Reisadvies: in de maand maart naar de oostkust

Hallo,

Wij gaan maart a.s richting Australië. Het is onze eerste keer en ik ben sinds een week druk met de planning. Er zijn een aantal dingen die we graag willen zien, zoals Sydney, Brisbane, de omgeving van Cairns, maar ook de Blue mountains, Fraser Island en een zeiltocht bij de Whitsunday Islands.

Op voorhand ziet ons schema er zo uit, de rest heb ik nog niet ingevuld omdat ik nog keuzes moet maken. Wat vinden jullie er van? Is dit een goede indeling van onze tijd en zo ja/nee, wat zou je er aan toevoegen/veranderen?

Dank jullie alvast voor enige toevoegingen!

groet Bas

    Vr        26/2     Amsterdam - HongKong

Za 27/2 Hongkong - Sydney
Zo 28/2 Sydney
Ma 01/3 Sydney
Di 02/3 Sydney (auto ophalen) – Blue Mountains
Wo 03/3 Blue Mountains
Do 04/3 Blue Mountains (auto inleveren) - Sydney – Brisbane (vliegen)

Vr 05/3 Brisbane
Za 06/3 Brisbane (auto ophalen)
Zo 07/3 ???
Ma 08/3 ???
Di 09/3 ??? - Fraser Island
Wo 10/3 Fraser Island - ???
Do 11/3 ???

Vr 12/3 ???
Za 13/3 ???
Zo 14/3 ???
Ma 15/3 ???
Di 16/3 ??? - Airlie Beach
Wo 17/3 Whitsunday Islands zeiltocht
Do 18/3 Whitsunday Islands zeiltocht

Vr 19/3 Whitsunday Islands zeiltocht - Airlie Beach
Za 20/3 ???
Zo 21/3 ???
Ma 22/3 ???
Di 23/3 ???- Cairns
Wo 24/3 Cairns
Do 25/3 Cairns

Vr 26/3 Cairns (auto inleveren) - Hongkong
Za 27/3 Hongkong - Amsterdam

Hi Bas,

persoonlijk zou ik iets minder lang in de blue mountains blijven hangen en dan iets langer in de tropische regenwouden rond Cairns rondkijken :slight_smile:
De omgeving rond en boven Cairns is erg bijzonder en zeer de moeite waard - zo ook het Great Barrier Reef natuurlijk!

1 uur boven Brisbane vind je de Australia Zoo, hier kun je alle native animals vinden, erg leuk om te zien!
Tevens is Bundaberg een leuke stadje met de brouwerij van de bekende Bundaberg Rum :smiley:
Ik geloof dat meeste tours op Fraser Island zo’n 2 volle dagen zijn… maar dat moet je ff checken.

Verder zou ik niet zozeer meer dagen inplannen -je wilt namelijk ook een x chillen op t strand, surfen, duiken etc. En natuurlijk de dagen dat je brak bent van de avond ervoor :wink:
Er is zoveel te zien, zoveel te doen, er komt altijd wel iets op je pad!

Have fun!

Hartstikke bedankt voor de tips! Daar hebben we zeker wat aan. Ik denk er zelfs aan om de blue mountains nu maar helemaal te skippen. Of is dat te veel van het goede? De tijd die ik daar door zou brengen kan ik misschien steken in een dag extra in Brisbane en ook om misschien even ten zuiden van Brisbane te kijken, in Byron Bay. Verdere tips zijn altijd welkom!

Ik zou je niet kunnen vertellen wat er tussen Airlie en Frasier allemaal te doen, de bus die ik nam heeft dat hele stuk overgeslagen, hahaha!
Ik zou ook kiezen voor meer tijd in Cairns, als je een auto hebt, plan dan ook nog even twee dagen in om naar het gebied ten noorden te gaan, The Daintree Rainforest en Cape Tribulation, het is zo mooi daar!

En wil je naar Frasier gaan, dan ligt het er inderdaad aan hoe je dat wilt doen. Er zijn self-drive tours, waarbij je 2 nachten op het eiland bent, maar ook georganiseerde bustours met 1 nacht. Ding is wel dat je afhankelijk bent van de getijden, omdat, in ieder geval met de self-drive, een gedeelte van de trek over het strand gaat. Reken dus zeker 2 volle dagen en persoonlijk zou ik ook de nacht voor en na je trip in Airlie doorbrengen.

Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaand.
We zijn destijds met de trein van Sydney naar de blue mountains gegaan en later op de dag weer terug Sydney.
En boven Cairns heb je echt super resorts midden in het tropische woud aan de zee, is echt super.
Hahah en kijk uit met de Bundaberg rum cola van de tap. Is echt te lekker!

Groet,

maarten.

Je moet er wel rekening mee houden dat far north QLD in maart nog in de Wet is. Dat betekent oa dat er stingers zijn en dat je bij de kust niet in zee kunt zwemmen behalve in een stingersuit of bij plaatsen waar netten zijn. Het zal ook regenen. Dit jaar heeft het in maart zo hard geregend dat Lake Eyre (duizenden km naar het zuiden) vol liep. Geen reden om niet te gaan maar ik zeg het maar even.
Ik zou zeker Blue Mountains niet overslaan. En een dag is echt niet te lang. Veel te zien en te doen.
Dan wil je terug naar Sydney om de auto in te leveren. Maar waarop zou je dat doen? Je kan toch gewoon naar Brisbane rijden. Dan kom je ook langs Byron Bay en de Gold Coast.
Boven Brisbane is de Sunshine coast en Noosa. Noosa is een van onze favorite plaatsen. Een bezoek aan Australia Zoo werd al gemeld maar ook de Glass House Mountains en Bunya NP zijn een bezoek waard (inland).
Van Hervey Bay kan je Fraser Island bezoeken. Een must.
Boven Rockhampton via MacKay naar Airlie Beach is eigenlijk maar een saai stuk maar een bezoek aan Eungalla NP is wel aanbevolen. En dan natuurlijk die zeiltocht bij de Whitsundays.
Ten noorden van Airlie Beach zou ik een paar nachten in Townsville logeren en Magnetic Island bezoeken en tussen Townsville en Cairns is Mission Beach niet te missen. Verder sluit ik mij aan bij de adviezen voor de omgeving van Cairns en ook het uitstapje naar Cape Trib.
Yeehaw

Dank voor alle tips!

Dat het nog regenseizoen is in het noorden in maart ben ik me van bewust. Een bewuste keuze om van zuid naar noord te gaan ipv andersom. Hoe moet ik me de regen daar voorstellen, een (paar) keer per dag een fikse bui, of echt langdurige regen zoals wij dat vaker hier in NL zien?
De Blue Mountains zijn inmiddels uit ons schema verdwenen. We kiezen ervoor om onze tijd rondom Brisbane wat te verlengen. De Blue Mountains bewaren voor een volgende keer als we de zuid kust tussen Adelaide en Sydney willen bekijken, want we gaan ervan uit dat we graag nog een keer terug willen :slight_smile:
Komende reis willen we onze focus leggen op de oost kust tussen Brisbane en Cairns. Met jullie tips erbij heb ik nu het volgende op papier staan. De vetgedrukte tekst zijn de dingen die we al geboekt hebben en zodoende vast staan:

Vr 26/2 Amsterdam - HongKong
Za 27/2 Hongkong - Sydney
Zo 28/2 Sydney
Ma 01/3 Sydney
**Di 02/3 Sydney (Virgin Blue 17.00) - Brisbane **
Wo 03/3 Brisbane
Do 04/3 Brisbane (auto ophalen) – Byron Bay

Vr 05/3 Byron Bay
Za 06/3 Byron Bay – Australia Zoo - Mooloolaba
Zo 07/3 Moolooaba – Noosa Heads
Ma 08/3 Noosa Heads – Hervey Bay
Di 09/3 Hervey Bay – Fraser Island
Wo 10/3 Fraser Island - ???
Do 11/3 ???

Vr 12/3 ???
Za 13/3 ???
Zo 14/3 ???
Ma 15/3 ??? - Airlie Beach
**Di 16/3 Whitsunday Islands zeiltocht **
Wo 17/3 Whitsunday Islands zeiltocht
Do 18/3 Whitsunday Islands zeiltocht

Vr 19/3 Whitsunday Islands zeiltocht - Airlie Beach
Za 20/3 ???
Zo 21/3 ???
Ma 22/3 ???
Di 23/3 ???- Cairns
Wo 24/3 Cairns
Do 25/3 Cairns

Vr 26/3 Cairns (auto inleveren) - Hongkong
Za 27/3 Hongkong – Amsterdam

Voorlas nog lijkt ons een tour van 2 dagen/1 nacht op Fraser Island ons voldoende. Of raden jullie ons aan om hier meer tijd voor te nemen (eventueel eerder in Hervey Bay aankomen??). Is dit schema een beetje redelijk vol te houden, aangezien we toch op veel verschillende plekken zullen overnachten, of is dit nog goed te doen?

Dank voor het meedenken!

Gr. Bas

Hallo,

Ik denk dat je schema best haalbaar is maar waarom zou je alles plannen. Het is vakantie en geen race. Misschien ben je ergens waar je het eerder hebt gezien of juist langer wilt blijven. Persoonlijk vind ik 4 dagen zeilen best lang. Tuurlijk is het super maar als je maar een maand hebt zou ik liever twee dagen zeilen(heb je ook heeel veel gezien, gedoken en gesnorkeld en dan nog een keer een extra dagje in cairns gaan duiken ofzo.
Het overnachten op veel verschillende plekken is geen enkel probleem. Er zijn zoveel hostels dat je altijd snel een slaapplekje hebt gevonden. Licht er natuurlijk wel aan wat je eisen zijn. Maar als het je niet zoveel uitmaakt of je op een zaal licht dan is er altijd voldoende plaats.

Ik zelf vond de zuidkust niet het mooiste gedeelte. Waarom zou je de volgende keer niet de Outback in gaan? Dan heb je een hele andere ervaring dan de oostkust en helemaaaaal geweldig. Ik zelf vond dit het mooiste en indrukwekkendste stuk. De rust en ruimte die je in Australië voorsteld is hier extreem voelbaar.

Misschien ook nog een idee om de auto paar dagen eerder in te leveren in Cairns. Eerst doorrijden naar het noorden en dan gaan duiken, dan heb je de auto toch niet nodig. Scheeld weer in de kosten.

Houd er ook rekening mee dat als je ergens aankomt je honderd tourbedrijfjes hebt dus dat het ook wel even kan duren voor je een tour hebt gekozen en geboekt, ik weet ook niet of je altijd meteen de volgende dag mee kunt.

Succes met de voorbereidingen!

Ik denk dat je gelijk hebt Merijn. Het was ook niet het plan om dingen echt te plannen, maar met alle tips die je krijgt wordt je er bijna toe ‘gedwongen’, als je begrijpt wat ik bedoel. Soms ontkom je er natuurlijk niet aan. Wat betreft die zeiltocht bijvoorbeeld. Dat zouden we wellicht ook daar ter plekke kunnen regelen, maar ik ben bang dat ik dan op zo’n party boot terecht kom en daar zit ik niet echt op te wachten. Vandaar dat ik dat gewoon geregeld wilde hebben. Nadeel is natuurlijk wel dat je dan een stukje ‘vrijheid’ opgeeft, maar dat is een bewuste keuze.
We zullen zeker noord van Cairns gaan kijken. De stad zelf zullen we natuurlijk ook aandoen, maar de laatste dagen van onze trip slijten we liever op een mooi strand dan in de stad. Voor wat betreft de hostels…daar zul je ons niet vinden. We richten ons meer op cabins op camping, of gewoon een motel. We zien het wel :slight_smile:

Wij hebben destijds ter plaatse de zeilboot geregeld voor de whitsunday islands. En zijn niet terecht gekomen op een party boot.
Het was een zeiljachtje met in totaal 8 personen er op + 2 man crew.
Heel relaxed en gezellig.
Was echt goed te doen.