Ah, haha! Meivakantie wordt het daar geloof ik net beter weer, dus dat scheelt.
Coral point (niet Coral Bay!) is het mooiste punt, maar ter hoogte van Bayu Dive lodge heb je genoeg mogelijkheden om te snorkelen wel. Niet zo mooi als Long Beach of Coral Point of Shark Point dan weer. Coral point zit relatief dichtbij bayu dive lodge. Shark point zit bij bubbles dive resort. Een ander mooi strand vond ik turtle beach en deze ligt vlakbij Chempaka Chalet/die plekken daar.
Zowel Besar als Kecil zijn uiteindelijk de moeite waard hoor! Dus Besar doorzetten is zeker geen slecht idee. Eventueel een dagje naar Long Beach / het vissersdorp is de moeite waard, maar dat kan je altijd ter plekke nog bepalen.
Ik heb geen flauw idee van de jungle train om heel eerlijk te zijn. Ik ben zelf vanuit de perhentians naar Taman Negara gegaan. Ik weet wel dat er bussen naar Taman Negara, Cameron highlands en Kuala Lumpur gaan. Ik heb verder ook nooit iemand gehoord over de jungle train trouwens
Gaan jullie ook naar Taman Negara? Eventueel als je de tijd hebt zou je het volgende kunnen doen:
Vanuit perhentians naar Taman Negara.
Overnachten vlakbij Taman Negara in het dorp
Volgende ochtend boot nemen van de steiger bij Taman Negara richting Kuala Tembeling en dan door met de bus.
Perhentians - Taman Negara met de bus valt te regelen op het vaste land of in sommige hotels/kantoortjes.
Overnachting Taman Negara kan je overal wel vinden. HAN rainforest lodge is prima, maar ook andere plekken zijn gewoon prima.
De boot+bus kan je boeken bij de rivier op één van de vele eetboten/kantoorboten die daar liggen. Gewoon even rondvragen en ze wijzen je vanzelf wel naar iemand die je kan helpen. De boottocht is het mooiste in de ochtend denk ik, is het nog niet zo warm en heb je een goede kans om apen en andere dieren nog te zien + je vaart over een rivier en ziet ontzettend veel van de jungle. Mocht je dan ook nog enigszins op tijd bij Taman Negara uitkomen kan je nog een avondwandeling of avondrit doen ook. Avondwandeling brengt je echt door het park zelf, avondrit met jeep neemt je mee door de plantages. Bij beide kan je andere dieren zien. Avondwandeling zie je soms een tapir. Avondrit zie je vooral kleinere dieren, waaronder civetkatten en kleine katachtigen. Enkele plekken bieden ook avondboottochten aan, maar die heb ik niemand zien doen en in praktijk was het dus vrijwel onmogelijk om die te doen, behalve als je fors betaalde.
En, mochten jullie heel avontuurlijk zijn, kan je snel naar het hoofdkwartier lopen en een overnachting boeken in een schuilhut. Een schuilhut, in Maleisië een bumbun is een plek van waaruit je dieren kan observeren in de nacht. Meer dan een eigen zaklamp en wat eten en drinken heb je dan niet nodig. Mocht je daar nog meer over willen weten zeg je het maar haha! Is wel een aanrader, maar is niet aan iedereen besteed.
Inmiddels heb ik ergens gevonden dat de jungle train vanwege ‘floodings’ in onderhoud is. Waarschijnlijk kan ik daarom geen tijden enzo vinden.
Maar de bedoeling was om met die jungle train naar Taman Negara te gaan.
Schijnt een erg mooie treinreis te zijn, maar nu dat hoogstwaarschijnlijk niet doorgaat moeten we gaan bedenken hoe we dan in Taman Negara geraken.
Dus tips daarvoor zijn erg welkom.
Op dit forum had ik al iets gevonden van die schuilhutten, misschien was dat ook wel een reactie van jou…
Ik had een webpagina opgeslagen met iets van bumbun Kumbang, maar heb het nog niet goed gelezen.
Dus in plaats van een avondwandeling te doen lijkt het ons leuker/spannender om in zo’n observatiehut te ‘overnachten’.
Ook hierover info meer dan welkom! Insider tips zijn toch de beste.
Ja, zal ook wel van mij zijn geweest. Ik ben daar zelf een enorme fan van geworden nadat ik een meerdaagse (zelf georganiseerde) tocht heb gedaan langs meerdere van die hutten!
Wat ik zou doen is van de perhentians dan met de bus naar Taman Negara en dan vanaf Taman Negara met de boot + bus door naar Kuala Lumpur. Heb je de boottocht ook nog en die is echt super mooi! Zeker als het zonnetje schijnt is het heerlijk haha. Ik ken ook niet echt andere opties dan de bus overigens als je langs Taman Negara wilt gaan. Die boottocht is iets duurder dan alleen de bus, maar is meer dan de moeite waard.
Bumbun kumbang is de mooiste hut, let wel op dat je voldoende water meeneemt en te eten. Je kan in Kuala Tahan, waar je waarschijnlijk overnacht, kampeerspullen huren. Een matje is geen overbodige luxe en iets om te koken en om mee te koken is ook handig. Je hebt daarnaast een goede zaklamp nodig. De afstand tot de plek waar de dieren zitten is een goede 30 tot 40 meter denk ik. Beneden aan de trap zie je een Maleise civetkat in de avond. Ze komen op de hut af om te kijken of er restjes zijn. Heel leuk om gewoon te gaan kijken. Deze schuilhut is de beste plek om de Aziatische tapir te zien ter wereld.
De grootste vraag is of er plekken aanwezig zijn in de hut, want hij is dus redelijk populair.
Je kan met een boot vlakbij de hut komen en dan moet je nog een 2 kilometer lopen. Als je gewoon rustig aan doet is het drie kwartier lopen. Je hebt veel water nodig, ook bijvoorbeeld om wat te koken en omdat je gewoon veel moet drinken. Je hebt er 6 stapelbedden, sommige met gunstigere uitzicht op de zoutlik dan anderen. Daarnaast is er een bankje waarvandaan je dus kan kijken.
Mocht bumbun kumbang volgeboekt zitten zou ik voor bumbun tabing gaan. Een nadeel is dat je hier minder bijzondere dieren ziet (herten, zwijnen en kans op tapir) en dat je verder van de dieren weg zit (dus een beter zaklamp nodig hebt) maar een voordeel is dat het nog makkelijker bereikbaar is dan bumbun kumbang. Bij de plek waar je kan boeken zitten ook een aantal mannen van het nationale park die je er zeer goed bij kunnen helpen. Ze hebben echt verstand van wat waar te zien is en hoe hoog je kansen zijn. Mocht je nog tijd over hebben kan je ook bijvoorbeeld overdag nog naar schuilhutten lopen. De kans is redelijk aanwezig dat je dan zwijnen en/of herten ziet.
Er zijn ook veel tochten waarbij je naar een dorpje gaat van de bewoners van de jungle. De tochten die worden aangeboden zijn nep, maar er zit een echt dorp vlakbij bumbun kumbang. Niet het dorp wanneer je naar bumbun kumbang loopt (die is ook toeristisch) maar wanneer je het pad verder langs de rivier volgt. Hier is ook een plek voor water. Het is niet de bedoeling hier te komen, maar mocht je echt water nodig hebben krijg je het daar van die mensen. Je mag er alleen praten met de belangrijkste mannen als man, vrouwen mogen er niet zo veel. Heel traditioneel en ontzettend gaaf om te zien, maar uiteraard is het eigenlijk niet de bedoeling dat er toeristen komen. Ben er zelf dus wel geweest, omdat ik water nodig had, maar foto’s maken e.d. is er verboden.
Ik heb inmiddels wat gegoogeld over Kumbang. Maar kom ook een pakket (2dgn,1 nacht) tegen voor bijna 300 Myr p/p. Dat is voor 4 pers. bijna €250,- beetje gortig als je het mij vraagt.
Ook moet je een backpackers van ong. 45 ltr. meenemen.
Dat wordt 'm al niet want we wilden juist met kleine rugzakjes reizen. Wat heb je helemaal nodig voor 2 weken en dan ook nog een groot deel op de Perhentians…
Maar die hut lijkt me wel heel gaaf. We gaan denk ik gewoon naar Kuala Tahan, kijken of er plek is en zelf lopen. Kaart mee, eten/drinken mee, matje en slaapzak huren, moet lukken toch?
In een cave overnachten lijkt me ook wel wat, maar ik weet niet of ik de rest daar in mee krijg [emoji6]
Weet jij nog hoe lang de rit van Besut naar Tahan was? Dit i.v.m. hoe laat we 's ochtends moeten vertrekken. Straks staan we daar en gaat er geen bootje meer…
Je hebt uiteraard vooral wat eigen spullen nodig. Dus kleren, camera, etc. Beetje zelf kijken wat jullie nodig hebben. Zelf ben ik vijf weken geweest in Thailand & Maleisië en had (exclusief camera) een 8-10 kilogram mee inclusief eten/drinken. Vooral kleding dus en een grote backpack. Had daarnaast wat kleine dingen mee voor vermaak, maar echt veel heb je niet nodig denk ik. 45 liter is overigens een vrij kleine rugzak al, past je kleding en dergelijke + camera net in.
Zeker, je kan er zelfs tassen huren geloof ik. Kaart is niet echt nodig, wel handig. Het lopen duurt overigens wel lang! Je moet door de diepere jungle lopen, want het pad langs de rivier is verschrikkelijk slecht en toen ik daar terug over liep hadden we iets van 2-3 kilometer afgelegd in een 5 uur. Verschrikkelijk dus. Het pad door het binnenland is wel goed te doen en vanaf het Mutiara resort tot aan bumbun doen je er 5 tot 8 uur over, afhankelijk van hoe snel je loopt. Heb er zelf inclusief een aantal pauzes en een tussenstop bij tabing in totaal iets van 7 uur over gedaan.
Ik had onderweg helaas een (zwaar) ongeluk dat vlak voor mij was gebeurd, dus weet de echte reistijd niet. Ik zou in de ochtend vertrekken overigens, want het schijnt dat je toch zeker een halve dag onderweg bent soms. Vanaf Kuala Besut is het zeker wel 6 uur rijden denk ik, maar precies weet ik dit dus helaas niet.
Overigens gaat het bootje van Kuala Tahan naar Kuala Tembeling maar tot ergens in de middag, denk dat het bootje op zijn laatst rond 4 uur in de middag vertrekt. Wat ik dus zou doen is:
dag 1 - Perhentians - Kuala Tahan - Bumbun Kumbang
dag 2 - Bumbun Kumbang - Kuala Tahan - Kuala tembeling (met het bootje) - volgende bestemming.
Nadeel is dus dat het enorm druk is dit programma, maar dan zie je het meeste van alles. Wel mis je bijvoorbeeld het door de boomtoppen wandelen in Taman Negara en kan je niet rustig in het park wandelen. Aan de andere kant zie je zo wel veel van Taman Negara. Heenweg kan je dan bijvoorbeeld een bootje huren voor Kuala Tahan –> bumbun Kumbang en terug zou je bijvoorbeeld kunnen wandelen. Beetje van beide werelden zeg maar.
Met twee weken is het natuurlijk altijd keuzes maken (zelf met vijf weken hoor haha) dus je ziet nooit alles wat je wilt zien.
Hallo Mattie, ik wilde je nog even bedanken voor je nuttige tips.
A.s. zaterdag vertrekken we naar Maleisië, dus voor ons nu de laatste voorbereidingen. We hebben er zin in!