Route Indonesië, Maleisië en Filipijnen (3 maanden)

Hoi,

Ik wil vanaf september 2014, 3 maanden gaan reizen door de landen Indonesië, Maleisië en de Filipijnen.
Nu heb ik wat research gedaan en denk ik dat de beste route: Maleisië, Indonesië en daarna naar de filipijnen is, gelet op het weer (regenseizoen).
Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn deze landen te doen in drie maanden en dan ook in dit seizoen?
En heeft iemand wellicht een leuke route om mij verder op weg te helpen?

Bedankt!

Groetjes Mieke

Onze ervaring is beperkt tot Maleisië, binnen jouw lijstje. Houd er rekening mee dat de regenseizoenen voor Maleisië verschillen op het schiereiland (westen) en op Borneo (oosten). Het schiereiland is superleuk, maar wij vonden de natuur van Borneo niet te overtreffen. Kijk ook eens op http://www.pimenjiska.nl/categorie/landen/maleisie. Daar vind je al onze ervaringen in dit land op een rijtje :slight_smile:

Alvast veel plezier, maar dat gaat wel goedkomen!

Via Wereldwijzer app

Voor Indonesië is september de beste maand in verband met het regenseizoen. Maar aangezien je ook prima in het regenseizoen kan reizen kun je ook later gaan.

Je vraagt verder of deze landen te doen zijn in 3 maanden. Ik ben zelf 4 weken in Maleisië geweest, 3 weken op de Filipijnen en in Indonesië alles bij elkaar meer dan een jaar. In alle drie de landen zijn er dingen die ik nog niet gezien heb, en waar ik in de toekomst een keer heen zou willen. Dat begint deze zomer wanneer ik voor de 11de keer naar Indonesië ga.

3 maanden is een prima duur om het een en ander van deze landen te zien. Niet alles. Stippel een globale route uit, prop niet te veel eilanden in je trip en dan moet het wel goed komen.

Dank voor de reacties!
Hebben jullie nog must sees in Maleisië en Indonesië?

Groetjes!

Waar houd je van?

Zie mijn website voor mijn route in Indonesie, Maleisie en de Filipijnen.

Ik vind het lastig om te bepalen wat de beste route zou zijn voor mijn reis. Heeft iemand tips?

Ik heb nog geen ticket geboekt dus ik zou kunnen landen op Jakarta en Kuala Lumpur.

In eerste instantie zat ik te denken om te vliegen naar Kuala Lumpur, dan direct door te vliegen naar Penang en daar de boot naar Sumatra te nemen. Het noorden en het westen van Sumatra te bezoeken. Vervolgens doorreizen naar Java. De tijd goed nemen voor dit eiland en vervolgens vliegen naar Singapore en Maleisië ontdekken. In de laatste drie weken zal ik naar de Filipijnen gaan. Dit gedeelte kan ik niet meer aanpassen, want ik heb dan een reisgenootje.

Wat een tweede optie is, om te vliegen naar Kuala Lumpur. Allereerst Maleisie ontdekken en daarna pas naar Sumatra te gaan. Vervolgens naar Java om daarna naar de Filipijnen te vertrekken.

Een derde optie is ook nog aankomen in Jakarta. Vanaf daar eerst Java, daarna Sumatra en als laatste Maleisië ontdekken.

Ik twijfel vanwege de moeson. Ik lees overal dat Indonesie goed is te bezoeken t/m september. Vandaar dat ik in eerste instantie direct naar Sumatra wilde gaan. Ik ga namelijk half augustus naar Azië en ik heb dan ongeveer 6 weken uitgetrokken voor Sumatra en Java.

Graag tips welke route het meest handige is gelet op de moeson periode. Heb je een andere optie qua route? Dan hoor ik het ook graag!

Groetjes Mieke