reistips voor Zuid Zweden juni/juli 2013

Wij willen met onze caravan voor 3 weken naar zuid Zweden, maar zijn niet bekend in Scandinavië. We zijn dus op zoek naar reistips zoals leuke plekken om te bezoeken, maar ook tips op het gebied van campings, reisroute, boot of brug naar Zweden enz. Wie kan ons hierin helpen?

Hoi Roja

Ik ben meer op de hoogte van Noorwegen maar wie weet kan ik je beetje op weg helpen.

Boot of brug hangt vooral af van de regio waar je heen wilt. Volgens mij scheelt het qua kosten niet zo heel veel. (Overtocht Duitsland - Zweden kan dus de moeite zijn voor zuid Zweden.)

Campings heb je erg veel, tips daarover is lastig om zomaar te geven. Dat geldt ook voor tips over de route, wat wil je globaal? Veel rijden, weinig rijden, kort op campings blijven, langer blijven staan, hoe noordelijk wil je gaan? (Want zuid Zweden is relatief natuurlijk)

Groetjes Thijs

De beste tip voor campings is, de scandinavian campingcard aanvragen.
Behalve dat deze op de meeste camping verplicht is, heb je vaak ook nog leuke kortingen.

Die bestaat niet meer… :slight_smile: Dat is voortaan de algemene Europese kaart die de ANWB ook verkoopt.

Camping Key Europe

Voor een verblijf op een Zweedse camping die aangesloten is bij SCR, heb je een lidmaatschapskaart van Camping Key Europe nodig. De kaart is verkrijgbaar op www.camping .se voor 150 SEK (rond 15 Euro) of verkrijgbaar op één van de aangesloten camping resorts bij SCR voor 140 SEK (rond 14 Euro). Het is niet nodig om eerst in te check voor het aanschaffen van de kaart. De kaart is overigens het hele jaar geldig. Met de Camping Key Europe kun je sneller in- en uitchecken. Bovendien profiteer je van een groot aantal speciale aanbiedingen, waaronder korting op de veerboot naar Zweden.

Bron: http://www.visitsweden.com/zweden/Accommodatie/Accommodatieoverzicht/Campings-Zweden/

Als dat maar goed gaat… 2 jaar geleden kon je werkelijk nergens terecht met de ANWB card, hopelijk werkt dit wel :slight_smile:

Het betreft niet de ANWB-card op zich, maar de “Camping Key Europe-kaart” die ook bij de ANWB kan aangekocht worden: post #4 van Theiz.

Als ik een aanrader mag geven: trek een dag of 2 uit voor Malmö! :slight_smile:

Ik ben net terug van een tripje Stockholm–> Kopenhagen en had oorspronkelijk maar 1 dag Malmö uitgetrokken, maar vond het zo’n mooie, levendige stad dat ik er 3 dagen ben gebleven en eigenlijk spijt had dat ik dan alweer moest vertrekken. :slight_smile:

Malmö is inderdaad leuk, vooral 's avonds na het werk als iedereen langs de kust komt meeten.

Ja, of elke maand is er ook zo een “all you can eat”-friday in sommige bars/restaurants, waar je voor de kostprijs van een drankje ook nog eens à volonté mag gaan warm eten. Ik kende het fenomeen niet, maar was er toevallig op zo’n dag.

En de bar “Syltan” ofzoiets, vond ik absoluut een aanrader qua sfeer en muziek. Toen ik er was was er zelfs een soort troubadour aan het spelen, héél gezellig.

Je hebt nog steeds niet gezegd wat je onder zuid-Zweden verstaat. Is dat alles t.z.v. Östersund of t.z.v. de Noorse grens bij Ed of t.z.v. Göteborg of t.z.v. Jönköping?