Reisschema met jonge kinderen

Hoi allemaal,

Wij zijn aan het kijken voor een reis naar Thailand januari-februari 2015 voor rond de 30 dagen (visumvrije tijd) met onze drie jonge kinderen van dan twee keer 4 jaar oud en een kleintje van nog net geen 2 jaar oud.
Mijn vrouw en ik zijn zelf wel 2 keer zonder kinds door Thailand heen gegaan dus we hebben wel een klein beetje een idee wat we willen maar vragen ons af wat handig is daar.

Plaatsen waar we uit willen kiezen/naar toe zouden willen gaan:
*Bangkok
*Chiang mai
*khao lak (omgeving)
*railay
*koh lanta
*hua hin
*koh chang
*koh samui/koh phagnan

Dingen die we willen doen:
*fietsen Bangkok
*tempels/cultuur
*natuur
*olifanten/tijgers (dieren in de jungle)
*strand

We reizen dus met jonge kinderen en willen een aantal van de plekken aandoen op de lijst (niet allemaal) en denken dat de kinderen overal minimaal een nacht of 4-5 nodig hebben om het leuk te vinden dus geen gehaast. We willen dus ook wel wat dingen zien/doen maar geen volledige dagtrips omdat ze dat niet trekken, paar uurtjes per trip Max. 3/4 uur. We beginnen en eindigen met een paar dagen Bangkok 3 nachten begin en eind? En voor einde Bangkok ook flink stuk strand in combinatie met natuur vakantie op 1 of 2 plekken.

Onze gedachten gaan richting Bangkok - chiang mai - khao lak - railay - koh lanta - Bangkok…

Alles staat nog open dus ik krijg graag advies en hoor graag tips van mensen over het rond trekken met jonge kinderen door Thailand. (We zijn wel al met ze naar Mexico geweest maar dat was statisch op 1 plek verblijven en vandaar uit een enkele excursie doen in 3 weken tijd)

Gr.

Peter

Thailand is een fantastisch land om met kinderen te reizen! Heel relax en behulpzame bevolking.
Enkele tips:

  • Plan voldoende rustdagen in en hou er rekening mee dat jullie soms eens van jullie schema zullen moeten afwijken of dingen moeten schrappen.
  • Koh Lanta is een eind met de boot hou daar rekening mee.
  • Vanaf Bangkok kan het misschien handig zijn om te vliegen naar Chiang Mai ipv de nachttrein.
    -Neem voldoende dagen in Chiang Mai, er is heel veel te doen: fietsen ( aanrader ), olifanten, dierentuin, avondmarkt,…
  • Kanchanaburi met kinderen is ook fijn: watervallen, olifanten,…

Wij deden telkens een dagdeel uitstapjes, behalve in Bangkok daar gingen we vaak de hele dag op stap.
Een kindvriendelijk en budgetvriendelijk hotel in Bangkok is Lamphu Tree House.
Het is handig om zeker voor de eerste dagen wat luiers mee te nemen. Huggies vind je overal, Pampers hebben wij niet gezien.
Plan aan het eind van jullie reis 1 a 2 nachten Bangkok.
Het openbaar vervoer is prima geregeld en stukken goedkoper dan excursies plus met kinderen kunnen jullie veel meer de tijd nemen op het op jullie tempo te doen.

Veel plezier met de voorbereidingen!

Hee Peter (en Sophie),

Reizen met jonge kinderen , ik zou het compact houden, dan maar wat minder “highlights”.

Bangkok-Kanchanaburi- Hua Hin-Ayutthaya-Chiang Mai ( met nachttrein) -Bangkok is de meest compacte optie.
Wanneer je perse naar een eiland wilt, schrap je Hua Hin ten faveure van Ko Chang.

Het volgende is niet bedoeld om je schrik aan te jagen of iets dergelijks:
Compact reizen houdt ook in dat je, wanneer een kleine van je iets overkomt, dichtbij goede medische verzorging bent.
Engelstalig, bij voorkeur. Bangkok-Phuket-Chiang Mai-Hua Hin hebben dat.

Ik zou niet op Ko Lanta willen zijn , met een kleine die ziek is.

Hans.

2 Jaar terug, 2 maanden rondgereisd met mijn gezin in Thailand, Singapore, stukje Maleisie en Bali (Indonesie) Mijn zoontje werd op reis 3 jaar. Thailand is het perfecte land om te reizen met je kinderen. De beste tip geef je eigenlijk al zelf, overal minimaal 4 a 5 nachten blijven, dus geen gehaast.
En op reisdagen van plaats naar plaats probeerde we meestal te plannen dat we binnen 4 a 5 uur op een andere bestemming waren. Éénmaal (van Hua Hin naar Chumphon) kon de chauffeur onze bestemming niet vinden, dat werd toen 6 a 7 uur, maar dat was geen straf. En kinderen slapen makkelijk in een auto/busje.
En als we met de boot reisde, dan plande ik de vertrektijden meestal rond het middaguur. Dan hoef je in de ochtend niet zo te haasten met spullen pakken en uitchecken enz. Dat heb ik ook gedaan met de andere transfers en vliegreizen enz.

Veel plezier met jullie voorbereiding.

En wat ik ook vaak deed, is het eten wat ik bestelde bij restaurants mee naar het verblijf nemen, dan kun je in alle rust eten. Want voor kinderen is het best moeilijk om een half uur of nog langer stil te zitten. En dat is ook prettiger voor de andere gasten in het restaurant.

En de Thai (en Birmese werkers) zullen gek zijn op jullie kinderen.

Als ik met de kleine op stap ga, doe ik 1/2 dag reizen/bekijken, 1/2 dag zwembad/strand.

Dus plan weinig, je gaat toch tijd te kort komen.

Mochten jullie met je uiteindelijke reisschema toch Koh Lanta (Yai) willen aandoen, dan is het goed om te weten, dat de opmerking van Ninabe hierover - dat dan een lange bootreis het gevolg noodzakelijk is - niet terecht is.

Koh Lanta is met autovervoer prima en makkelijk te bereiken. Twee korte overtochtjes met de pont is alles wat aan ‘bootreizen’ nodig is, wanneer je de reis daar naar toe vanuit de provincies Krabi of Trang onderneemt.

Zoals Trangerkuda al schreef, Koh Lanta ligt erg dicht bij heyt vaste land, en vereist slechts weinig bootreizen.

Het grootste luiermerk is Mama Poko, en dat zijn pampers. De Thaise naam voor luiers is dan ook ‘pemPERT’.

Verder helemaal met je eens, doe lekker rustig en geniet er van. Ook in Bangkok zou ik slechts 1/2 dagen plannen en 1/2 dagen nietsdoen. Neem overal voldoende dagen.

Hoeveel tijd moet je rekenen voor de bootreis naar Koh Lanta? Ik had geen rekening gehouden dat je via Trang ook Koh Lanta kon bereiken, mijn excuses.

Voor muggen hadden wij Natural Spray van Care Plus ( zonder Deet ) mee vanuit België en ze werd geen enkele keer gestoken.
Wij gebruikten gewone spray met Deet.

Onze route ( met dochter van 10 maand ) was toen: Bangkok-Chiang Rai-Chiang Mai-Phuket ( Surin Beach ) en vanuit Phuket vlogen we terug naar Brussel.

Juli 2015 willen we opnieuw naar Azië en we overwegen Thailand OF Vietnam OF Maleisië. Voor Thailand: BKK-Kanchanaburi-Ayutthaya-Hua Hin of Koh Samui.