Noord-Korea; Wat moet ik nog weten?

Na de 3 op Reis afleveringen over Noord-Korea dacht ik: “Wow, daar wil ik heen”. Niet zozeer vanwege de natuur o.i.d. maar vooral om te zien hoe een land zo anders kan zijn dan hier in Nederland.

Na stiekem veel gelezen te hebben in dit Noord-Korea forumdeel heb ik eindelijk de stap gezet en een reis geboekt via Koryo Tours, volgens mij de grootste reisorganisatie voor reizen naar Noord-Korea. Van 29 september tot 6 oktober ga ik mee met de China National Day Tour 2012 (http://www.koryogroup.com/travel_Itinerary_2012_cnd.php). Het kost aardig wat geld, dus ik hoop dat het het ook waard is!

Naar aanleiding wat ik hier las heb ik al een Polaroid Pogo aangeschaft om een paar leuke kleine foto’tjes weg te kunnen geven. Daarnaast neem ik het boek “The Dutch, I presume?” mee. In dit boek staan veel plaatjes over allemaal typische kenmerken van Nederland (Ik heb ooit in Hongarije uit moeten leggen wat hagelslag was en dat viel niet mee!).

Wat zijn de belangrijkste dingen om te weten en om verder nog mee te nemen?

Ook heb ik nog een vraag met betrekking tot mijn camera. Ik heb een lens van 18-55mm, maar ook 1 van 55-250mm. Officieel mag je geen lens groter dan 150mm meenemen, maar ik las ook weer dat ze daar niet altijd moeilijk over deden. Wat raden jullie mij aan? Gewoon proberen mee te nemen of niet? Als het nou niet mag, nemen ze 'm dan echt in beslag of gaat ie samen met m’n telefoon in een pakketje wat ik pas weer in China open mag maken?

Als iemand nog meer tips heeft, dan hoor ik ze graag!

Met vriendelijke groet,
David

Je hebt meteen een mooie reis uitgezocht hoor! Hamhung heb ik nog niet bezocht, stond wel op de planning voor m’n tweede trip, maar vanwege bosbranden moesten we toen uitwijken naar Kumgangsan. Maar ook Wonsan was wel erg interessant, er komen daar maar weinig toeristen, je merkte dat de mensen veel meer contact zochten, in Pyongyang of Kaesong zijn ze toch wat afstandelijker.

En met Koryo zit je gewoon goed, ik ben dit jaar zelf met Koning Aap geweest, maar heb achteraf toch een beetje spijt dat ik niet weer met Koryo was gegaan. Zij kennen het land en de mensen toch het beste, en krijgen daardoor gewoon meer voor elkaar.

Dat boek is trouwens een prima idee, de gidsen vinden het leuk om zo toch wat van de buitenwereld te zien, en dit is vrij onschuldig. Deze zal ik ook zeker onthouden voor mijn volgende trip.

Die lens moet je ook gewoon meenemen, daar gaan ze echt niet moeilijk over doen. En in het onwaarschijnlijke geval dat ze er wel een probleem van maken, dan krijg je hem bij vertrek inderdaad weer terug. Hetzelfde geldt inderdaad voor je telefoon of apparatuur met GPS. Ik heb de laatste keer nog moeten lullen als Brugman om m’n Android-MP3-speler en m’n DSLR met aansluiting voor een externe GPS het land in te krijgen, maar het is gelukt…

Overige dingen om aan te denken:

[ul]
[li]Ruim voldoende geheugenkaartjes, niet alleen omdat je veel meer foto’s zal maken dan je wellicht zou verwachten, maar ook om voor de treinreis het land uit een nieuw, “schoon” kaartje te kunnen plaatsen. En als het even kan een backup maken op een laptop of zo. Ze bekijken meestal alleen een paar foto’s op het kaartje in de camera, en de ene douanier is wat strenger dan de andere.[/li][li]Een stekkerdoos of verdeelstekker, de meeste kamers hebben maar weinig stopcontacten. Meestal Europese stekkers, maar soms ook Amerikaanse, dus neem een verloopstekkertje mee. En hou rekening met stroomuitval (buiten Pyongyang), dus extra accu’s en een zaklampje kunnen nooit kwaad.[/li][li]Een ruime hoeveelheid euro’s, dollars of RMB’s, in kleine biljetten (€5 en €10) en vooral ook munten, er is nu eenmaal een chronisch tekort aan wisselgeld. Als je zuinig aan doet heb je maar een paar tientjes aan bijkomende kosten (plus een flinke fooi voor de Koreaanse gidsen), maar er is gelegenheid genoeg om souvenirs te kopen (zowat elke bezienswaardigheid heeft een boekwinkel…), en je kan er nu eenmaal niks met pinpas of creditcard. Ik had zelf steeds zo’n €400-€500 bij me, met de helft zou ik het ook makkelijk gered hebben, maar ik wou gewoon absoluut niet het risico lopen tekort te komen.[/li][li]Wat aardigheidjes voor de gidsen. De fooi op het einde van de trip is het belangrijkst, maar met wat leuke kleinigheidjes maak je snel vrienden, en uiteindelijk bepalen die gidsen toch in verregaande mate wat je wel of niet te zien krijgt. Snoep doet het altijd goed, Koreanen zijn sowieso gek op stroopwafels, Haagse Hopjes en Chokotoff. En haal op het vliegveld in Beijing een slof sigaretten (Marlboro of Camel), vrijwel alle mannen roken als ketters.[/li][li]WC-papier. In de hotels krijg je meestal een klein rolletje en geen reserverol, en daarbuiten (meestal hurktoiletten) mag je blij zijn als er überhaupt iets is…[/li][li]Als je van plan bent posters of schilderijen te kopen, neem zelf alvast een stevige koker mee. Ze pakken het alleen in papier in, bij m’n laatste trip had iemand er een kunst van gemaakt van plastic flesjes zelf een koker te fabriceren…[/li][li]Neem zeker een overhemd en stropdas mee voor het bezoek aan het mausoleum. Een nette broek en jasje worden ook zeker gewaardeerd maar zijn niet vereist, in een spijkerbroek kom je ook binnen.[/li][li]Misschien wat overdreven, maar let een beetje op wat voor kleding je draagt. Geen Amerikaanse vlaggetjes, geen T-shirts met opzichtig “USA” of bijvoorbeeld iets Japans erop. Ze zullen er waarschijnlijk niet moeilijk over doen, maar het ligt wel gevoelig.[/li][/ul]

Bedankt voor je lange reactie!

Ik zal de lens dan maar meenemen en hopen dat ze er geen probleem van maken. Mijn DSLR heeft niks met GPS er op staan dus dat zal verder geen probleem zijn.

Geheugenkaartjes neem ik uiteraard voldoende mee. Stekkerdoos had ik zelf niet aan gedacht, dus bedankt voor het melden.

Maakt het nog uit of ik Euro’s, dollars of RMB’s meeneem? Aangezien ik daarna nog 2 maanden in China zit neem ik het liefst RMB’s mee natuurlijk en geen €400-€500. Voor wat betreft kleinigheidjes, voldoen foto’s van de Polaroid Pogo ook of is dat meer iets voor de plaatselijke bevolking?

Zorgt Koryo niet zelf voor wat extra WC-papier? Het neemt niet veel gewicht in, maar wel veel ruimte, en een grote rugzak met maximaal 23 kilo voor ruim 2 maanden is toch al aan de krappe kant. :slight_smile:

Mausoleum is volgens Koryo (helaas) tot het eind van het jaar gesloten. Daar gaan we dus sowieso niet heen. Is dat de enige plek waar je een overhemd en stropdas nodig hebt? Zo ja, dan ben ik blij dat ik het thuis kan laten. :slight_smile: Of heb je dat ook nodig in Mangyongdae Native House, omdat Kim (ik mag Kim zeggen :)) daar geboren is.

Voor zover ik weet heb ik niks Amerikaans of Japans qua kleding dus dat moet goed komen!

In ieder geval bedankt voor je antwoorden!

David

Het is inderdaad een wat lang verhaal geworden, wellicht zou ik dat eens als basis moeten gebruiken voor wat algemene reisinformatie. Ik heb al heel lang de nodige ideeën over de invulling van dit forum, maar vooralsnog is daar weinig van gekomen…

In dat geval voldoen RMB’s net zo goed, ze zijn niet kieskeurig. Als er maar harde valuta binnen komen…

Overigens kan je officieel niet aan Koreaans geld komen, maar als je het bij de receptie van het Yanggakdo Hotel in Pyongyang vraagt willen ze nog weleens wat wisselen. Bij de grens (trein) kunnen ze daar wel moeilijk over doen, ik kreeg het destijds wel mee, van een reisgenoot werd het wel in beslag genomen. Het beste stop je het dus ergens tussen een boek of zo, zodat ze het domweg niet zien.

Die foto’s zijn inderdaad meer voor de locals, of voor plaatselijke gidsen. Geef één persoon een afdruk, dan willen ze daarna ineens allemaal op de foto:foto:

Ach, het is wellicht geen noodzaak, maar het kan soms wel praktisch zijn. Ik stop ongeacht de bestemming meestal al een paar rollen onderin m’n tas, goed stootkussen, handig om kwetsbare dingen in te pakken, en bij gebrek aan ruimte gooi ik ze alsnog gewoon weg.

Overigens kan je ook wel het een en ander op het kantoor van Koryo achterlaten, souvenirs of overbodige reisgidsen bijvoorbeeld, die kan je dan bij terugkeer in Beijing weer ophalen. Zolang je niet tassen vol met zooi kwijt wil zal dat geen probleem zijn. Voorafgaand aan mijn eerste trip was ik een paar dagen in Seoul geweest, de “bewijzen” daarvan (o.a. een halve kilo aan metalen chopsticks en lepels, maar ook allerlei papierwerk) heb ik toen ook in Beijing gelaten.

Dat is dan wel jammer, het is toch een hele aparte ervaring. Eerder dit jaar ben ik er ook niet geweest, maar dat zou geweest zijn omdat het domweg niet in ons programma paste. Dat zal dan wel een smoesje geweest zijn…

Op andere plaatsen stellen ze geen specifieke eisen aan je kleding, zeker niet bij het Mangyongdae Native House, maar voor bijvoorbeeld Mansudae Grand Monument of de International Friendship Exhibition (staat niet op het programma, maar programma’s zijn er in Noord-Korea om omgegooid te worden…) wordt iets nettere kleding wel gewaardeerd.

Inmiddels heb ik ook een e-mail van Koryo gehad met de pre-tour information. Hier staat ook al heel wat informatie in. Volgens mij hebben ze je vorige bericht gelezen en dat in hun mail verwerkt (of andersom, dat is wat waarschijnlijker).

Waar ik zelf nog niet aan gedacht had is een wekker. Ik wilde mijn telefoon meenemen als wekker naar China, maar in Noord-Korea is dat natuurlijk wat lastig.

Aan de 10 pagina’s aan informatie en de uitgebreide toelichting die ik van Simon van Koryo heb gekregen heb ik denk ik wel genoeg. Maar mocht jij of iemand anders nog tips hebben, ik houd me aanbevolen!

Niet geheel toevallig was mijn eerste reis ook met Koryo, dus overeenkomende tips berusten niet helemaal op toeval :wink:

Een wekker is trouwens ook een goeie, in sommige hotels heb je weliswaar zo’n schakelpaneel met wekkerradio tussen de bedden in staan, maar het is altijd maar de vraag of dat werkt. En ze beloven ook weleens een wake-up call, maar aangezien ze dan handmatig alle kamers af moeten bellen kan die weleens laat of helemaal niet komen. En in de meeste hotels heb je gewoon helemaal niks. In zo’n land zou je natuurlijk eigenlijk een intercom met revolutionaire muziek verwachten :biggrin: