Reismogelijkheden regenseizoen sept/okt in Colombia

Hey iedereen,

Ik probeer momenteel mijn vriendin te overtuigen om mij achterna te reizen naar Colombia, voor de maanden september en oktober. Ik wil er graag naartoe gaan ongeacht het weer en de mogelijke problemen.

Maar mijn vriendin is aan het twijfelen en nu zoek ik mensen die ervaring hebben ivm reizen naar Colombia in die maanden. Zorgt het weer voor zware problemen in een reisschema, is het nog altijd mogelijk om goed te genieten van de stranden, welke plaatsen zijn nu zelfs extra aan te raden?

Samengevat alle tips over reizen naar Colombia in september en oktober zijn zeer welkom!!

Alvast bedankt!
Freek

In 2011 was ik half november t/m december in Colombia, en heb behalve in Cali eigenlijk overal wel regen gehad. De maanden ervoor was het toen heel extreem geweest met de regen. Vele modderstromen en wegen weggespoeld, is toen ook hier zelfs in het nieuws geweest.

Als het zo erg wordt, zal het moeilijk reizen zijn. Maar anders heb je gewoon wat vaker/langer regen dan anders. Volgens mij begint aan de noordkust het droge seizoen pas eind december, en regent het daar eigenlijk van april tot half december veel, maar dit zijn meestal zware onweersbuien aan het eind van de dag, en dat is na een uurtje ofzo meestal wel weer voorbij. Het is er altijd warm dus je kunt evengoed prima aan het strand vertoeven.

De infrastructuur is op zich wel vrij goed in Colombia, vergeleken met andere landen in Zuid Amerika. En ze zijn natuurlijk ook wel voorbereid op zware regens, maar een wegopstopping als gevolg van landslides in de bergen is geen uitzondering. Je kunt natuurlijk ook geluk hebben met het weer. Maar bereid je maar voor op veel regenbuien, dan valt het wellicht mee.

Door El Nino verwachten ze wel een ander weerbeeld dan normaal. Peru en alles ten zuiden daarvan wordt meer regen verwacht, het gebied rond de Cariben zal naar verwachting juist iets droger zijn met minder orkaandreiging. Laatste wat ik erover las was dat de dreiging van een grote el Nino 50% was.
Hoe het in Colombia zal zijn weet ik niet, ligt er precies tussen.

Het is niets aan de hand in Colombia op dit moment 29-08-2014, ben nog steeds hier, ben in Medellin, cartagena, Sta marta, Armenia, Cali geweest en nu in Bogota, het is in het algemeen goed weer overal,(el nino moet nog beginnen rond october…wie weet wordt ietsje warmer…???) Ik zou zeggen kom maar op en geniet ervan!!!Gr Colombiatropical (face)

Er is niets aan de hand in Colombia op dit moment 29-08-2014, ben nog steeds hier, ben in Medellin, cartagena, Sta marta, Armenia, Cali geweest en nu in Bogota, het is in het algemeen goed weer overal,(el nino moet nog beginnen rond october…wie weet wordt ietsje warmer…???) Ik zou zeggen kom maar op en geniet ervan!!!
Groeten
colombiatropical.holidays(face)

Zijn jullie uiteindelijk deze maanden gaan reizen? Ik ben zelf van plan om van 20oktober tot 13november te gaan reizen maar twijfel tussen Colombia en Peru ivm regenseizoen… Is het echt zo erg in Colombia dan? Is er wel zon dan of overwegend bewolkt en regenachtig?

Groetjes!

De zon schijnt natuurlijk ook en regentijd betekent per definitie niet dat het alle dagen veel regent. Het regent uiteraard vaker en harder, en vooral in de bergen zal het bewolkt zijn, maar er zijn ook droge dagen. Je moet het waarschijnlijk een beetje treffen met het weer, en het hangt er natuurlijk af waar je je bevindt in Colombia.

Peru zal die periode wel veel droger en zonniger zijn, en goed bereidbaar, ook in de bergen, hoewel de regentijd wel begint en het in Cusco bijvoorbeeld best hard kan regenen in november, maar dat zijn meestal buien aan het eind van de dag. Colombia is gemiddeld genomen sowieso natter (en daardoor ook groener) dan Peru. Peru aan de westkant van de Andes is grotendeels woestijn, dus daar regent het nooit.

Heel erg bedankt voor je antwoord! Ik denk dat ik nu toch voor Peru ga kiezen en probeer in de zomervakantie naar Colombia te gaan!