In mei ga ik met mijn vriendin naar Bali - Lombok. Nu heb ik inmiddels vrij veel gelezen op internet en ben ik tot het volgende schema gekomen. Ik zou graag jullie mening horen hierover, is het te vol of moet ik ergens wat schuiven misschien?
Ik vind dat je op erg veel verschillende plekken slaapt. Ik ben een ervaren reiziger, ik kan heel snel mijn tas in- en uitpakken, maar toch vind ik het fijn om per week maar maximaal 2-3 locaties aan te doen. Ookal is Bali klein en zijn de reistijden niet al te lang, je moet toch overal weer je weg vinden.
Ik zou bijvoorbeeld langer in Ubud blijven. Er is heel veel te zien en te doen in dit culturele centrum van Bali. Zowel in het stadje zelf, als in de omgeving. In Amed blijf je maar een nacht slapen en ga je meteen door. Waarom? Je kan ook van Lovina in één keer naar Padangbai om door te reizen naar Lombok. Of je neemt de boot in Amed en slaat Padangbai over.
Bedankt, het is voor mij de eerste keer dat ik zo’n reis ga maken. Ik hoef ook niet perse steeds in andere steden te slapen, zo komt het denk ik wel over via mijn schema. Het gaat er meer om dat we die plaatsen denken te willen bezoeken.
Ik heb ook niet echt een idee van de afstanden en of ik dus meerdere dingen vanuit 1 plaats kan bezichtigen. We hoeven ook niet perse vanaf padang bai naar Gili of Lombok maar ik dacht dat vanaf daar de boot ging. Goede tip dus om vanuit Amed te gaan. Dat scheelt weer een dag.
In principe kun je als het verkeer meezit (wat het meestal niet doet ;)) in 2,5-3 uur van zuid naar noord.
Wat verwacht je van de plaatsen die je bezoekt? Wat wil je zien? In Seminyak, Lovina, Amed en Padangbai zelf is weinig te zien. Er is strand, er zijn hotels en restaurants en soms kun je er goed shoppen. Maar eigenlijk is het allemaal meer van hetzelfde…
Ik zou voor diversiteit gaan, en niet focussen op de steden maar op mooie tempels, rijstvelden, watervallen en bronnen in de omgeving.
Een verblijf in Semiyak, Ubud, Lovina, evt Amed of Padangbai (al kan je ook vanuit Lovina een trip naar de Gili’s boeken), een van de Gili eilanden en Kuta lombok logischer vinden. Zowel vanuit de Gili’s als Kuta kun je een trip naar de Rinjani boeken.
Wat wij graag willen zien op de verschillende plaatsen zijn:
Seminyak: hier graag verblijven om bij te komen na de lange reis.
ubud: tempels, mountainbiken, raften, rijstvelden en kookworkshop. Hier willen we veel zien dus lijkt het me beter om hier wat meer dagen te gaan verblijven.
Lovina: dolfijnen
Amed: ik las dat dit een mooie snorkelplek is.
Gili: 2 dagen ontspannen
lombok: rinjani trekking, watervallen / hotsprings, kuta voor de mooie stranden, surfen en apen.
Als ik het goed begrijp zouden we dus langer in Ubud moeten blijven en dan vanuit daar veel plaatsen bezoeken? Padang bai ga ik dan schrappen en Senggigi ook, dit zou wat dagen moeten schelen dan.
Als je de dolfijntrip doet ga je meestal ook snorkelen. Ook vanaf de Gili’s kun je snorkelen.
Wanneer je alles ter plekke boekt, kun je gewoon dan zien of je tijd hebt voor Amed. Het snorkelen in Amed is inderdaad erg mooi, maar ik zou me er niet voor haasten. Dus dreig je in tijdnood te komen, neem dan een vroege transfer naar de haven en ga direct vanuit Lovina naar de Gili’s.
Wat leuk dat jullie van plan zijn naar Bali te gaan.
Ik kom er zelf sinds 2008 elke zomer min. 2 maanden en heb er ook voor langere tijd gezeten voor mijn studie.
Sinds kort ben ik een reisbureautje gestart waarbij ik bouwstenen, volledige rondreizen en losse excursies aanbied.
Een klein overzicht van mijn aanbod is te zien op: www.reisnaarbali.com maar ik verzorg ook tours op maat.
Mocht je interesse hebben, neem dan gerust contact met mij op
Je schrijft een Bali-kenner te zijn. Welicht heb je dan op- of aanmerkingen op dit reisschema in plaats van dat je alleen een berichtje post om reclame te maken.
Groet,
Jenny (die sinds 2001 in Indonesie komt, sinds 2006 op Bali, die stage heeft gelopen op Batam en vrijwilligerswerk heeft gedaan bij Tabanan)