Ik heb een vraagje ivm met de route van Nthambo Tree Camp naar Pretoriuskop restcamp tijdens onze rondreis in Zuid Afrika van 29 september tot 20 Oktober 2017 .
Na onze twee nachten in Nthambo Tree Camp ( Klaserie privat game reserve ) overnachten wij de volgende nacht in Pretoriuskop Rest camp in Kruger .
Hebben wij voldoende tijd om dit toch wel vrij lange stuk doorheen Kruger Park te doen en tijd om de dieren te observeren?
We moeten namelijk voor 18 u in Pretoriuskop zijn .
Eerst nog ontbijten in Nthambo Tree camp, dan vertrekken, langs de winkel rijden en dan naar de ingang van het kruger park .
Mijn bedoeling was om het Krugerpark binnen te rijden via Orpen Gate ( Ingang het kortste bij ) en dan zo doorheen kruger park naar Pretoriuskop .
Is een heel stuk door Kruger park en je mag /kan er niet snel rijden ( Willen we ook niet doen omdat we veel dieren proberen te zien )
Is het misschien toch niet beter om direct langs de weg buiten het park naar Hazyvieuw te rijden en daar een ingang nemen van het kruger park ?
Dan missen we wel een stuk van het midden gedeelte van het kruger park .
We hebben ook nog bijna de ganse volgende dag om het zuidelijke gedeelte van het kruger park te doorkruisen, daarom leek het mij leuk om via Orpen Gate
binnen te rijden .
Graag jullie adviezen .
Alvast hartelijk bedankt
Het is uiteraard een persoonlijke keuze die “goed” of “slecht” kan uitpakken, voor zover je daarvan kunt spreken. In 2015 ben ik vanuit Shimuwini Restcamp in het noorden door het park naar Berg-en-dal Restcamp gereden, dat is 300 km door het park maar het was een geweldige dag waarop we naast de Big 5 ook wilde honden en hyena’s gezien hebben en dus ook zeer regelmatig zijn gestopt voor de dieren. Qua afstand is jullie route dan ook zeker te doen en omdat je zoals je zelf ook zegt het midden gedeelte anders zou missen zou ik lekker door het park gaan zodat je een betere indruk van het park hebt. Onderweg in Satara of Skukuza even lunchen en je kunt er weer tegenaan.
Hartelijk dank . Dan gaan we dit zeker doen en proberen tijdig te vertrekken vanuit Nthambo Tree Camp .
Is toch altijd beter even raad vragen aan mensen die daar reeds effectief zijn geweest.
Bedankt Peter. Zou het dan volgens jou toch beter zijn om ineens door te rijden naar Hazyvieuw langs de R40 en dan Kruger Park binen rijden langs Phabeni Gate en dan beperken tot dat gedeelte van het kruger park ( zuidelijk deel ) ? We hebben ook nog de bijna volledige volgende dag om in het zuidelijke gedeelte rond te rijden natuurlijk , daarom had ik gedacht deze eerste dag een andere zone te doorkruisen .
Is er dan minder kans om wild te zien tussen Orpen Gate en Skukuza - Pretoriuskop ??
Er zijn toch ook wat kleinere binnenwegen om hier en daar te nemen .
Ik weet natuurlijk niet goed wat ik me moet voorstellen bij die onverharde wegen . Zijn die goed berijdbaar of niet ? Hangt wellicht af van het weer .
Ik heb even google maps erbij gehaald en als ik zie dat je van het Nthambo Tree Camp, via Hoedspruit naar Orpen - Satara - Pretoriuskop in totaal 285 km is, dan zou ik niet via Orpen het park binnenrijden. Dat is lang. Als je al in Orpen zou zijn, zou ik aanraden om via het park te rijden. Het gedeelte rond Satara heeft weinig begroeiing en meer kans op het zien van kuddes en cheetahs.
Jullie kunnen naar Pretoriuskop rijden via Hazyview, inchecken en dan nog even in de buurt een avond drive doen. Vooral als jullie de volgende dag nog in het park zijn.
Ik heb 1 maal moeten rijden van Olifants tot Berg en Dal, dat is minder ver, maar dat was bijna een race tegen de klok. We zagen toen ook veel wild en stopten in het begin nogal veel. We waren toen net te laat binnen, wel toch een 20 min te laat, maar gelukkig hebben ze er niets van gezegd. Dus ik zou zeggen, neem lekker jullie tijd 's morgens, rij rustig naar het kamp en ga in de namiddag terug het park in voor een rustige zonsondergang rit.
Hartelijk dank voor de tip . Ik had ook al een vermoeden dat dit wat lang zou zijn , en inderdaad als je dan veel wild zou tegenkomen en dikwijls stoppen dan wordt het racen om op tijd binnen te zijn en dat is niet de bedoeling natuurlijk .
Nog één vraagje . Als je bvb rond de middag al incheckt in Pretoriuskop kan je dan tot zonsondergang blijven rondrijden of moet je ook dan tegen 18u terug in het kamp zijn ?
Nu heb ik wel net gezien dat begin oktober als wij daar zijn de zonsondergang reeds ongeveer om 18u10 is . Dus zelfs al moeten we voor 18 u binnen zijn dan is dit toch bijna tegen zonsondergang .
Als jullie echt uitgebreid te tijd willen nemen is het misschien wel verstandig om
bij Phabeni Gate, of vanaf het winkelcentrum (supermarkt ) van Hazyview bij de
Paul Kruger Gate in te rijden!
Het winkelcentrum ligt gelijk net buiten Hazyview langs de R538, de weg naar
Paul Kruger Gate!
Wat betreft het eerder aanmelden bij Pretoriuskop zal weinig zin hebben,
je moet toch voor 18.00 uur binnen zijn, en ik denk zelfs dat de zon dan
al onder is, 18.10 is het al donker!
Bij de Gates krijg je onherroepelijk een boete als je te laat bent, maar
ik heb de indruk dat ze bij de Camps iets soepeler zijn!
En wat betreft het rondrijden in het zuidelijk deel kan je makkelijk
meerdere dagen vullen!
Ik ga er van uit van wel, maar ben niet zeker, maar doen jullie op een andere dag de panoramaroute? Als dat niet zo is, zou mijn keuze heel snel gemaakt zijn; Dan zou ik via Orpen richting Blyde River Canyon (en zijn 3 rondavels) rijden, vervolgens Bourke’s luckpotholes, tussendoor wat watervallen, Gods Window, the Pinnacle en zo via hazyview Kruger binnen. Die route kan je maar 1 keer doen, terwijl ik er vanuit ga dat je wel meer parken met dieren gaat doen (of meerdere dagen Kruger)
Bedankt voor de reacties , hier zijn we al wat mee.
Wij doen inderdaad op een andere dag de panoramaroute . Eerste stukje van onze reis ziet er zo uit .
s’avonds aankomst in Johannesburg . Overnachting kortbij luchthaven .
Dag 1 Rit van Johannesburg naar Hazyvieuw . Overnachting in Hazyvieuw . ( Iddle & Wild guesthouse )
Dag 2 Panoramaroute . Opnieuw overnachting in Hazyvieuw .
Dag 3 Rit van Hazyvieuw naar Nthambo Tree Camp kortbij Hoedspruit . Overnachting
Dag 4 Game drives en game walk’s met opnieuw overnachting in Nthambo Tree Camp .
Dag 5 Rit van Nthambo Tree camp naar Pretoriuskop in Kruger Park . Overnachting daar .
Dag 6 Nog bijna de hele dag rondrijden in Kruger en in de late namiddag rit naar Swaziland ( Mvubu Falls lodge )
Daarna verder langs Hluluwe , St Lucia , Vlucht Durban - Port Elisabeth . Addo ? , Tsisikamma Nat Park, Garden route, Route 62, Hermanus, Kaapstad ( In grote lijnen )