Reismaatje Istanbul 22 tot 30 September 2025

ik vertrek morgen naar Istanbul voor een week en het lijkt mij leuk om hier nieuwe mensen te ontmoeten. we kunnen tijdens deze week afspreken om ergens wat te gaan drinken of eten of we kunnen gezamelijk een activiteit of plek bezoeken. Ik heb voldoende tijd dus ik sta voor veel open. Als je ideeën hebt dan hoor ik het graag. Ik verblijf in het oude gedeelte van Istanbul, vlakbij het Kadirga park dus mogelijk kunnen we ook gezamelijk van het vliegveld naar het centrum reizen. ik arriveer de 22e om 18.30 op SAW

2 likes

Hoi Tom, hoe was je trip? Nog een reisgenoot gevonden?

Het was een prachtige reis en stad. helaas geen reisgenoot meer gevonden maar daar gelukkig wel genoeg mensen leren kennen, waaronder helaas ook een verkeerde persoon die me opgelicht heeft maar gelukkig kwam ik er wel op tijd achter en is de schade relatief beperkt gebleven, het heeft me alleen wel iets voorzichtiger en wantrouwiger gemaakt in dit soort landen.

Balen dat je bent opgelicht. Hoe is dat zo gekomen? Tips om dit te vermijden?

Stomme, standaard truc. waar ik helaas, onbegrijpelijk in ben getrapt. op straat aangesproken. een tijdje gewandeld en gesproken en daarna uitgenodigd om bij hem en zijn vriend te komen zitten, ik kreeg zelfs een biertje aangeboden. na een tijdje stelde hij voor om naar een andere plek te gaan. (wat was aanbevolen door zijn hotel). Het was een eindje verderop maar hij wilde er toch heen dus ik kon met hem meerijden met de taxi en daarna weer vanuit zijn hotel terugwandelen. uiteindelijk toch overgehaald en toen we bij de club aankwamen gingen mijn alarmbellen al wel meteen af maar voor ik het besefte bestelde hij meteen 2x bier (met uiteindelijk uiteraard extreme prijzen) ook zette de barman meteen ongevraagd heel de tafel vol met hapjes.

Gelukkig heb ik van de hapjes niets gegeten. Hierna kwamen er 2 vrouwen bij ons zitten en toen die iets wilde bestellen heb ik gelukkig meteen resoluut nee gezegd. de rekening gevraagd en hem en de bar van een scam beschuldigd. in eerste instantie wilden ze ruim 2500 lira voor de 2 biertjes en hapjes. ik had niets van de hapjes op dus heb uiteindelijk alleen mijn eigen biertje betaald. de man die mij meegenomen had wilde toen weggaan waarna ik zelf gelukkig ook snel mijn biertje opgedronken heb en weggegaan ben. Toen ik buiten foto’s maakte werd ik teruggeroepen omdat de manager mij wilde spreken, wat ik gelukkig niet gedaan heb. Achteraf las ik dat deze club bekend stond om dit soort oplichting en dat de man er inderdaad vandoor wilde gaan, waarna ik dan verantwoordelijk gehouden zou worden voor zijn drankjes, de hapjes en zelfs het drankje wat hij voor de vrouw besteld had (wat ook nog 2000 lira extra was geweest). De tip om dit te vermijden. ga niet met iemand mee naar een andere bar of cafe en al helemaal niet als je met de taxi of uber gaat en zorg dat je altijd weet waar je heen gaat en dat je zelf je drankje besteld en de menukaart gezien hebt. Als je bij club ‘playshow’ in istanbul uit komt, blijf hier weg en ga er niet naar binnen. Voor mij is het nu gelukkig relatief goed afgelopen en heb ik maar 1 biertje van 800 lira betaald. In het hotel en op de referenties hoorde ik dat veel vakantiegangers met veel hogere rekeningen bij deze club naar buiten gaan. hoe langer je hier blijft hoe meer ze willen en hoe lastiger ze worden.