Reistip: neem kleingeld mee!

Vrijwel alles wat je koopt daar gaat in euro’s. en wisselgeld is er niet.

Neem daarom een flinke zak kleingeld mee in Euro’s. 50 cent stukken, 20 cent stukken en 1 euro stukken.
zelfs een briefje van 5 is al lastig voor ze om om te wisselen. Ga er vanuit dat je al je souvenirs met munten gaat betalen.

Veel geld heb je vaak niet nodig, aangezien je al je eten en overnachtingen al vooraf betaald hebt. Het is dus vooral voor je biertje in het hotel, je flesjes water en je souvenirs. Die zijn bijna altijd 1 of 2 euro :slight_smile:

Biertje = 50 cent tot enkele euro’s (=duur!) in het yanggakdo hotel
water = 20 cent tot 50 cent voor een halve liter.
stripboek in de bookshop = 2 euro
DVD bij de Arirang games = 3 euro
fles brandy in de hotelbar= 7 euro.
handdoek huren op het strand = 50 cent

Helemaal waar, wisselgeld is altijd een probleem. En anders geven ze je net zo makkelijk dollars of RMB’s terug, net wat ze voorhanden hebben. Of desnoods een flesje water…

Sommige prijzen zijn dit jaar trouwens wel flink verhoogd, ik dacht dat dat in april specifiek vanwege de drukte met de 100e verjaardag van Kim Il-Sung was, maar blijkbaar zijn ze toch kapitalistisch genoeg om die prijzen te blijven hanteren. Vorig jaar was een biertje in het Yanggakdo nog €1,40, dit jaar was het ineens het dubbele. Maar gelukkig is het wel verdomd lekker bier, toch?

Overigens, dat strand, dat was waarschijnlijk bij Wonsan? Toen ik daar vorig jaar was was het bepaald geen strandweer, nu blijkbaar wel? En dan ben ik toch nieuwsgierig: waren er ook Koreanen, of zaten jullie op een afgezonderd stuk strand?