Reisplanning Azië en Australië

Beste reisexperts,

Na een geslaagde eerste keer (alleen) backpacken in Indonesië, heb ik de smaak te pakken ;).
Ik heb besloten na mijn bachelor een gap year te nemen en in ongeveer zes maanden australie (3 mnd), China (1 mnd), Filipijnen (1 mnd) en laos (1 mnd) te zien.
Nu zit ik een beetje met de regenseizoenen: omdat ik in australie graag van Darwin naar Melbourne wil trekken reis ik tussen twee seizoenen. Ik begreep al uit het forum dat april-mei-juni dan de beste optie is.
Nu kom ik wel in de knoop met de andere landen, aangezien zij qua beste reistijd nogal verschillen en ik natuurlijk wel een beetje een logische route wil doen.
Weet iemand een logische route? Of neem ik het allemaal te serieus en valt er best tijdens de regenseizoenen te reizen?

Alvast bedankt!!
Door

Ik zou China en Laos in ieder geval samen nemen, omdat je anders veel meer geld kwijt bent aan op een naar vliegen.

De vraag is dus eigenlijk op je in juli of in september maar de Filipijnen gaat. Ik ben er in juli geweest (vorig jaar) en de regen wisselde een beetje per eiland. Op Luzon wel een paar dagen flinke buien gehad, maar dat was meestal aan het eind van de dag. Het was soms wat frisjes, maar daar kun je je op kleden. Ik vond Luzon erg gaaf.

Vervelender dan de regen was de wind. Net nadat ik weg was uit Luzon raasde er een tyfoon over het eiland. Ik zat inmiddels veilig op Negros, maar veel boten naar bv Apo en Bohol gingen niet. Je moet dus flexibel zijn als je door de Filipijnen reist. Dat is in september niet veel anders.

In China was is eind juni/begin juli. Daar was het met name in het zuiden (Yunnan) koud en nat.

In Laos zou ik rekening houden met langere reistijden vanwege regen.

Eigenlijk is reizen in het regenseizoen niet ideaal, maar best te doen. Je moet alleen flexibel zijn, en goede kleding meenemen.