Kan iemand mij een goede reisgids aanraden voor Colombia? Ik hoor niet zulke goede verhalen over de Lonley Planet (helaas!) maar kan ook niet zo goed iets anders vinden. Ik dacht zelf een keer the rough guide te proberen, maar die kan ik alleen als ebook vinden…
Bedankt!
Inge
Ik had die van Bradt, dat was eind 2011. Ik had daar toen wel positieve ervaringen over gelezen. Vond hem ook prima. Maar uiteindelijk haal ik zelf nooit zo heel veel uit reisgidsen, hoewel ik achtergronden vaak wel interessant vind (maar die lees ik het liefst in het Nederlands).
Vooral op druk bereisde routes is de Lonley Planet m.i. een goede indicator om te bepalen waar je juist beter niet heen kunt gaan, omdat alle LP lezers er al zitten en je meestal gelijk het dubbele betaalt…
Ik vond de Lonely Planet wel prima en handig, vooral voor de mooie natuurgebieden, hoe je er komt en hoe lang dat duurt. En hoe lang wandelingen daar duren en hoe je dat kunt regelen. En welke hot spring resorts er zijn in het koffiegebied, enzo.
Voor hotels gebruikte ik meestal internet (booking, tripadvisor, lonely planet forum), alhoewel ik soms ook gewoon door een stadje ging lopen, uitkwam bij een fantastisch hostal*, en dat dat achteraf gezien ook de nr. 1 aanrader van LP bleek te zijn (bv. Sam’s VIP in San Gil is echt gewoon goed, en op een toplocatie).
*vaak hebben ze in een hostal privékamers zowel als slaapzalen. Daarom noem ik het ook maar even bij de Spaanse term want het is geen hotel maar ook geen echt hostel zoals wij het kennen.
De Lonely Planet gaf bijvoorbeeld ook goed aan dat het in Villa de Leyva in de weekenden onwijs druk kan zijn. Dus ging ik doordeweeks en was het lekker rustig.
De beschrijvingen van stadjes en dorpen enzo vind ik vaak goed kloppen, en wat je er kunt zien en doen. Dan zie je ook vanzelf welke dingen niet jouw smaak zijn. En je ziet ook vanzelf welke dingen waarschijnlijk druk bezocht zijn (alles in hun top 10 lijstjes) en wat niet (de dingen die wat meer verstopt staan als je goed doorbladert en per gebied kijkt).
Ik vind het een prima gids hoor.
Daarnaast heb ik wat tips gehaald uit www.colombiafacil.com en veel van internet.