Reistijd Jakarta vliegveld Gambir

22 juli kom ik om 17.30u vanuit Kuala Lumpur aan op vliegveld Jakarta.
Is het haalbaar om de trein van 20.00u vanaf station Gambir naar Bandung te nemen?
PS volgens mij rijden er zo laat geen shuttle-bussen meer
Dank!

Ik ben bang dat je dit niet haald, aangezien ze niet altijd erg snel zijn mbt tot bagage. laat ik het zo zeggen dat ik het risico niet zou nemen om vooraf een treinticket te boeken… Misschien beter om te kijken hoe laat je op het stasion aankomt om dan eventueel nog een trein ticket te boeken. Succes!! Charlotte (www.pamitrantours.com)

(ik zag deze vraag ook in het Sumatra-forum staan, een beetje verwarrend. Hierbij nog een keer mijn zelfde antwoord.)

Waarom zou je met de trein naar Bandung gaan? Er gaan genoeg bussen rechtstreeks van de luchthaven van Jakarta naar Bandung. Zoals ik eerder als reactie aan iemand anders had geschreven: je kan “vanaf het vliegveld een bus (bijv. Primajasa) of ‘travel’ (minibus, bijv. X-trans of Cititrans) naar Bandung te nemen. Dat kan vanaf de busterminal bij de luchthaven aan het einde van terminal 2 (voorbij arrivals van 2F). Met de bus van luchthaven Soekarno-Hatta bij Jakarta naar Bandung duurt gewoonlijk 2,5 tot 4 uur, op vrijdag vaak langer.” En “De bussen van Primajasa rijden tot middernacht elk half uur, de busjes van Cititrans en Xtrans minimaal 1x per uur tot 22:30. Primajasa komt in Bandung aan bij een busterminal in het zuiden van de stad, dus als je een hotel boekt in het centrum zijn die travel-busjes wellicht handiger.”

Ik zie dat je op een vrijdag aankomt, dus het drukste moment van de week. 2,5 uur voor immigratie, bagage én vervoer naar Gambir is dan wel heel optimistisch. De bus/travel naar Bandung kan ook wel even duren met de vrijdagavondfiles, maar dan hoef je in elk geval niet over te stappen.