Reisverslag 5-weekse Oost-Papuareis

Ik ben heel erg geïnteresseerd in Oost-Papua, ook wel Papua Nieuw Guinea genaamd, en wil graag mijn interesse met jullie delen omdat er weinig goede informatie over het land voorhanden is. Van Raja4 heb ik onlangs het verzoek gekregen om mijn Facebookreisverslag van mijn** Oost-Papuareis **te verplaatsen van het “West-Papua Reiscafé” naar het “Oceanië Reiscafé”.

>>>Link Papuareisverslag: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.2213161668773.81877.1839505796&type=3&l=5b9cc0fa4a

Schitterende foto’s !

Vertel, vertel…
Wij gaan per maart 2013 op werelreis en dit land staat zeker boven aan ons lijstje!
Wat te doen… wat te verwachten…

Het lijkt ons geweldig!!

Groetjes
Femke

vuurwerk Het (ei)land Nieuw Guinea is de bestemming van Zuidoost-Azië (volgens de forumbeheerder Oceanië) die je als wereldreiziger gezien moet hebben. De meeste backpackers die deze “kant” opgaan vergeten dat bijzondere exotische eiland. Hun aandacht gaat meestal meer uit naar Indonesië, Australië en Nieuw Zeeland. Ook mooie landen natuurlijk! Maar er gaat niets boven het (ei)land Nieuw Guinea. Nieuw Guinea is politiek verdeeld in twee gebieden. Het door Nederland en later door Indonesië bezette West-Papua en het sinds 1975 zelfstandige Oost-Papua (ook wel Papua Nieuw Guinea genoemd) dat eerder door Duitsland (noordoostelijke deel), Engeland (zuidoostelijke deel) en Australië (gehele oostelijke deel) werd bezet. Op het (ei)land Nieuw Guinea wordt maarliefst eenzesde van alle talen op de wereld gesproken, verdeeld over meer dan 1000 verschillende stammen. Nergens op de wereld is de linguïstische en etnografische diversiteit zo groot. Het is mij dan ook een groot raadsel waarom de meeste (wereld)reizigers zo’n bijzondere bestemming links laten liggen en kiezen voor Australië en/of Nieuw Zeeland waar de oorspronkelijke cultuur zo door de Christelijke kerk en de dominante westerse cultuur negatief beïnvloed is, dat er nog nauwelijks sprake kan zijn van authenticiteit. Natuurlijk de landschappen zijn er zinsbegoochelend mooi, maar als backpacker ga je voor de gebruiken en de cultuur. En laat het (ei)land Nieuw Guinea nou net een van de laatste gebieden (op Bhutan en Amazonia na) op aarde zijn waar de cultuur aldaar nog nauwelijks is aangetast.

:slywink: Zoals altijd is er wel een maar: Omdat het zelfstandige oosten zich heterogeen ontwikkeld heeft gaat dat deel gebukt onder een “Law and Order” probleem. Een klein deel van de bevolking heeft maar kunnen profiteren van de ontwikkeling die de zelfstandigheid gebracht heeft. Het binnenkomende en verdiende geld vloeit naar een kleine toplaag en door het Wantok-systeem helpen ze alleen maar hun eigen clan en/of stam en vergeten ze zo het landsbelang. Het gevolg hiervan is dat het land politiek stil staat en dat hierdoor de infrastructuur en de medische voorzieningen er slecht georganiseerd zijn. Hierdoor trekt de gefrustreerde (voor een deel ongeletterde jeugdige) bevolking naar de grote steden (zoals Mount Hagen en Port Moresby) om daar gangs te gaan vormen omdat ze geen werk kunnen vinden. De achtergebleven stammen in het binnenland verouderen omdat de jeugd er wegtrekt met als gevolg dat dat ook weer tot spanningen gaat leiden en in sommige gevallen zelfs tot heuse stammenoorlogen. Omdat zo’n stammenoorlog vaak over gestolen vrouwen en/of varkens gaat heeft de westerse toerist daar meestal niets te vrezen. Een goede gids voorkomt gelukkig dat je in zulke gevaarlijke gebieden verzeild raakt. Het door Indonesië bezette westelijke deel heeft zich wat gelijkmatiger kunnen ontwikkelen, maar daar zijn gewapende afscheidingsbewegingen actief. Hoewel daar de westerse toerist zelden last van heeft raad ik toch aan om deze landen te bezoeken met een goed erkend reisbureau zoals Discovery Expeditions uit Kasterlee (B), Himalaya Trekking uit Meppel of Sawadee uit Amsterdam. Daarnaast regelen ze voor jou een Surat Jalan, een soort reisvergunning, die je moet hebben om in West-Papua te kunnen reizen. Omdat de infrastructuur daar nog veel slechter is dan in het zelfstandige oostelijke deel, kun je daar nog stammen vinden die nog in de steentijd leven zoals de Korowai. Omdat het bezettingsland Indonesië het land West-Papua als wingewest ziet, investeert het dus niet in de publieke voorzieningen zoals infrastructuur. Hierdoor zijn de stammen nog minder in aanraking gekomen met de buitenwereld met als gevolg dat ze vandaag de dag nog steeds leven zoals ze dat honderden jaren geleden nog deden. Kortom een zeer boeiend gebied om te bezoeken. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de zeer bijzondere (oerwoudachtige) natuur met haar exotische paradijsvogels. Ik ben niet voor niets al vier keer op vakantie naar het (ei)land Nieuw Guinea geweest!

Beste Ovaessen,

Wat is de meest handige en goedkoopste manier om te vliegen naar Papoua Nieuw Guinea? Ik zou er graag heen willen, maar heb graag advies hierover.
Alvast bedankt voor je antwoord.

Aangezien ik altijd met een georganiseerde groepsreis naar Papua op vakantie ben geweest, weet ik niet exact wat een retourticket Amsterdam-Port Moresby kost. Na even vluchtig het internet afgestruind te hebben, ben ik er achter gekomen dat directe vluchten vrij duur zijn. Reken op E2000 voor een retourtje. Indirecte vluchten met veel overstappingen in Australië en/of Indonesië zijn zo’n E500 goedkoper. Dat geldt echter alleen voor het retourticket. De eventuele binnenlandse vluchten komen daar dan nog bij. Als je alleen op pad gaat ben je vrij veel kwijt voor een vakantie in Papua. Dat is o.a. een van de redenen dat ik daar altijd met een groepsreis naar toe ben geweest. Want dan kun je de kosten delen. Reken op ongeveer E1000 per week (exclusief internationaal ticket) voor Oost-Papua en E750 per week (exclusief internationaal ticket) voor West-Papua. Daar zit dan wel alles in zoals een gids, lokaalvervoer, zakgeld, eenvoudige overnachtingen in tent, honai of hotel. Aangezien je voor zo’n bestemming toch minimaal vier weken (zeker als je ongeorganiseerd gaat, wat ik trouwens afraad; zie mijn vorige commentaar) uit moet trekken omdat het reizen daar, vanwege de gebrekkige infrastructuur, opzich zeer langzaam gaat. Zo ben je in staat om programmavertragingen op te vangen. En in Papua hanteren ze de tijd anders dan bij ons in het westen. Hierdoor kost een Papuareis al snel vele duizenden Euro’s en is het een van de duurdere bestemmingen in Zuidoost-Azië. Maar iedere Euro die je uitgeeft betaald zich dubbel en dwars terug in unieke vakantieherinneringen!!!

>>> Mocht je je bedenken en toch met een groep mee willen dan heb ik twee mooie links. Een relatief goedkope basic-Papuareis waarbij je voornamelijk veel bij de lokale stammen kampeert onder zeer primitieve omstandigheden en een wat duurdere Papuareis waarbij je overnacht in hotels met veel binnenlandse vluchten zodat je in een relatief korte tijd veel van het (ei)land ziet.

Link Basic Papuareis: http://www.htwandelreizen.nl/wandelvakanties/oost_azie/trekking/irian_jaya_hoogland_expeditie
Link Luxe Papuareis: http://www.discovery-expeditions.com/gr_reizen/oceanie/papoea_highlands.html

N.B; **Beide reisbureaus zijn goed. **Alleen ze leggen de accenten op een wat andere plek. Handig om te vermelden: Met beide reisbureaus heb ik in het verleden een Papuareis geboekt zodat ik de verschillen tussen die twee heb mogen ervaren.

Hartelijk dank voor de uitgebreide informatie naar aanleiding van mijn vraag. Hier ben ik blij mee!

Hoewel Papua nooit massatoerisme zal kennen, lijkt het er op dat er steeds meer reisbureaus bijkomen die reizen organiseren naar dat bijzondere (ei)land. Zo vond ik na wat googelen een nieuw reisbureau die vandaag de dag naast Sawadee en Nunatak ook reizen naar Papua organiseert. Het betreft het reisbureau DimSum, die zowel avontuurlijke groepsrondreizen door het door Indonesië bezette westen als door het sinds 1975 zelfstandige oosten van Papua in hun reisprogramma heeft staan. Daarbij wil ik wel even vermelden dat ik geen ervaring met dat reisbureau heb omdat ik daar nooit een reis heb geboekt.

Link naar DimSum’s Oost-Papuareis: http://www.dim-sum.nl/rondreis/groepsreizen/Papua-Nieuw-Guinea/Papua+Nieuw+Guinea+Festival+reis/Inleiding

Link naar DimSum’s West-Papuareis: http://www.dim-sum.nl/rondreis/groepsreizen/Indonesie/West-Papua+en+Biak+reis/Inleiding

Link naar DimSums’s West-Papuacruise: http://www.dim-sum.nl/rondreis/groepsreizen/Indonesie/Molukken+en+West-Papua+Expeditie/Inleiding