Hallo allemaal,
Deze winter vertrek ik voor 3 maanden naar Zuid-Amerika. Ik word erg enthousiast van alle verhalen, maar daardoor kan ik bijna niet kiezen. Op het einde van mijn reis ga ik sowieso carnaval vieren bij vrienden in Colombia. Dus hier moet ik eindigen. Zelf zat ik eraan te denken om daarvoor naar Bolivia en Peru te gaan, maar ik vraag me af of dat klimaat-technisch de beste bestemming is. Ik hoor ook over veel regen in Peru. En dat de Inca Trail dan ook niet te doen is.
Wie kan me helpen om een goed plan te bedenken, waarbij ik kan eindigen in Colombia (zonder al te veel extra kosten :S)?? Eventueel Ecuador erbij lijkt me ook super, maar ik denk dat ik daarvoor weer te weinig tijd heb.
Heel hartelijk bedankt alvast!!!
Groetjes Shanti
Ik heb twee keer in Peru gereisd tijdens regenseizoen (jan-april 1998 en 2006). En in Bolivia was het ook regenseizoen toen ik daar was (dec 1997 - jan 1998).
Omdat het zulke grote landen zijn, verschilt het erg per regio en per stad. In La Paz regende het elke middag na 16u, in Sorata ook. In Sucre volgens mij helemaal geen regen gehad. In Potosi ook amper, wel kou. Copacabana was droog.
In Lima was het gewoon 30 graden en zonnig, beide keren. In Pisco ook 30 graden en zon. In Cuzco was er af en toe een flinke bui, maar niet elke dag. In Arequipa en de Colca Canyon hadden we geen regen. In Puno zat ik 5 weken (lesgeven) en regende het vaak 's middags maar ook niet elke dag. In Puerto Maldonado regende het vrijwel elke dag wel een paar uur maar dat is ook buiten het regenseizoen vaak zo; regenwoud!
In 1998 was er wel ‘El Niño’ in Peru en waren er overstromingen en sommige wegen kapot (was gebeurd voordat wij er waren). Ik weet niet of daar elk jaar kans op is.
Het klopt wel dat de Inca Trail in februari dicht is voor onderhoud. Maar er zijn nog diverse andere trails naar Machu Picchu, of je neemt de trein. In andere gebieden in die landen kun je ook mooi wandelen, bijvoorbeeld vanuit het leuke dorp Sorata in Bolivia.
Ik zou me niet teveel laten afschrikken door die term ‘regenseizoen’. Je kunt op internet zien hoe het weer elders is en desnoods je plannen daarop aanpassen. Ook is het rustiger in de hotels, goedkoper, en groener.
Bolivia heeft een van de mooiste landschappen die ik ooit ter wereld heb gezien, echt een aanrader.
In een ander onderwerp zag ik dat je direct van Peru naar Colombia wilt reizen. Maar waarom pak je Ecuador niet mee, als je toch 4 maanden de tijd hebt?
Goed plan om in de winter die kant op te gaan! December is regentijd-technisch niet echt een probleem in Peru/Bolivia. Het hoogtepunt van de regentijd in de Andes van zuid-Peru en Bolivia ligt in februari. Maar zelfs dan is het redelijk te bereizen, is mijn ervaring. Je zult ongetwijfeld regen meemaken, maar echt verregende dagen heb je eigenlijk alleen aan de oostzijde van de Andes, waar de vochtige lucht uit het regenwoud omhoog wordt gestuwd.
Het hangt dus nogal af van waar je zit. De westkust van Peru is geheel woestijn, daar regent het zelden. Ik vond dat het in Colombia veel meer regende (was daar in nov/dec 2011). De Incatrail is in februari wel gesloten, maar tegen die tijd zit je waarschijnlijk al in Colombia. Het voordeel van reizen in de regentijd is dat het niet zo ijskoud is in de Andes, het toeristisch laagseizoen is en het in Nederlands sowieso 10 keer slechter weer is…
Als je 3 maanden hebt kun je wel over land naar Colombia reizen. Van Lima naar Mancora (badplaats in het uiterste noorden van Peru) is bijvoorbeeld 18 uur met de bus. Dan zit je al bijna in Ecuador. Vliegen over grens is duur. Misschien dat je in Colombia een binnenlandse vlucht vanaf Cali kunt nemen (weet niet waar je carnaval gaat vieren?).
In een week of 7 kun je in Zuid-Peru en Bolivia een mooi rondreisje maken langs de bekende highlights. Heb je nog ruim de tijd voor je trip naar Colombia. Hoe was je afgelopen reis trouwens? Je ging toch naar Colombia dacht ik?
Hoi, Wat leuk dat je dat nog weet, dat ik naar Colombia ging, Sander. Dat was echt super, vandaar dat ik terug wil! Carnaval in Barraquila! Heb nu een goedkoop ticket met KLM Werelddealweken voor retour Colombia. En dan neem ik waarschijnlijk nog wel een retourtje naar Peru. Dat was goedkoper dan een gewoon ticket met andere luchthaven als retourvlucht en over land naar Colombia gaan. En in de tijd dat ik ga ga ik niet twee keer via Ecuador reizen. En enkeltje Peru-Colombia is weer duurder dan retour! Dus dan lost het zichzelf uiteindelijk al op.
En bestemming wordt dan uiteindelijk Peru, Bolivia en Colombia! Zin in!!
Toch bedankt voor jullie reacties!!
Wil niet vervelend doen maar stel je niet al teveel voor van dat carnaval in Barranquilla. Ik weet niet waar dat vandaan komt dat het het grootste en mooiste zou zijn na Rio.
Ik heb carnaval meegemaakt in Salvador en Olinda en Recife in Brazilië en dat was allemaal wel spectaculairder dan Barranquilla.
In Barranquilla was ook best aardig hoor. Maar verder vond ik het een rotstad. En op het carnaval waren we na een uurtje of 3 ook wel weer uitgekeken, allemaal een beetje hetzelfde.
Zie foto’s en verhalen hier: http://blog.travelpod.com/travel-blog-entries/cecilia74/10/1360527621/tpod.html
Of je moet echt heel goed uitzoeken waar je precies moet zijn in die megagrote stad, welke feestjes dan leuk zijn (en niet te gevaarlijk).
Ik hoorde ook van andere mensen dat de accommodaties dan helemaal volgeboekt zitten of superduur zijn. Hopelijk zijn die vrienden die je gaat opzoeken, dan inwoners van Barranquilla.
Toch veel plezier gewenst!
Retourtje Bogota voor 723 euro is inderdaad niet verkeerd. Maar bedoel je dus dat je na je reis naar Peru/Bolivia terug keert naar NL en dan gelijk weer naar Colombia vliegt?? De KLM site bekijkend zie ik nu: heenreis naar Lima (begin december) terugreis vanaf Bogota (begin maart) voor 813 euro. Was dat geen optie? Dan hoef je maar één keer door Ecudador…
Hoi Shanti,
Wat leuk! Ik ga bijna hetzelfde doen als jij. Ik vertrek 11 dec naar Lima en reis via Peru naar Bolivia en via Peru en Ecuador naar Colimbia. Ik heb ook al 3 nachten een hostel geboekt in Barranquilla om daar carnaval te vieren. Ik ga alleen wel via Ecuador en zoveel mogelijk over land reizen. Al zal ik wel enkele binnenlandse vluchten nemen om wat lange afstanden te overbruggen. Ik stuur je nog een pm, want wellicht kunnen we ergens meeten onderweg of stukje samen reizen.
Groetjes,
Jetty