Reisverslag voor toekomstige reizigers

Jambo,

Omdat wij het zelf erg fijn vonden om wat informatie te verzamelen voordat wij onze geweldige vakantie naar Kenia, Tanzania en Zanzibar ondernamen, wil ik het reisverslag dat ik gemaakt heb van onze safari niet onthouden.

Wij hebben onze safari in ‘privé’ stijl uitgevoerd. We hadden een kok, twee tentenbouwers en een lokale gids (in Kenia verplicht een andere) die onze crew vormden. Wij zijn geland op Nairobi en hebben achtereenvolgens de Masaï Mara, victoriameer, serengeti, Ngorongoro, Tarangire, blue mountains (masai dorp) en Zanzibar aangedaan.

Ik kan eenieder die deze reis maakt aanraden om dit te doen met een tentsafari. Het was een geweldige ervaring om de nachten door te brengen op private campsites, midden in de serengeti tussen de wilde dieren.

Het reisverslag (dagboek) inclusief foto’s, film en routekaartjes zijn te vinden op http://www.theloosen.nl/afrika

Ik hoop dat dit toekomstige reizigers hiermee een goed idee krijgen!

1 like

Hoi,

Wat leuk om jullie reisverslag te lezen.

Wij krijgen bij Caracal Tours & Safaris redelijk vaak de vraag voor combi-reizen. Dit bieden we dan ook aan in samenwerking met onze partner in Kenia. Ik heb het zelf ook ooit gedaan en toen als zeer positief ervaren.

Ik was eigenlijk wel benieuwd hoe jullie de rit van Masai Mara via Isebenia naar Serengeti/Lake Victoria in detail hebben ervaren. Was het te doen?

En hoe vonden jullie de combinatie Masai Mara en Serengeti? Voegt het iets toe om beide parken te bezoeken? Ik vond toen zeker van wel, maar ik ben ook wel benieuwd naar jullie mening.

Hartelijke groet,
Marion

Marion,

De route van Masai Mara (Olololo campsite) naar Isebenia was eigenlijk goed te doen. Het scheelt natuurlijk wel dat wij nog voor het korte regenseizoen zaten en de wegen vrij droog waren. Vooral het eerste stuk door de heuvels was prachtig. Nadat we eenmaal in het westen aangekomen waren op de verharde wegen was het nog maar een stukje naar de grens.

In de omstandigheden die wij troffen (de grote trek was een beetje versnipperd) voegde de Masai Mara echt iets toe. De omgeving is toch net iets anders (vooral bij de Olololo heuvels) en de dierdichtheid was er wat hoger. Daarnaast is het voor het echte spotten wel heel mooi dat er offroad gereden kon worden daar. Mogelijk dat ook het safariprogramma (wandelen met een Masaï krijger) en de locatie van onze special campsite (boven op een heuvel met uizicht op de mara rivier, zie foto’s van dag 3) ervoor zorgden dat de Masaï mara een grote bijdrage aan de reis hebben geleverd.

Ha Smallfive, toevallige heb ik via een andere link afgelopen dagen jullie reisverslag gelezen, foto’s bekeken en een stukje video. Prachtig! Vooral op de foto’s ben ik jaloers (veel met telelens neem ik aan…?). Alhoewel wij pas volgens jaar zomer gaan, ben ik nu al bezig met de voorpret en jullie site helpt daar zeker bij. Bedankt!:cheer:
gr. Arthur

Dankje Arthur.

De foto’s zijn inderdaad met een tele-lens genomen. Maar mijn tip: Koop geen absurd dure lenzen en apparatuur. Het grootste deel van de foto’s van dieren is geschoten met een 300mm lens. Vrijwel alle dieren zie je van dusdanig dichtbij dat dit meer dan genoeg is.

Achteraf waren we zeer blij dat we naast drie camera’s met tele-lens, ook een compactcamera bij ons hadden. De foto’s van mensen langs de weg en in het vissersdorp en masai dorp zijn hiermee genomen. Een zeer waardevolle toevoeging aan al het dierlijk foto geweld.

Als je even de mogelijkheid hebt zou ik altijd gaan voor een digitale videocamera. Tegenwoordig zijn deze niet meer zo heel duur, en het levert na de vakantie een fantastische herinnering op. Onze video is geschoten met een ouderwetse bandjes-camera, maar heeft voor ons extreem veel toegevoegd.

Mag ik vragen welke parken / plaatsen jullie gaan bezichtigen?

Veel plezier met de voorpret in ieder geval!

hallo Jambo,
Heb ik de goede naam? Hope so.
Heb je het niet , in sommige situaties, als vervelend evaren om met een mooie camera fotos te nemen. Ik ga deze zomer met mn dochter van 17 op pad en denk dat ik me minder kwetsbaar zal voelen als ik met goedkope spullen op pad ga. Maw. In welke gebieden is het oppassen geblazen (voor 2 vrouwen) en waar heb je juist veilig gevoeld. Ik ga jullie verslag nog lezen, maar deze vraag houd mij best bezig.
Vr. groet Jannine

Jannine,

Jambo is Swahili voor Hallo / Goedendag. Vandaar dat ik mijn post daar mee begon.

Ik heb dat niet als onprettig ervaren. Het enige onprettige wat ik soms voelde was dat ik mij schuldig voelde dat ik met een camera rondliep en de mensen amper te eten hadden.
Ik heb mij nergens onveilig gevoeld, maar we zijn ook niet in grote steden op straat geweest. In Nairobi zijn we met de auto naar het hotel gebracht en weer opgepikt. In Tanzania zijn we alleen in kleinere dorpjes geweest en daar is het prima wandelen. Je wordt alleen ‘lastig’ gevallen door bedelende kinderen.

In de parken kom je sowieso weinig lokale mensen tegen.
De kwaliteit van de foto’s als aandenken aan de reis zouden voor mij een zeer belangrijke reden zijn om een zoomlens te kopen. Een 300mm lens is hiervoor prima, en hoeft niet extreem duur te zijn.

Gaan jullie zelf de reis maken of hebben jullie een groepsreis of een eigen gids met crew?

In ieder geval alvast veel voorpret gewenst! Voor ons was het een reis om nooit te vergeten, zoals blijkt uit het reisverslag op de site :wink: