Voor een rondreis per auto + tent hebben we het volgende reisschema bedacht. We hebben hier ongeveer 13/14 dagen de tijd voor en vertrekken vanaf Kristiansand, terug vanuit Oslo.
Hebben jullie tips en adviezen voor wat betreft dit schema?
Hebben jullie goede aanbevelingen voor campings op de route? - Momenteel heb ik jotunheimen in het reisschema opgenomen, is het verstandiger om ipv jotunheimen te reizen via Førde?
Jotunheimen of Førde: Das een keuze, Jotunheimen is mooi, maar je kunt het ook op deze manier doen, die vind ik persoonlijk ook erg mooi. (En bij puntje C erg mooie camping met prachtig uitzicht). Het heeft alle twee voor en nadelen dus wat beter is durf ik je niet te vertellen. (Waarschijnlijk is het een niet beter dan het ander)
In plaats van Lillehammer zou ik de volgende route nemen, die is echt heel veel mooier dan het stuk via Lillehammer.
Wat campings betreft, wil je echt op de punten kamperen die je hebt aangegeven op de route (Kristiansand - preikestolen- odda - voss - bergen - jotunheimen(Førde?) - alesund - lillehammer - oslo) echt bij die steden dus? Of moeten het campings op de route zijn?
Als je van vogels houdt, is http://www.runde.nl/ zeker de moeite waard, leuk om te gaan kijken.
Als ik wat meer tijd heb zal ik nog wat leuke tips posten maar de meeste staan er al op bij de andere onderwerpen dus daar kun je ze ook vinden.
Bedankt voor je reactie, dit zijn erg zinvolle tips!
Ik ga mijn route aanpassen met je adviezen en inclusief de camping.
Ik zoek verder leuke campings op de route, het is niet perse noodzakelijk dat deze camping zich in een stad bevindt. Het is wel fijn als de camping ook strategisch ligt ten opzichte van een aantal bezienswaardigheden zodat we bijvoorbeeld 2 nachten kunnen blijven op een camping.
Runde is zeker de moeite waar, is daar ook een camping, die is niet bijzonder maar erg mooie omgeving.
Gletsjertocht, duur maar leuk om te doen! Mocht je daar interesse in hebben heb ik nog wel paar linkjes geloof ik.
Verder campings die echt leuk zijn schieten me zo niet te binnen, zal nog eens even denken. (Zijn er genoeg maar ga geen campings aanprijzen die ik niet leuk genoeg vond.)
Wat trouwens wel leuk is, helemaal als je met de auto gaat, is het meenemen van een zeer gedetailleerde kaart. Je kunt dan vaak kleine weggetjes ontdekken die mooier zijn dan de hoofdweg en waar geen campers en caravans rijden.
Wij nemen (naast een overzichtskaart) altijd de Freytag & Berndt Autoatlas Scandinavië mee. Die is echt heel erg fijn. (Naja, vinden wij dan.)
Alesund zelf vond ik niet zo bijzonder om eerlijk te zijn. Runde (dat er heel dichtbij ligt) vond ik wel heel mooi. Dus als je tijd over hebt zou ik daar zeker heen gaan.
Je kunt natuurlijk ook tegen de tijd dat je daar bent kijken hoeveel tijd je hebt en dan beslissen of je naar Alesund rijdt of dat stukje van de route overslaat. (Dat zou ik doen als ik jou was, bouw je mooi stukje speling in.)
Veerponten, neem ze als je ze tegenkomt en ga er niet voor omrijden om ze te vermijden. Das het beste advies.
Kristiansand - Oslo of andersom, boeit niet eigenlijk. Kijk wat met je overtochten het beste uitkomt. Als je hele mooie overtocht wilt kan ik je Kiel - Oslo (of andersom) van Colorline aanraden, die is duur maar echt heeeeeeeel mooi en leuk! Prachtig schip! Heel wat anders dan de normale ferrie.
Nog een belangrijk tipje:
Ik heb in Noorwegen voorheen nooit toll betaald bij de automatische tolpoorten, vooral omdat het slecht aangegeven stond en er geen servicepunten waren. Ik had het gevoel dat ik er dan wel mee weg kwam. Is me ook altijd gelukt. **Echter **dit jaar waren er echt veel meer servicepunten dan voorheen (of iig meer borden er naar toe) dus dit jaar heb ik wel netjes betaald om boete te voorkomen. Beste manier om dat te doen is via je creditcard/kenteken combinatie. HIER vind je meer info!
Volgens mij maakt het qua uitzicht, risico of wat dan ook echt niet veel uit welke richting je hem rijdt. Tis allemaal mooi!
Via Larvik is in ieders geval heel veel goedkoper en meer kans op plaats op de boot. Dus die boeken is zeer goede optie. (en dan is heen en terug via Colorline denk ik de goedkoopste optie.
O ja… Als je van een biertje (of wijntje) houdt, ZELF MEENEMEN! Eurotje of 2,5 betaal je in de supermarkt wel voor blik bier dus das duur! Ik neem altijd zelf mee (laatste keer ongeveer 20 sixpacks voor 2 personen in 20 dagen dus is niet eens echt veel) en ben nog nooit aangehouden. Klein risico is er altijd maar meestal staat er niet eens echte douane.
Dit is trouwens ook een mooie, leuke omweg die je kunt nemen. (Stukje in het zuiden heb ik ff aangepast). Je moet dan wel vooraf voor **Lysebotn **de overtocht boeken.
Staat hier al ergens beschreven waar dat kan geloof ik… Lukt trouwens denk ik niet in 1 dag vanuit de boot.
Ik zou dan niet meer ver gaan rijden en gewoon de stadscamping van Olso pakken. Weet even niet hoe die heet maar das wel op google (of via ACSI) te vinden. Mooie camping, niet goedkoop (maar dat is geen een camping in de buurt van Oslo), denk 10 minuten van de haven af. Kun je de volgende dag echt beginnen aan de vakantie.
Ik zal morgen nog even in m’n geheugen graven of ik daar nog wat leuke campings weet.
Bij de Olden Camping:
Let goed op, er liggen er veel daar op de weg en uiteindelijk liggen er twee naast elkaar, je moet dan de achterste van de twee hebben, das de leukste vonden wij. Zeer vriendelijke eigenaren ook! Tegenover de camping is een mooie stookplek waar je gebruik van mag maken. (andere kant van de weg)