Naar Thailand met baby van 1 jaar

Een vijftal jaar geleden was ik heel vaak op dit forum te vinden om alle informatie te krijgen die ik nodig had voor mijn rondreis door ZO-Azië. Destijds heb ik Thailand, Cambodja, Laos aangedaan om de reis af te sluiten in Thailand met mijn vriend (hij kwam mij ophalen). Daarna zijn we nog 2 keer terug geweest.

Inmiddels is mijn vriend mijn man geworden en zijn we sinds januari de trotse ouders van een vrolijke dochter. We hebben het plan om in januari met haar af te reizen naar Thailand. Reuze spannend natuurlijk.

Het voornemen is om 3 weken te gaan.
We zijn niet van plan om zoveel te gaan reizen in het land als voorgaande jaren. Het idee is naar de zuidelijke eilanden (vanaf Bangkok, liefst meteen vliegen op Phuket, maar dat gaat geloof ik niet) en dan een week per eiland of zo. Koh Lanta is erg goed bevallen 2 jaar terug.

Ik denk dat we eerst 2 dagen in Bangkok blijven om te acclimatiseren. En dan met de nachttrein naar het zuiden.

Zijn hier ervaringsdeskundigen die mij kunnen adviseren wat vooral wel te doen en wat beter niet?

Hi Marietje!

Altijd spannend zo’n reis met een kleintje :slight_smile:
Toen ik mijn eerste kreeg was ik bang dat we noooooit meer zulke reizen zouden maken.
Nu zijn we inmiddels al in Amerika, Azie (2x) en Afrika geweest, en weet ik dat mijn angst ongegrond was.
Gelukkig maar.

Grootste verschil met samen/ alleen reizen en reizen met een kind is het tempo.
Je zult je schema wat moeten aanpassen aan dat van je dochter.
Op onze eerste verre reis met kinderen was mijn jongste 2 en mijn oudste 3.
Dus wij hadden te maken met 2 kinderen en hun middagslaapjes, luierissues en stoelverhogers…
En toch hebben wij een heerlijke vakantie gehad.
Het is gewoon een kwestie van aanpassen.
En wat dat betreft is een strandvakantie ideaal, zeker als je een mooie accommodatie vlak bij het water hebt.
Dan kan de kleine heerlijk slapen terwijl jullie voor de accommodatie in het strand liggen/zitten.

Ik zou haar (en ook jullie zelf) idd even laten wennen aan de veranderde tijd en klimaat door een aantal dagen in Bangkok te blijven.
Verder denk ik dat jullie zelf moeten kijken waar jullie het liefst heen gaan.
Wij zijn tijdens onze eerste Thailand reis naar het noorden geweest met als afsluiting een paar dagen Hua Hin, en de tweede keer naar het midden van Thailand en een aantal dagen Koh Chang.
Het zuiden staat op de planning voor onze volgende reis naar Thailand.
Dus ik verwacht dat anderen je daarin een beter advies kunnen geven.

Ben je al eens eerder met de nachttrein geweest? Ik vind het een ideaal vervoersmiddel, maar… de bedden zijn er wel heel erg smal.
Heb je al bedacht hoe je dat met je dochter wil gaan doen? Ik zou er in ieder geval niet blind op vertrouwen dat er kinderbeveiliging aanwezig is. En je wilt ook niet dat ze van het onderste bed afrolt.

Nog wat tips;
Kies een iets luxere accommodatie dan je anders wellicht zou doen. Zo’n kleintje kruipt of beweegt vaak best veel en komt met haar handjes op plekken waar wellicht al een poosje niet is schoongemaakt…
Check van te voren of er zwemluiers te koop zijn.
Neem een paar nieuwe speeltjes mee in het vliegtuig. Dat zorgt voor afleiding en hopelijk een rustige vlucht.
Neem een goede buggy mee. Liefst eentje waar je ook nog een extra tas onder kunt leggen of aan kunt hangen EN eentje die ook een slaapstand heeft zodat jullie dochter, als ze in slaap valt, iets fijner ligt.

En verder gewoon gaan genieten!
Niet teveel zorgen maken, het komt vast goed!

Ik wens jullie alvast heel veel plezier op jullie vakantie!

Met vriendelijke groet,
Petra

Hoi Petra,

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Wat jij noemt hebben we inderdaad al aan gedacht, behalve dan de buggy waar een tas onder kan; dat kan bij die van ons niet.

Ik ben meerdere malen met de nachttrein gegaan. Ze zou bij 1 van ons kunnen slapen dan. Maar wellicht dat we een binnenlandse vlucht pakken.
Zwemluiers hebben we niet nodig; we gebruiken wasbare.

Gewone luiers zijn overal te koop?

Meeste zorg is of ze alles mee kan eten gezien de kruiden.

We hebben bedacht om een week per eiland te gaan doen. Dus dan hebben we rust en tijd voor elkaar en om ook af en toe wat te ondernemen.

Nogmaals dank!