Lonely planet van Zuid-Amerika of specifiek van Peru?

Hoi,
Wij hebben de Lonely Planet van Zuid-Amerika, omdat we nog niet wisten waar onze reis naar toe zou gaan. We hebben nu voor Peru gekozen. Is dan de Lonely Planet van heel Zuid-Amerika voldoende, of is het toch handiger om een Lonely Planet (of Footprint, of …) specifiek van Peru te hebben?

Ligt er aan wat je wilt gaan doen. Doe je alleen de standaard highlights dan is de LP van Zuid-Amerika goed genoeg. Wil je daarvan afwijken dan zou ik een handboek specifiek voor Peru aanschaffen.

als je alleen naar peru gaat lp peru.
ga je naar meerdere landen: lp zuid amerika.

Ik heb in Zuid-Amerika (Chili, Bolivia, Peru) gereisd met een LP Zuid-Amerika. Vaak vergeleken wij die met de landengidsen van andere reizigers. Zoals valt te verwachten, staat daar gewoon meer in. Bijvoorbeeld in de gids van het hele continent staan dan 3 hotels voor een stad, en in de gids voor alleen het land, 7 hotels. En meer bezienswaardigheden. Ook staan sommige minder populaire stadjes niet in die gids voor Zuid-Amerika. Terwijl die juist ook leuk zijn om te bezoeken. En verder sleep je natuurlijk met een kilo pagina’s die je niet nodig hebt, over landen waar je toch niet heen gaat.

Omdat wij wel door meerdere landen reisden, werkte het op zich prima om een continent-gids te hebben en dan telkens dingen over te schrijven uit landengidsen van andere reizigers.

Op een andere reis reisde ik door nooroost Brazilië en door centraal Peru. Ik heb toen uit de Lonely Planet Brazilië alle pagina’s weggesneden die ik niet nodig had; idem voor de Lonely Planet Peru. Dat scheelde ook een hele kilo (echt waar, ik heb het gewogen). Ik heb die pagina’s wel thuis bewaard. Veel mensen vinden het zonde, maar voor mij is zo’n reisgids een gebruiksvoorwerp en niet een sierobject.

Inmiddels is het ook mogelijk om losse hoofdstukken te kopen bij Lonely Planet, je koopt dan voor een paar euro per stuk pdf’s die je zelf print. Misschien heb je daar wat aan… maar ik weet niet hoe open je je plannen wilt houden en hoe lang jullie gaan.

In jullie geval zou ik een gids voor alleen Peru kopen. De Lonely Planet staat niet heel goed aangeschreven qua actualiteit, maar vind ik zelf wel heel handige hoofdstukken en opbouw hebben, bv. Getting there and away, Getting around, Where to stay etc. (maar dat is vooral een kwestie van gewenning).
Aanraders voor hotels kun je onderweg telkens even vragen aan andere reizigers die je tegenkomt. En hoeveel inflatie er sinds de laatste druk is geweest, ben je ook snel genoeg achter.
Maar je zou dus ook kunnen kiezen voor een Footprints boek of Peru Handbook (of is dat hetzelfde?).

Suerte,
Cécile

Ik heb nog niet door Amerika gereist, maar ik kan hetzelfde verhaal vertellen over Afrika zoals Cecilia. In Ghana kwam ik iemand tegen, die een Bradt guide (http://www.bradt-travelguides.com/destinations.asp?PageID=11) had over Ghana. Wij hebben tijdelijk geruild. Hij mijn LP West-Africa, ik zijn BG Ghana. Ik moet zeggen dat ik al snel verknocht was aan dit boek. De informatie is meer up-to-date, er staan betere, maar vooral duidelijker kaarten in, meer plekken om te slapen en te eten, en niet onbelangrijk, veel meer achtergrond info. Mijn ervaring is over Afrika, maar het zal vast ook gelden voor Amerika. Misschien weet iemand anders dat?.. Overigens is er nog steeds geen aparte landenboek voor West-Afrika :frowning: Voor mij nooit meer LP!

Groet, Awaaze

Bradt staat bekend om z’n goede gidsen voor Afrika. Voor andere continenten weet ik niet of dat ook geldt.
Overigens zie ik de gelijkenis met mijn verhaal niet zo… :slight_smile:

Ik doelde hier op een gids te nemen voor 1 land i.p.v. 1 voor alle landen en dat er veel uitgescheurd kan worden! Overigens wordt er eens in de 3 a vier jaar vernieuwd met tevens reports van reizigers omtrent accommodatie en etensmogelijkheden. Maar natuurlijk is het altijd beter om de laatste reports te krijgen van andere backpackers!

Ik hoop dat er mensen hier zijn die ook met The Bradt Guide door Amerika hebben gereisd en er een goed oordeel over kunnen geven!

Duidelijk nu :question: :slight_smile:

Groet Awaaze

Mee eens wat Cecilia zeg. Ik heb zelf de Footprint van Peru en Bolivia gekocht. Ik heb ze gekocht bij een reisboeken winkel, de eigenaar was zojuist in Peru geweest en was erg te spreken over Footprint, hij had het naast de LP gebruikt en adviseerde mij de Footprint. Nu heb ik deze twee boeken uit en heb ook de Footprind van Cuzco and the Sacred Valley gekocht. Ik merk dat hier idd aanzienlijk veel dieper of breder op zaken in gegaan word.

Ik heb zelf bedacht om als ik door Bolivia begreisd het boek op te sturen naar Nederland en als ik aan het einde van mijn trip in Cuzco ben het boek van Peru te verzenden. Dit scheeld je in gewicht en kan je er weer een souvenier voor in de plaats komen.