Mijn naam is Arie Brouwer en ik ben momenteel nog erg jong. 18 jaar en woonachtig in Groningen. Momenteel ben ik net klaar met een commerciële opleiding op het MBO en het zou me heerlijk lijken om een nieuw hoofdstuk vol avonturen aan mijn leven toe te voegen door het dagelijkse leven in Groningen even achter me te laten en te gaan reizen. (bij voorkeur Engelstalige landen) Om mijn Engels vaardigheden naar een hoger niveau te krijgen.
Echter ben ik helemaal nieuw in het wereldje van reizen, en in mijn omgeving zijn er ook weinig mensen die al eens een reis hebben gemaakt naar een ander land, hebben gewerkt op gebackpackt. Daarom vraag ik deze algemene vraag over het forum. Weet iemand hoe ik zo’n droom moet realiseren. Wat is essentieel bij het reizen en zoeken naar werk. Mijn voorkeur ligt bij Canada. Het lijkt mij zo’n fantastisch mooi land.
Verder vind ik het ook geen probleem om simpel werk te verrichten zoals in de horeca o.i.d. Hebben mensen ook tips met betrekking tot werkgevers? Het lijkt me gewoon geweldig om eens voor een tijdje ergens anders naartoe te gaan. En ik hoop zo meer te weten te krijgen. Je kan altijd een pm berichtje sturen of reageren hieronder !
Allereerst, je hebt groot gelijk dat je jouw horizon wilt verbreden door eens buiten Groningen te gaan kijken wat er allemaal is. Je zult een levenservaring rijker worden en wellicht besmet worden met het “virus”. Daarna zal het misschien altijd wel blijven kriebelen. Zo heb ik het althans ervaren.
Hoewel ik zelf nooit op een legale manier heb gewerkt in het buitenland, heb ik wel ervaring in het werken op een Canadese boerderij bij een boer die ik tijdens een eerdere fietsreis door Alaska en Canada had leren kennen. Door ergens te werken leer je het echte Canadese leven. Allereerst zul je denk ik een keuze moeten maken naar welk land je wilt gaan. Australie/Nieuw Zeeland is erg geschikt om te gaan als jongere, maar ook in Canada en de VS zijn wel mogelijkheden. Ik weet niet wat voor een werk je zou willen, maar je zou eens kunnen kijken op de website van bijv. WOOFF. Jij kunt met jouw leeftijd natuurlijk een werkvergunning aanvragen en dan een baan terplekke zoeken, maar er bestaan in nederland organisaties/websites die je bemiddelen bij het zoeken naar betaald en onbetaald werk. Soms op de meest mooie plekken. Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je wilt. Ik heb er bijvoorbeeld destijds voor gekozen om met een iets ruimer budget naar Australie te gaan en er niet te hoeven werken, maar weet dat er toen ook veel mensen waren die ergens een maand sinaasappelen gingen plukken en dan weer een maand gingen reizen. Het is maar wat je wilt en hoe lang je wilt en kunt wegblijven.
Wat betreft het reizen lijkt me Australie meer een land om als 18-jarige alleen naar toe te gaan dan Canada. Australie kent namelijk verschillende busorganisaties die speciaal zijn ingericht voor jongeren om zo het land te zien in combinatie met werken. Canada is minder op jongeren ingericht. Hier heb je echt zelf een auto nodig (of fiets :-)) om flexibel te kunnen zijn en het openbaar vervoer is er niet zoals hier in nederland. In Australie en Nieuw Zeeland zijn ook veel meer jongeren die hetzelfde idee hebben als jij. Veel meer hostels en backpackervoorzieningen waar je aanspraak hebt en wellicht samen reisplannen kunt maken.
Je zult goed bij jezelf moeten nagaan wat je echt wilt. Naar welk land? Alleen werken of alleen reizen of beiden? Wat wil je graag zien van het land? Welke maanden van het jaar zou je willen gaan? Wat voor een vervoer ? Hoe lang wil je gaan? Wat is je budget? en nog meer van dit soort vragen.
Ga eens surfen op het internet en probeer keuzes te maken.
Aangezien 18 nog redelijk jong is en je volgens mij nog niet veel reiservaring hebt, zou ik je willen aanraden dingen goed uit te zoeken zeker als je naar Canada wilt gaan. Mocht je vragen hebben over het reizen met een backpack of fiets door Australie, Alaska, USA of Canada dan hoor ik het wel.
Veel plezier met deze voorbereidingen!!
Groet,
Stefan
Hoi Arie
Heb je ook gedacht aan vrijwilligers werk? Ik weet het klinkt misschien niet echt aantrekkelijke, maar als je toch nog thuis
Woont wel een mooie ervaring rijker en ook een manier om bij de locals te komen. Nu zijn er wel specifieke landen die daar
Meer op ingesteld zijn (zoals Azië& Zuid- Amerika).
Kijk eens bij travel activity. Hun houden ook regelmatig beurzen. Of meld je aan voor de nieuwsbrief
Succes, groetjes
Debby
Vanaf 18 jaar kun je van de Working Holiday Permit gebruik maken, wat een open werkvergunning is voor een jaar. Canada, Australië en Nieuw-Zeeland bieden dit aan aan het Nederlandse publiek. In Canada gaan veel jongeren fruit plukken (=flink geld verdienen) in BC in het begin van de zomer en dan rondreizen.
Tussen steden is het makkelijk om GreyHound te pakken, relatief betaalbaar ook.
Let er wel op dat de USA geen enkele mogelijkheid biedt voor personen zoals jij om daar te gaan werken, je mag er alleen vakantie vieren. Werken kan wel maar dan moet je aan hele specifieke eisen voldoen.