen maar nu heb ik gelezen dat je moet kunnen aantonen dat je het land weer verlaat.

We willen graag in Thailand beginnen maar hebben nog geen idee waarvandaan we terug gaan vliegen en wanneer. Heeft iemand hier tips voor?

Alvast bedankt :chin:

Hee Amy,

Iedereen krijgt bij binnenkomst een visum voor 30 dagen.

Echter, sommige airlines doen moeilijk als je niet kunt aantonen dat je binnen die termijn weer weggaat, of laten je iets ondertekenen. (Zo van: Eigen verantwoording voor de 30 dagen)

Maar in principe is het dus zo dat je gewoon binnen Th. 30 dagen kunt gaan en staan waar je wilt.

Wat je ook zou kunnen doen is een ticket naar bijv. Phnom Penh of naar Siem Reap (duurder) boeken op dag 29. Dit dient dan twee doelen: Om het probleem van de 30 dagen te ondervangen, en om Angkor Wat te bekijken.
Verblijf in hotel of guesthouse is goedkoper dan in Thailand, dus je ticket zou je binnen een dag of tien (Ik weet natuurlijk niet hoelang je daar wilt zijn) terugverdiend kunnen hebben ten opzichte van de kosten in Th.
En wie wil er nu niet Angkor Wat zien ?

Hans.

Nog even iets Amy,

Vraag trouwens even op je reisbureau na hoe moeilijk de desbetreffende airline gaat doen. De een doet moeilijker dan de ander.

Hans.

Even kleine rectificatie… Je krijgt namelijk geen visum voor 30 dagen, maar je krijgt een visumvrij verblijf van maximaal 30 dagen.

Airlines kunnen idd moeilijk gaan doen als je niet kan aantonen dat je binnen deze 30 dagen het land weer verlaat.

Ik heb het idee dat het ook een beetje af hangt van de Miep die toevallig ahter de balie werkt. Egypt air was er afgelopen zomer in ieder geval heel streng in: geen ticket het land uit betekende dat je niet mee mocht.

Je kan voor vertrek in den Haag een visum aanvragen, dan ben je van het gedoe af.

Dave schrijft :

Airlines kunnen idd moeilijk gaan doen als je niet kan aantonen dat je binnen deze 30 dagen het land weer verlaat.

Jij kunt haar toch wel vertellen welke airlines " het moeilijkst" doen ?
Of is het inderdaad afhankelijk van de “Miep” ?

Hans.

Ik zou toch het zekere voor het onzekere nemen. Stel dat er ondertussen iets gebeurt (aanslag, crisismaatregel, politieke rel,…) wat dan ook, waardoor de maatregelen opeens verscherpen, dan zit je met de gebakken peren.

Nee, het zal idd ook afhankelijk zijn van degene achter de balie. Als ze de officiele regels zouden aanhouden, zou het door elke airline gecheckt moeten worden, al gebeurt dat in de praktijk niet altijd.
In Thailand zelf word je ticket volgens mij nooit gecheckt, ik heb m’n ticket iig nooit hoeven laten zien.

Ze vragen volgens mij je boarding pass of je ticket bij aankomst

hebben ze bij mij afgelopen zomer beide keren niet gecontroleerd.

Ik heb geen van beiden nooit hoeven laten zien. Boarding pass hebben ze sowieso niks aan, want daar staat alleen wat info over de heenvlucht op.
Ook heeft tegenwoordig niet iedereen het e-ticket meer bij zich, ook zonder dat A4-tje kan je inchecken.

Ok, duidelijk, maar wat is dan de beste manier om voor langere periode door Azië heen te reizen?

:wereld:

bij mij wel is denk ik om te controleren of je juiste vluchtnr hebt ingevuld maar er zijn in thailand "regels"die verandelijker zijn als het weer