Reis Sri Lanka

In augustus gaan mijn vriend en ik een rondreis maken door Sri Lanka. We hebben het volgende reisschema bedacht:

Dag 1: aankomst Colombo, overnachting Negombo
Dag 2: Anuradhapura
Dag 3: bezoek Dambulla, overnachting Sigirya?
Dag 4: Sigirya?
Dag 5: resort in theeplantage bij Kandy
Dag 6: Kandy
Dag 7: Kandy
Dag 8: Ella
Dag 9: Ella
Dag 10: kataragama
Dag 11: bezoek Yala, overnachting Kataragama
Dag 12:Kataragama?
Dag 13: Unawatuna
Dag 14: bezoek Gallé, overnachting Unawatuna
Dag 15: Unawatuna
Dag 16: overnachting Colombo/Negombo
Dag 17: Vlucht Colombo - Male

Wat vinden jullie van dit plan?
We zijn er nog niet helemaal over uit hoe we de dagen in de culturele driehoek willen indelen.
Graag ontvangen we tips en adviezen om ons reisschema te verbeteren.

Hoi Pippa,

Grappig, Kataragama, dat zie ik niet veel in reizen door Sri Lanka. Het is voor mij persoonlijk een hele bijzondere plek. 5 Jaar geleden zaten wij in Ratnapura, daar hebben we wat locals ontmoet. En zij vertelden hoe hun leven was veranderd door een bezoek aan deze heilige plaats. Het stond niet in de planning, maar wij besloten dus om ook naar Kataragama te gaan. Bij thuiskomst lag er een brief op de mat die ons leven in zeer positieve zin heeft veranderd, gepost op de dag dat wij Kataragama bezocht hebben. Toeval of niet?

Maar goed, dat was jou vraag niet :slight_smile: Eerst even een tegenvraag: Hoe heb je het vervoer geregeld?

Gr. Taco

Hoi Taco,
Bedankt voor je reactie!
Kataragama sprak ons meer aan dan Tissa en zou ook een goede uitvalsbasis zijn voor bezoek aan yala. Leuk dat je er zo enthousiast over bent. Ik vraag me wel af of twee nachten niet voldoende zou zijn?
Wat betreft vervoer zijn we er nog niet over uit… Colombo - Anuradhapura, Kandy - Ella en Unawatuna - Colombo met de trein waarschijnlijk. Andere stukken met bus, AC-bus (geen idee waar dit allemaal mogelijk is) of taxi/privéchauffeur. Ook hierover ontvangen we graag tips en advies.

Hoi hoi,

Bussen rijden overal, AC Express grosso modo niet ten oosten van de lijn A’Pura-Dambulla-Kandy-Eliya. Alleen zul je soms moeten overstappen, Sigiriya bijvoorbeeld is eindpunt van zegge en schrijve 1 buslijn namelijk van-naar Dambulla. Ook Kataraga heeft direkte bus van/naar Unuwatuna en Colombo maar niet naar Ella, dat wordt overstappen - mogelijk in Pannegamuwa (voorstad van Tissa) waar de 1 x per uur Eliya-Matara bussen stoppen.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hoi Pipa,

Aan de uitleg van Erik heb ik niks meer toe te voegen, hij is beter op de hoogte van het OV dan ik. Je andere vraag over Kataragama, voor de heilige stad heb je aan een halve dag meer dan voldoende. Twee volledige dagen is zeker niet nodig. Misschien een extra dag in de omgeving van Sigiriya? Daar is zo ontzettend veel te zien en te doen.

Hallo pipa,

Inderdaad Ov. Is Erik uit de kunst!
Sigriya is inderdaad veel te zien en te doen. Zo ook omgeving Ella prachtig om daar te wandelen.
We hebben in de winter in country homes Ella gezeten was echt prachtig en super lieve mensen.
Bussen rijden er wel als gekken dus hou je vast toeteren en ze rijden gewoon door ook oppassen als fietser of voetganger.
Kataragama vind ik zelf erg indrukwekkend mooier als wat dan ook . Unnawatunna is door de tsunami wat minder geworden en vrij aan de prijs .
Veel plezier in het mooie sri lanka