Reisroutetips eerste keer Canada (start in Toronto)

Wij gaan binnenkort voor de eerste keer naar Canada.
Het enige dat momenteel vast ligt is dat we beginnen in Toronto en dat we ongeveer 2 weken door Canada kunnen reizen.
We dachten al aan het Niagara-gebied, Ottawa en Montreal maar daarnaast willen we natuurlijk ook wat van de prachtige Canadese natuur meepikken. Veel “hike”-ervaring hebben we niet, dus bij voorkeur doen we het liefst dagtrips (in een lus, aangezien we via huurwagen zouden reizen).
Niagara

Hebben jullie goede tips qua reisroute? Interessante hike-trails? Verborgen parels?

Bedankt!

Nog even meegeven dat we midden Mei tot begin Juni gaan.

Ben enkele jaren geleden in Algonquin Provincial Park geweest en dat was zekers de moeite waard. 2 Meerdaagse kanotochten gemaakt. Aangezien jullie daar de tijd niet voor hebben kun je ook een dagtocht maken. Zoek dan wel een startpunt die niet aan de grote meren ligt want daar heb je een dagtaak aan de andere kant te komen.
Je kan er ook wandelen als kanoën niet iets voor jullie is.

In Toronto kun je makkelijk 2 of 3 volle dagen doorbrengen, Niagara is al dagtrip te doen vanuit Toronto. Vervolgens naar het oosten: Ottawa (1 volle dag), Montreal (1-2 volle dagen), Québec (1-2 volle dagen). De rest van de dagen kun je opvullen met een aantal provinciale parken: La Mauricie, Mont Tremblant, Parc Jaques Cartier zijn goed te doen op deze route.

Dit soort informatie is exact wat ik nodig had, superbedankt!

Voorlopig ziet het reisschema er zo uit:
[ul]
[li]Dag 1: Heenvlucht Toronto
[/li][li]Dag 2: Toronto
[/li][li]Dag 3: Toronto
[/li][li]Dag 4: Toronto, dagtrip naar Niagara Falls + Niagara-on-the-Lake
[/li][li]Dag 5: St. Lawrence Islands National Park of Georgian Bay Islands National Park
[/li][li]Dag 6: Ottawa
[/li][li]Dag 7: Mont-Tremblant of Gatineau Park
[/li][li]Dag 8: Montreal
[/li][li]Dag 9: Montreal
[/li][li]Dag 10: Montreal
[/li][li]Dag 11: La Mauricie
[/li][li]Dag 12: Québec
[/li][li]Dag 13: Québec, binnenvlucht naar Toronto
[/li][li]Dag 14: Terugvlucht
[/li][/ul]

We twijfelen een beetje tussen St. Lawrence Islands National Park of Georgian Bay Islands National Park. Steekt één park er boven uit? St. Lawrence ligt mooi langs de baan tussen Toronto en Ottawa, dus dat is wel meegenomen.
Verder denken we er ook aan om de dag 5 (Mont-Tremblant of Gatineau Park) te schrappen zodat we op het einde naar Taddousac kunnen voor whale watching. Is dit de omweg waard denken jullie?

Tadoussac is erg mooi, zeker ook de kustroute er naartoe. Let er wel op dat het een flinke rit is.
Ik zou Parc Jacques-Cartier bij Québec eerder aanraden dan Mont Tremblant, maar dan kan smaak zijn.

Vanuit Québec terug met Porter Airlines! Soort Canadese RyanAir in opkomst, maar dan beter.

Let erop dat je waarschijnlijk wel flinke drop-off kosten hebt voor de auto.

Goeie tip die Porter, had ik nog niet van gehoord.
Daar kunnen we de dure drop-off kosten (waar we eigenlijk niet omheen kunnen, tenzij we een terugrit van 9u doen) meteen wat mee compenseren.

Toch nog eens de parken goed vergelijken, vind ik persoonlijke het moeilijkste stuk om te vergelijken. Ik heb de indruk dat de online informatie over de parken niet zo denderend is. Is meestal eerder promotie dan echt praktische informatie.

ziet er mooi uit dat st lawrence national park.
ik heb met mijn neef de reis terug van ottawa naar toronto gereden door algonquin park.
dat had ik echt niet willen missen.
niet alleen het park, maar ook de reis naar het park is geweldig met alle meren, en kleine dorpjes,
en dan heb je muskoka nog, ook geweldig mooi.
misschien een overnachting in Huntsville.
als ik de mogelijkheid had, dan zou ik daar zo heen verhuizen.

en als je mooi weer hebt, dan moet je echt even naar Toronto Island gaan.
boot kost maar 7,25 per persoon voor heen en terug, maar dat vond ik het meer dan waard.

echter ik ben niet echt een stads persoon, en ik zou ook echt niet weten hoe ik me 3 dagen in Toronto zou vermaken.
ik zou veel liever 2 dagen Ottawa hebben, vond ik mooier.
maar dan nog steeds, als je veel steden in Europa heb gezien, dan is dit niet veel anders.
dus geniet van de momenten onderweg, en blijf niet op de snelweg plakken.
dan mis je te veel.