Reisschema Thailand

Lieve, mensen!
Hier een vraag over het reisschema die mijn vriend en ik willen doen. Willen jullie mee kijken of dit te doen is en welke misschien beter is? Misschien wat tips of aanvullingen!?

Aankomst 30-12: 6.45
30,01, Bangkok vlucht Chiang mai

01,02,03,04,05 naar Pai

06,07,08 richting Mai/ vlucht bangkok
08,09,10,11 Bangkok
12,13 Kanchaburi

13 Nacht trein naar Chumpton

14,15,16,17 Ko Phangan

18,19,20 Ko samui

20,21 Bangkok

22 naar huis
Nu hebben wij gekeken als je terug naar Chumpton gaat moet je nog 6uur wachten op de nacht trein. Omdat de boot maar 2x perdag gaat. Alternatief is via Surat Thani een vlucht naar Bangkok te doen.

Of
Aankomst bangkok 30-12 : 6.45
30,31,01,02,03 incl dagtrip kenchaburi

03, Vlucht Chiang mai
03,04,05,06,07 richting pai
07,08,09,10 terug Chiang mai, vlucht naar Surat thani
11,12,13,14, Ko Phangan

15,16,17 Ko samui
18,19,20,21 Bangkok/open
22 vlucht terug

Omdat dit onze eerste keer is naar Thailand werd ons afgeraden om in Bangkok te beginnen?
Maar aan het eerste reisschema vind ik het zonde omdat de 1e twee dagen uitrusten en vliegen is dan zijn er al 2 hele dagen weg eigenlijk weg.

Hoe zit het met binnenlandse vlucht op bestemming boeken? Is dat veel duurder dan de website aangeeft? En via een loket scheelt dat veel?

Ook hebben wij wat speling in de dagen gehouden omdat we niet weten hoe het werkt daar allemaal ivbm. Dingen regelen / uitvinden?

iemand?

Ik kan je ook niet echt inhoudelijk helpen. Ik ga januari ook voor het eerst…

Wat ik zelf ga doen is als ik aankom in Bangkok om toch meteen daar 2 nachten te blijven. Ik heb begrepen dat het best fijn is om eerst even te acclimatiseren voor je verder reist…

Beste Lissa,

Ik zou na aankomst gewoon een paar dagen in Bangkok blijven. Beetje bijkomen van de lange vlucht en even acclimatiseren en wennen aan de warmte. Alvast van tevoren een hotel reserveren voor de eerste paar nachten, zodat je niet na aankomst nog op zoek hoeft naar een hotel. Eerste dag lekker niks doen, beetje de omgeving verkennen en relaxen bij het zwembad. De volgende dag kan je dan de bekende highlights bezoeken: Grand Palace & Wat Phra Kaew, Wat Pho, Wat Arun en Chinatown. De derde dag raad ik je aan om een fietstocht door Bangkok te maken en zo een niet-toeristisch deel van Bangkok te zien, ver weg bij de toeristische wijken.

Van Bangkok zou je dan eventueel naar Kanchanaburi kunnen reizen en hier een nacht of 2 blijven. Wil je nog wat cultuur en geschiedenis meepikken, dan kan je vanaf Kanchanaburi ook doorreizen naar de oude hoofdstad van Ayutthaya. Vertrek je vroeg vanuit Kanchanaburi, dan kan je dezelfde dag Ayutthaya bezichtigen en dan vanaf Ayutthaya de nachttrein naar Chiang Mai nemen. De nachttrein is absoluut een leuke ervaring dus ik zou dit eerder overwegen dan om te vliegen van BKK naar Chiang Mai.

Chiang Mai is een leuke en gezellige stad vanwaar je leuke uitstapjes kunt maken zoals naar de Gouden Driehoek (doe dit niet als dagtour want dan ben je meer aan het reizen dan dat je ook daadwerkelijk iets ziet), of ga een halve dag ‘ziplinen’ bijvoorbeeld bij Eagle Track.
Je kan Chiang Mai idd ook combineren met een paar dagen in Pai.

Van Chiang Mai kan je dan terugvliegen naar BKK. Het loont om vluchten van tevoren te boeken via een van de lowcost maatschappijen, Air Asia of NokAir. Hier geldt over het algemeen: hoe eerder je boekt, hoe lager de prijs. Ze hebben ook regelmatige promo-tarieven dus nog scherpere prijzen.
Na aankomst in Bangkok kan je dan de nachttrein nemen van Bangkok naar Surat Thani en met bus/boot doorreizen naar Koh Phangan.

(Je kan ook een nonstop vlucht van Chiang Mai naar Koh Samui boeken met Bangkok Airways, maar omdat Bangkok Airways de eigenaar is van de luchthaven op Samui zijn vluchten behoorlijk prijzig.)

Na verblijf op de eilanden kan je de boot/bus weer terugnemen naar Surat Thani treinstation en de nachttrein naar Bangkok nemen. Sluit af met een laatste dagje Bangkok zodat je nog wat tijd hebt om te shoppen en laatste inkopen te doen.