Reistip: Thailand - Chiang Mai "de roos van het noorden"

Chiang Mai “de roos van het noorden”.

Chiang Mai is de hoofdstad van de gelijknamige provincie Chiang Mai en ligt in het noorden van Thailand. Deze stad met ongeveer 1,5 miljoen inwoners, herbergt maar liefst 500 tempels (200 meer dan in Bangkok) en is ruim 700 jaar oud.

Aankomst in Chiang Mai
Vanuit Phitsanulok rijden we met onze vaste chauffeur en onze vaste gids Jeff over de nieuwe snelweg van Bangkok naar Chiang Mai naar “de roos van het noorden”. Al snel maken we een korte stop als we een aantal mensen hard zien werken op een rijstveld. Hier maken we een aantal foto’s. Opvallend is hoe vrolijk de Thaise arbeiders poseren, zodat wij er een leuk “kiekje” van kunnen maken. We vervolgen onze weg via Lampang, waar we een tussenstop maken. Zo komen we aan het eind van de middag aan in Chiang Mai.

We brengen direct een bezoek aan de ‘Wat Chai Mongkol tempel’, die pal langs de Ping rivier ligt. Hier hebben we tijd om een aantal mooie foto’s te maken en krijgen we ook een impressie van de met goud bekleedde tempels, indrukwekkend. Na een interessante ontmoeting met 3 jonge monniken maken we vervolgens een boottocht over de Ping rivier. Hier zien we de voorbereidingen van de plaatselijke bevolking voor het festival dat daar gedurende de hele week wordt gehouden. We genoten van de feestelijke sfeer langs de oevers van deze rivier.

http://www.wereldwijzer.nl/img/chiangmai001.jpg

Verblijf en de avondmarkt
Na een kort bezoek aan het centrum komen we aan in hotel Ratilanna.
We worden ontvangen door een groot team, waaronder veel jonge Thai. Al snel wordt het me duidelijk dat wij hier verblijven als proefkonijnen omdat het hotel nog niet “af” is en in juli 2007 officieel zijn deuren opent voor de gasten. Na een korte rust in de luxe hotelkamer kunnen we plaats nemen in een open ruimte direct naast de Ping rivier. Hier genieten we tijdens het nuttigen van een drankje en een hapje van een typische Oost-Aziatische dans, die uitgevoerd wordt door jonge vrolijke Thaise dansers en danseressen, fascinerend!

Na een uitgebreid diner krijg ik samen met een collega een lift in een Volkswagen Kever van de Nederlands sprekende hotel manager, om de grootste attractie in Chiang Mai te bezoeken, “The Night Market”. De krakende Tuk Tuk’s, de eentonige maar toch vrolijke muziek, nieuwsgierige toeristen en de diversiteit maken van deze avondmarkt een groot evenement met een hoge amusumentswaarde. Nu is afdingen niet bepaald mijn dagelijkse bezigheid, maar hier zullen ze je vreemd aankijken als je dat niet doet. De prijzen zijn hier over algemeen ook op gebaseerd. Uiteindelijk stuit ik op een cadeau voor het thuisfront. Na het afdingen krijg ik het zonder moeite mee voor een leuk prijsje.

http://www.wereldwijzer.nl/img/chiangmai002.jpg

Op bezoek bij de Monniken
Vandaag staan we vroeg op om de monniken te bezoeken. Om iets over zessen 's morgens vroeg, vertrekken we naar een gebied waar de monikken met hun ochtend rituelen bezig zijn. Vele jonge monniken stoppen hier langs de weg om aalmoezen en voedsel aan te nemen van de bevolking. Ook ik waag een poging en direct stopt er een monnik om vervolgens een gebed uit te spreken. Al knielend geef ik mijn aalmoes en voedselpakket die door de monnik worden aangenomen. Wel belangrijk is dat je op gepaste afstand blijft. Je moet voorkomen dat je met de monnik in aanraking komt, dit is belangrijk voor de rijnheid van de monnik. Een mooi gezicht om al die monniken van tempel naar tempel te zien lopen, zeker de jonge monniken.

http://www.wereldwijzer.nl/img/chiangmai003.jpg

Chiang Mai en omgeving
De omgeving van Chiang Mai is typerend voor het noorden, oerwoud achtig en een heuvelig gebied. Hier worden dagtochten georganiseerd door het oerwoud, per olifant, maar voor ons vandaag even niet. Na 2 uur rijden langs de oerwouden gaan we een kijkje nemen in het bergdorpje Lahu Pang Daeng Nog, ver van het chaotische Chiang Mai, tenminste zo lijkt het. Ik zou bijna geloven dat hier nauwelijks toeristen komen, totdat ik in dit kleine dorpje zonnenpanelen tegen kwam. Deze zullen waarschijnlijk zijn aangeboden door een westerse toerist. Verder is het een schattig dorpje, dat wel. Oude vervallen huizen, maar op een of andere manier toch goed bewoonbaar. We waren in ieder geval zeer welkom en mochten een wandeling door het zanderige dorpje maken. Ook de jonge bewoonsters waren blij met onze komst. Niet zozeer om onze westerse glimlach, maar er viel voor hun eventueel ook iets te halen, snoepgoed gaat er immers op die leeftijd altijd wel in.

Op het programma van vandaag staat nog een Thaise massage bij Ban Sabai spa resort. Met hoge verwachtingen rijden we naar weer een bijzondere en typische Thaise attractie. Aangekomen bij Ban Sabai worden we heel netjes ontvangen door erg vriendelijke dames. Al snel worden we één voor één door verschillende dames meegenomen en krijgen we onze lang verwachte massage. Een uur lang werden we in alle rust verwend door ieder een eigen masseuse. Je zou bijna zeggen “met liefde”, zo vriendelijk en ontspannen, daarom krijgt deze “attractie” van mij een dikke TIEN.

http://www.wereldwijzer.nl/img/chiangmai004.jpg

Links bij dit artikel:

-Ban Sabai Spa resort
-Hotel Ratilanna Chiang Mai
-Thais verkeersbureau

**Meer over Thailand **

-Artikel: een kort bezoek aan Bangkok
-Thailand reisforum
-Foto’s Thailand
-Websites over Thailand
-Hotels boeken in Thailand
-Boek een rondreis naar Thailand

Hoi Xander,

Mooi verslag van een geweldige stad! Erg mooie foto’s ook!
Heb het met veel plezier gelezen en bekeken!

Ik kreeg gelijk ook een beetje een nostalgisch gevoel. Ben 2 jaar geleden op bezoek geweest bij een vriendin in Bangkok. Ben toen vooral in Bangkok gebleven, maar heb wel nog een uitstap gemaakt naar Chang Mai. Vond het werkelijk een prachtige plek met super omgeving!

Ik ben er met de trein vanuit Bangkok naartoe gegaan, een ervaring op zich! In Chang Mai verbleef ik in een hostal (3 dollar voor een éénpersoonskamer). Heb genoten van ieder moment daar met een olifantenrit, bamboevlotvaren en heb daar ook voor het eerst gefrituurde krekels en kakkerlak gegeten. Het eerste vond ik erg lekker, was gewoon als chips, heerlijk bij een Thais biertje, het tweede minder, maar dat lag ook aan het idee van kakkerlak eten, geloof ik…

Liefs,
Carolina

P.S. Ik zie op de site van het hotel net dat het niet januari 2007 opengaat, maar JULI 2007.
Ik neem aan dat je dat ook bedoelde?

Liefs,
Carolina

Hoi Carolina,

Leuk dat je Chiang Mai ook hebt bezocht. Wat betreft die trein dat lijkt me ook geweldig, chaotisch zeker?

Ik heb januari veranderd in juli, bedankt!

Groeten,

Xander

Hoi hoi,

Heel leuk om te lezen!! Ben een paar jaar geleden ook in Thailand geweest, lekker rondgetrokken. Chang Mai en omgeving is een van de plaatsen die mij het meeste bij is gebleven, ik vond het er erg mooi, de mensen heel erg aardig (in heel Thailand hoor), maar het had gewoon echt iets speciaals. Voor mij riep je verhaal ook weer goede herinneringen op. Toen een paar dagen bij Chang Mai Thai Cookery school (lekker toeristisch ;)) kooklessen gevolgd, heerlijk en enorm gezellig. Bezoek aan Chang Mai en omgeving is idd een hele goede aanrader voor Thailand.

Groetjes,
Barbara

Hola!

Die treinreis van Bangkok naar Chang Mai was absoluut geweldig! Helemaal niet chaotisch, zoals je inderdaad misschien wel zou verwachten. Als je de slaaptrein neemt (die vertrekt geloof ik altijd om 18h) dan is het echt goed te doen.

Zorg alleen wel dat je wat te eten voor de avond bij je hebt. 's Avonds voor het slapen gaan komt er een mannetje langs om alle bedden klaar te maken (die worden gemaakt van 2 stoelen), je kan bij dat mannetje ook ontbijt bestellen voor de volgende ochtend. Geen geweldig ontbijt, maar je mag absoluut niet klagen voor die prijs! :wink:

Ik vond het allemaal erg goed geregeld. En het was een prachtige rit, tenminste, het stuk dat overdag ging was heel mooi om te zien. :smiley: Verder heerlijk geslapen! :slight_smile:

Liefs,
Carolina

ja cihang mai is is zeker de moeite waard ben er 2 weken geweest en echt veel ge zien nu heb ik een vraag ik ga weer naar chiang mai in dec en wou graag weten wat een goed hotel is en hoe veel het kost ik blijf nu langer in thailand verder wou ik weten wat is nog meer de moeite waard om te zien .ik blijf 43 dagen dus zoek wel een goed hotel me scchien ga ik ook wel cambodja bezoeken alleen ik had ge hoort dat ze moeilijk kunnen doen met je paspoort klopt dat of niet en is het de moeite waard en de gouden drie hoek is dat ook de moeite of niet verder mooien fotos en goed verhaal

Hallo,

Over 4 weken zit ik ook in Chang Mai!
Heb er super zin in, helemaal na deze verhalen!

Heeft iemand nog tips voor jungletrekkings?
Niet al te toeristisch!

Hallo daar,

Thailand is geweldig. Qua eilanden is Kao Lanta Yai top. Maar de echte parel ligt in in Chiang Mai, een must-see in Thailand. Je kunt met de trein heen (reserveren kan via passenger-ser@railway.co.th, check railway.co.th voor de schedules. Boek een eerste of tweede klas slaapbed. Eerste klas heb je een coupé voor je zelf voor iets van 20 euro pp (als je met iemand samen gaat).

Je kunt ook via Airasia relatief goedkoop vliegen. Houd wel rekening met vertragingen.

In Chiang Mai kan je lekker trekken in de heuvels. Wees wel duidelijk dat je geen gebruik wil maken van de olifantentour. De beesten voor deze ‘typische Thaïse tochten’ worden daar namelijk afgebeuld, gemarteld en krijgen niet goed te eten. Er zijn zelfs kampen waar de beesten moeten voetballen en schilderen. Dit hebben ze niet geleerd door een vriendelijke meneer die ze dat uitlegde, maar door een ijzeren stok.

Waar je wel absoluut naar toe moet gaan (als het kan meerdere dagen) is het Elephant Nature park: http://www.elephantnaturepark.org/ Daar worden olifanten opgevangen die zijn mishandeld en wordt er gewerkt om ze weer naar de natuur te brengen. Het gave is dat je hier olifanten mag helpen voeren en zelfs wassen in de rivier. Ik heb veel van de wereld gezien, maar dit was echt een van de hoogtepunten in mijn reizigersbestaan.

De prijzen liggen natuurlijk hoger dan andere activiteiten maar je helpt hen hiermee om voldoende eten te kopen en nieuwe olifanten te kopen. Je kan zelfs een paar dagen blijven slapen tussen de beesten… Check foto’s op de Facebook group: http://www.facebook.com/groups/edit.php?members&gid=179206532618#/photo_search.php?oid=179206532618&view=all

You wont regret it! Je kunt kaarten voor het elephant nature park kopen op verschillende plekken in Chiang Mai, waaronder bij een Vegatarisch restaurant. Beste is om even te mailen: info@elephantnaturepark.org en alvast te reserveren.

Veel plezier!
Gr,
Wouter