Jahoor, een aloud debat:
Wat is de beste / handigste / uitgebreidste en meest up-to-date reisgids en vooral: waarom?
Sommige mensen zweren bij The Lonely Planet, anderen bij Het Capitool / Eyewitness…
Ik ben benieuwd!
Grtjs,
Sara
Jahoor, een aloud debat:
Wat is de beste / handigste / uitgebreidste en meest up-to-date reisgids en vooral: waarom?
Sommige mensen zweren bij The Lonely Planet, anderen bij Het Capitool / Eyewitness…
Ik ben benieuwd!
Grtjs,
Sara
Ligt denk ik toch een beetje aan je manier van reizen. Voor rondreizen met openbaar vervoer etcetera zweer ik persoonlijk toch bij de Lonely Planet. Vooral de Mexico editie is m.i. erg goed. Als smaakmaker vind ik een gids van National Geographic erg goed, maar dat komt vooral door de mooie foto’s. Onderweg zal je er niet veel aan hebben.
Ja voor individuele reizen zijn de pracktische reisgidsen van zowel Lonely Planet als Rough Guide hier favoriet!
Niet alle lonelyplanets zijn even goed, ik hoor veel klachten over de Lonelyplanet Philippines, de laatste uitgave, 9e editie heeft veel verouderde infomatie, zoals hotels die al jaren gesloten blijken te zijn, en nieuwe informatie die door travellers word aangerijkt blijkt niet in de nieuwe gids te worden vermeld. Een goede alternatieve gids voor Filippijnen is de Philippines Travelguide van Jens Peters die is wel up to date. www.travelphil.com
Klopt, soms zijn ze niet zo goed. De Panamagids(2e editie) was ook niet helemaal up-to-date, want we hadden bijna een probleem met de bussen(ov). Da’s minder. Madagascar was weer wel heel goed, maar was ook net 4 maanden uit voor ons vertrek.
Footprints zijn trouwens ook goed, maar de opbouw is weer anders dan in de LP. Ik denk, na het lezen hier althans, dat je het per land moet overwegen.
Ik houd niet van reisgidsen. Als ik op reis ga, zoek ik het liefs informatie van te voren op, via internet, bij voorkeur van mensen die op die lokatie geweest zijn. Ter plekke probeer ik zoveel mogelijk contact te hebben met lokale bevolking en zo aan leuke tips te komen.
Als ik al een gids meeneem, dan liefst iets kleins, handzaams, zoals de gidsen van Marco Polo bijvoorbeeld. Die vind ik dan wel handig.
Maar het is lang geleden dat ik gebruik heb gemaakt van een gids moet ik bekennen.
Liefs,
Carolina
Inderdaad Carolina,
Wij zijn nu in Noord-Amerika aan het reizen en via de lokale bevolking kom je op speciale plekken die vaak verborgen blijven voor de reisgidsen en de standaard toerist.
Ik vind de LP van Canada tegenvallen, leuk als je genoeg geld hebt, maar voor de budget reiziger staat er weinig nuttigs in. (de Auteur raad je aan in hotels te gaan slapen vn 150US +)
En voor Amerika heb je bijna van elke staat een apart boek nodig om wat info te vinden, het algemene boek is te globaal!
groeten
Remco
Somewhere on your journey don’t forget to turn around and enjoy the view
Ik vind het een beetje te kort door de bocht om te zeggen dat je het goed zonder kunt doen…
Wij hebben in 2006 midden in een orkaangebied gezeten en moesten heel snel schakelen wat verplaatsing en verbindingen betreft. Enkele uren na ons vertrek ging niets meer en hadden we er minimaal een week moeten wachten. Ons vliegtuig vanuit Chihuahua naar huis hadden we in dat geval dus gemist. Onze LP was weer eens de uitkomst. Wij moesten van Mazatlan naar Chihuahua en zijn via Guadalajara er naartoe gegaan. Was een kleine omweg van 1400km, maar de enige oplossing. Geen Mexicaan aan een loket of ergens anders die op dat idee kwam, dus puzzelen met de kaartjes en businformatie in de LP werd het. Is misschien een uiterste als voorbeeld, maar kan dus voorkomen :dag:
Ik vraag me trouwens ook af op welke manier iemand zich van een standaard toerist kan onderscheiden
Natuurlijk kan zoiets gebeuren Robert. Maar zoals ik jou stukje lees, lijkt het alsof je denkt dat iemand die geen reisgids meeneemt, niet voorbereid op reis gaat. Dat is natuurlijk onzin. Ik zorg altijd dat ik belangrijke gegevens bij me heb, zoals een lijst van Nederlandse ambassades/consulaten, gegevens van openbare transportbedrijven, evenals gegevens van ziekenhuizen en mijn donorkaart waarop mijn bloedgroep vermeld staat. Heel eerlijk, ik denk dat ik beter voorbereid ga dan menig ander.
Maar voor dat soort verschrikkingen, zoals jij die noemt, zou ik me dus juist NIET op een reisgids verlaten, daar mijn ervaring is dat die informatie lang niet altijd klopt. Bij jou klopte die gelukkig wel, maar het zal je gebeuren dat je ergens staat en de informatie niet vernieuwd of aangepast is. Gevalletje oeps, nietwaar?
Nee, in dat soort gevallen lijkt het mij nog altijd het beste lokale autoriteiten te raadplegen, een consulaat/ambassade of als dat niet lukt een plek opzoeken waar veel toeristen verblijven (zoals bijv. een vliegveld of grote hotels). Hoop natuurlijk dat het me nooit overkomt, maar dat zou ik dan doen.
Liefs,
Carolina
Hi Carolina,
ik schreef ook “een beetje” en “uiterste als voorbeeld”
Verder schreef ik ook in een vorige re dat ze niet allemaal goed en/of te vertrouwen zijn. Ik haal tegenwoordig ook de meeste informatie uit het net, maar vaak is het toch verrekte handig om er een bij de hand te hebben. Wij gaan veel op de bonnefooi en dan kom je vaak op vreemde tijden aan en ga je, soms wel of niet, op de gok naar een ho(s)tel. Verdere optie’s kan men zelfs tijdens de busrit nog bekijken.
Mij reactie was ook meer gedoeld op het stukje van Remco, want als ik dat lees lijkt het alsof je gewoon moet gaan en kijken waar je terecht komt. Kan best een optie zijn, maar niet als je maar 3 - 4 weken o.i.d. hebt. Ik zou hem wel eens bv mijn trip door bv Madagascar zien nadoen zonder een goede reisgids… Is niet echt een vergelijk met Canada of de VS, toch?
Verder is het ook als algemeen te lezen hoor, voordat iemand het persoonlijk neemt :vak02:
ps: Op een situatie als bij ons kan je je sowieso niet voorbereiden. We moesten binnen +/- een uur iets beslissen en niemand kon ons helpen op dat moment. We wisten ongeveer hoe en wat te doen, maar hadden toch echt een indicator als een goede reisgids nodig:nod:
Hey Robert,
Je hebt op meerdere punten gelijk als het gaat om de bereisbaarheid van Noord-Amerika ten opzichte van andere werelddelen (bv. Afrika), ook geef ik je gelijk wat betrefd de 3-4 weken, wij zijn een jaar weg en ons maakt het niet uit mochten we een dag verliezen aan het zoeken naar iets.
Waar ik op doel is dat veel info in de reisboeken gedateerd is (in mijn opinie) en er vaak veel meer is dan het boek beschrijft!
Maar ieder doet het op zijn eigen manier en je moet uiteraard doen waar je je het gemakkelijkst bij voelt.