Nu ik dan voor het eerst in Albanië ben geweest zal ik geen vaste basis meer kiezen. Mijn ervaring is dat eind mei/begin juni er zo ontzettend veel plaats is in hotels en bb’s dat je inderdaad in, zeg veertien dagen, het beste en mooiste kunt zien. Het openbaar vervoer brengt je overal waar je wezen wilt. Volgend jaar hoop ik te beginnen in Gjirokastra en ga daarna verder kijken wat ik wil maar zal zeker geen hotel voor elf nachten boeken.
Dan ga ik gewoon van stadje naar stadje, naar de kust waar ik nu niet geweest ben en daarna zie ik wel.
Dat is wel prettig dat je dan zeker op de bonnefooi kan, dat maakt het juist vaak extra leuk in mijn ogen.
Ik ga zeker een keer naar Albanië wanneer kan ik nog niet zeggen.
hoe verloopt het openbare vervoer er?
Openbaar vervoer werkt hier opzich prima, als je weet van waar de bus of minibus (furgeon) vertrekt. De meeste bussen/minibussen vertrekken tot 5 uur vanuit de kleine plaatsen en in Tirana tot later natuurlijk. Dit is het enige probleem als je een dagtocht wilt maken, anders is er geen probleem. De minibussen komen in alle plaatsen, zelfs in de kleine plaatjes. Als je het door hebt dan is het ideaal.
Groetjes Jorik
Hoi guykoks, het openbaar vervoer werkt inderdaad prima, het is even zoeken naar de juiste bus maar dat regelt zich vanzelf is mijn ervaring, als je rondvraagt nemen alle aanwezige chauffeurs contact op met elkaar en dan wordt je vanzelf benaderd door de juiste chauffeur.
Zoals heyer87 al aangaf had ik een vaste thuisbasis en dan wordt het moeilijker dus als je met het openbaar vervoer door Albanië wilt reizen zou ik dat zeer zeker doen.
1 of 2 nachten in een stadje verblijven en dan weer verder reizen is het volgende wat ik ga doen in Albanië.
Groetjes Tonia.
Hoi Heyer, zit jij toevallig in Albanië voor Corendon, die gaan volgend jaar vakantie’s naar Albanië organiseren.
Dat zal om te beginnen alleen langs de kusten zijn, schat ik in, als dat een succes wordt zullen ze waarschijnlijk ook wel mooie stadjes in andere streken in het programma op gaan nemen.
Ik kan eigenlijk alleen maar een ieder die nieuwsgierig is naar dit land aanbevelen om volgend jaar of in 2014 hier rond te gaan reizen.
Als Corendon er een succes van kan maken zit het over een paar jaar helemaal vol met Nederlanders.
Niet dat ik daar iets op tegen heb, kan alleen maar goed zijn voor de bevolking, maar dan is wel snel de authenticiteit om zeep.
Dan kun je de rust om lekker rond te kijken in winkeltjes enz. wel vergeten, gaan de prijzen omhoog omdat we veel te veel fooi geven en krijg je binnen tien jaar het Spanje effect.
Ergens vind ik het jammer dat dit land nu massaal ontdekt gaat worden, volgend jaar ga ik in ieder geval weer rondreizen in Albanië.
Ik had Moldavië op de lijst staan maar wil nog 1 keer genieten van Albanië zoals het nu is.
Voordat Moldavië op een programma komt van een reisbureau zijn we tien jaar verder, genoeg tijd om dat ook zo onbekende land te verkennen.
Groetjes Tonia.
Sorry, bedoelde natuurlijk Jorik, Heyer is actief op het Bulgarije forum.
Hoi Tonia,
Ik zit niet voor correndon in Albanie, ik werk voor Albania Holidays.
Ik weet dat correndon op Albanie gaat vliegen, maar ik denk niet dat er nog veel gaat veranderen de komende 5 jaar, het gaat langszaam omhoog, niet met een speurt. De kust van Albanie is ook nog helemaal niet toe aan zoveel toeristen, dat kunnen ze gewoon niet aan, het is nu nog gezellig, gemoederlijk en relaxt om naar het strand te gaan in Albanie, met massatoerisme gaat dit natuurlijk erg veranderen. Albanie heeft eigenlijk ook nog niet genoeg capaciteit om dit op te vangen, mede doordat in de kustplaatsen (vooral in het zuiden) er (nog) geen hotels (resorts) met meer dan 50 kamers zijn… Ik hoop dat dit nog blijft zodat Albanie het echte authentieke blijft houden!
Groetjes Jorik
Hey Tonia,
Leuk om te lezen! Ik denk dat ik dit land maar eens met mijn vriend moet doen. Gewoon… met de rugzak, een paar weken rondtouren. Lijkt me super gaaf! Ik denk niet dat ik Evelyne zover krijg… met de rugzak rondreizen bedoel ik.
Groetjes Diane
Hoi Diane, zou het hartstikke leuk vinden als je inderdaad door Albanië gaat toeren en Evelyne gaat dan echt iets missen. Mijn plan is nu om volgend voorjaar eerst naar Kruja te gaan dan terug naar Durres en vervolgens langs de kust omhoog tot Sarande. Van Sarande in ieder geval weer naar het Blauwe Oog en naar butrinti en daar genoeg tijd doorbrengen. Dan door naar Gjirokastra en daar een paar dagen verblijven. Dat is volgens mij heel goed te doen in 2 weken.
Kende je dit deze website al? Kun je reisverslagen plaatsen en vragen stellen
over mogelijke landen die je aan wilt doen.
Ik doe hier ook voortdurend informatie op.
Groetjes Tonia.
Deze site kende ik nog niet nee. Meestal ontstaan onze iedeeen via de lonely planet site, vakantiebeurs in Utrecht of n.a.v. een reisprogramma. Dan gaan we voor info googlen en kom je meestal genoeg tegen. Maar deze is ook leuk!
Ik ben uiteraard direct gaan googelen voor Oezbekistan maar daar is een permanente waarschuwing van kracht voor moslim terrorisme. Was die waarschuwing ook van kracht toen jullie er waren? Heb gezien dat het een prachtig land is waar de oude zijderoute helemaal doorheen loopt. Moet nog eens diep nadenken of ik dit ga doen, er worden aanslagen gepleegd in gebieden
waar veel toeristen zijn, geen prettig idee.
hoi, gedetailleerde verslag zowieso heel interessant. trek mij althans aan op daar weleens ooit te bezoeken.
Zou het zeker doen, het is een fascinerend land met een open en vriendelijke bevolking.
Dank je:dag: