Graag had ik wat tips mbt het samenstellen van onze reisroute, komende zomer in de maand juli.
We hebben een maand de tijd en zouden graag volgende plaatsen zeker aandoen:
Negombo
Streek rond Habarana: Dambulla - Polonnaruwa-Sigirya
Jaffna
Nilaveli + Pigeon island
Kataragama ??
Kandy
Maar zitten nog met veel vragen
1/Welke parken zouden best in onze route passen en raden jullie aan?
Zouden graag 1 olifantenpark doen en 1 park waar je meerdere diersoorten kan spotten
Wilpattu of Yala (lichte voorkeur voor Wilpattu - terecht? of is het landschap in Yala mooier?)
Minneriya-Kaudulla-Hurulu of Udawalawe?
2/ we zouden de eerste dagen van Perahera festival in Kandy nog willen meemaken, deze vallen helaas gelijk met het einde van onze vakantie. Dus we zouden moeten eindigen in Kandy. Willen graag daarom de treinrit van Ella naar Kandy maken. Eender welke trein is dan OK ? ik bedoel qua vertrekuur om niet een stuk in het donker te rijden?
Aan welke kant van de trein heb je dan de mooiste uitzichten?
3 Hoe geraken we van de culturele driehoek naar het zuiden zonder Kandy te moeten passeren - is er nog een andere haalbare en mooie route? Anders doen we het treintraject Kandy-Ella 2 keer, he.
Is de route linksom rond Kandy mss een optie dus vanuit Dambulla - tussenstop Pinnawela - Ratnapura met overnachting (de moeite?) - (Udawalawe of Yala) - Kataragama - Ella - Kandy
Dacht dat ik ergens gelezen had dat een route rechtsom Kandy (via Pollnaruwa) sowieso niet te doen is…klopt?
4/ Van waaruit best naar Jaffna reizen? Na Nilaveli of na Wilpattu?
En wat kunnen jullie in Jaffna en omgeving zeker aanraden om daar te bezichtigen?
5/ in juli: kiezen voor walvissen (trinco) of zeeschildpadden (Tangalle) spotten? Waar hebben we de meeste kans ook echt iets te zien?
6/Kataragama - hindoefestival …is dit iets totaal anders dan festival Perehera in Kandy?? aanrader?
Welke periode valt dit in 2017? 23/7-6/8 klopt?
Combineren met welk strand in het zuiden? Tangalle (Goyambokka strand) een goede optie? Of is de zee daar te ruw in juli? Klopt het dat de mensen in die streek opdringeriger zijn dan elders in Sri Lanka?
Hoe er geraken of is het een heel gedoe? Alvast bedankt voor de tips!
We zouden alles met openbaar vervoer willen doen, liefst zoveel mogelijk met de trein.
Zie treindienstregeling op Prikbord. Ella-Kandy zijn er geen treinen die laatste (mooie) stuk in het donker doen, dus alledrie kan; dat probleem van slechte timing speelt andere kant uit. Linkerkant (zuiden) geeft over de volle lengte beste uitzichten, tot Nanu Oya is het beide kanten en daarna vooral links.
Ik zou zeggen Airport-Wilpattu-Jaffna-Trinco-Habarana-Passikudah (weer dagje strand) - Pottuvil/Arugam (zelfde maar andere scene) - Katagarama - Uda Walawe - Ella - Kandy, zo heb je hele eiland gedekt zonder dubbeltellingen. En met een paar goede stranden, Tangalle is dat in zomer echt niet. Ik ken de festivaldata niet precies maar K’gama is zeker even kleurrijk als Kandy, alleen wat ‘bloederiger’ dus niet voor een ieder geschikt.
Merci voor de info!!!
-Passikudah - Pottuvil: gewoon langs de kust op - hoeveel uur is dat ongeveer? Welke is het leukst qua strand Passikudah/Arugam (sprak mij op eerste zicht minder aan)
-Hoe geraken we het makkelijkst van Pottuvil in Kataragama?
-Zou toch ook graag een uitsprongetje maken naar Ratnapura…lijkt me een hele mooie omgeving! Te doen vanuit Udawalawe ? daarna vanuit Ratnapura via Haputale naar Ella.
Of beter nog: zouden we de loop ook andersom kunnen maken (dus van Arugam naar Ratnapura-Udawalawe-Kataragama-Ella) ? Dit omdat we graag later in Katargama willen zijn om dat hindoefestival mee te kunnen maken -
-Heb je nog wat tips was Jaffna en omgeving betreft?
Zou je overnachten in Udawalawe zelf of Udawalawe NP doen vanuit Katagarama/Ratnapura?
1] Vanuit P’ruwa 2.30 uur naar Valaichchenai (Passi) en dan nog ongeveer 4 uur bus naar Pottuvil, met overstap in Batti en mogelijk ook Kalmunai. Vandaar de suggestie om het in twee etappes te doen, anders wordt het een lange dag. Passi lijkt erg op Trinco (nog iets mooier rif/baai), Pottuvil-Arugam is een hippie/party/surf omgeving met fantastische restaurantscene.
2] Bus naar Wellawaya en dan naar K’gama; een enkele direkte bus, anders overstap in Weerawila junction van Tissa of in Thanamalwila.
3] Is erg ONpopulair, erg lelijk geworden door al die dagmijnbouw voor saffieren enzo. Ook haast geen accomodatie. Maar zou inderdaad via die route gaan.
4] Als je loop andersom maakt kom je 2 x langs Ella, maar voor de rest kan het.
5] Standaardlijstje is o.a. http://visit-jaffna.blogspot.nl/2011/12/top-10-places-to-visit-in-jaffna.html
Hebben we gedaan plus Delft, allemaal erg leuk.
6] Omdat het met bus 2-3 uur is vanuit elk van beiden (en in Ratnapura, met name hun juwelenhotel Ratnaloka, wil je zelfs niet dood gevonden worden laat staan levend gewoon vlakbij slapen. Embilipitiya of het guesthousegebied bij de ingang.
1/Voor Passikuddah ben ik al te vinden. Voor Arugam bay iets minder of ben ik mis?? We reizen namelijk met 3 kinderen (13/11/9 jaar) en hebben vorig jaar zo in VangVieng in Cambodja gezeten…we hoorden niet echt tot de doelgroep die daar logeerde:-)…maar ik veronderstel dat er geen andere doenbare route is vanuit Passikuddah naar Kataragama, he? Indien niet dan doen we in Arugam bay toch best gewoon 1 overnachting als tussenstop, he. Voldoende 1 nacht?
3/ bedoel je dat Ratnapura heel lelijk is geworden??? Indien ja, dan skippen we dat best! Heb ondertussen ook al gelezen dat het in jullie daar erg nat kan zijn.
4/ Dus als we Kataragama vlak voor Ella willen doen dan reizen we best eerst naar Udawalaw NP? Het kaartje dat in mijn reisgids staat is erg onduidelijk. Kan u mij ongeveer zeggen waar Embilipitiya precies ligt (hoever van ingang van het park? en het dichtst bij welk stadje? ) Is het de moeite om Haputale of iets jungle-achtigs (ipv Ratnapura) nog ergens op de route in te plannen…zoja wat en waar want ook dat kan ik moeilijk afleiden uit mijn plannetje.
1/Voor Passikuddah ben ik al te vinden. Voor Arugam bay iets minder of ben ik mis?? We reizen namelijk met 3 kinderen (13/11/9 jaar) en hebben vorig jaar zo in VangVieng in Cambodja gezeten…we hoorden niet echt tot de doelgroep die daar logeerde:-)…maar ik veronderstel dat er geen andere doenbare route is vanuit Passikuddah naar Kataragama, he? Indien niet dan doen we in Arugam bay toch best gewoon 1 overnachting als tussenstop, he. Voldoende 1 nacht?
3/ bedoel je dat Ratnapura heel lelijk is geworden??? Indien ja, dan skippen we dat best! Heb ondertussen ook al gelezen dat het in jullie daar erg nat kan zijn.
4/ Dus als we Kataragama vlak voor Ella willen doen dan reizen we best eerst naar Udawalaw NP? Het kaartje dat in mijn reisgids staat is erg onduidelijk. Kan u mij ongeveer zeggen waar Embilipitiya precies ligt (hoever van ingang van het park? en het dichtst bij welk stadje? ) Is het de moeite om Haputale of iets jungle-achtigs (ipv Ratnapura) nog ergens op de route in te plannen…zoja wat en waar want ook dat kan ik moeilijk afleiden uit mijn plannetje.
1] Ja is eigenlijk onvermijdelijk. Als je een hotel zoals Paper Moon Kudils pakt dat zit vrij ver van het feestgedruis (noordkant van de baai) dus misschien meer geschikt. 1 nacht ja.
3] Wel het is nooit mooi geweest. Foto’s kunnen anders suggereren maar die ‘geven steeds de mooie kijkrichting’ en negeren de tientallen modderige mijnbouwputten…
4] Gewoon Google Maps gebruiken, veel beter dan dat soort kaartjes. Embilipitiya ligt aan de Ratnapura-Pelmadulla-UW junction - zuidkust weg, kilometer of 10 zuidelijk van de junction en daarmee iets van 13 km van parkingang.
Dus jullie zouden dan Pottuvil/Arugam - UW (via Wellawaya) - K’gama - Ella doen, ja dat lijkt genoeg. Echte jungle is eigenlijk alleen Sinharaja, dat is dan weer 1 dag heen en 1 dag terug vanuit UW (overnachten in Deniyaya). Dus eerst nacht, morgen-trekking, dan bus naar Matara en direkte bus #32 (4-5 uur afzien) naar Kataragama.
Nog even een snelle vraag:
Heb de indruk dat de meeste toeristen het traject doen van Kandy naar Ella. Is het omgekeerde traject Ella Kandy minder druk of is het ook noodzakelijk tickets op voorhand te reserveren??