Dat ligt er denk ik een beetje aan of er tegenwoordig betaalbare airpasses bestaan. In 2006 heb ik 6 weken in Brazilië gereisd (alleen in het Noordoosten en zelfs daar moest ik veel overslaan van wat ik oorspronkelijk allemaal wilde zien… het is zo’n groot land!). Toen bestond de airline Varig nog en die hadden een airpass waarmee je 4 binnenlandse vluchten kon boeken; die moest je dan wel van tevoren vastleggen, en kon je tegen betaling wijzigen.
Varig bestaat niet meer. TAM schijnt ook airpasses te hebben maar een paar jaar geleden waren die heel ongunstig… bijvoorbeeld als je een tussenstop van een uurtje had, telde het al als twee vluchten. Dus ik weet niet of het tegenwoordig beter is om losse vluchten ter plaatse in Brazilië te regelen (ik lees dat wel vaak op internet… en dan schijnt het wel goedkoper te zijn dan vanuit NL boeken).
Vergis je niet in de afstanden. In 4 weken kun je natuurlijk best aardig wat zien. Jullie lijken te kiezen voor veel gebieden die ver uit elkaar liggen, wat dus veel vliegen inhoudt. Dat is natuurlijk wel duurder dan je beperken tot een of twee gebieden en per bus reizen (alhoewel bussen ook niet heel goedkoop zijn).
Wat verwacht je van het Amazonegebied? Aangezien je de Pantanal al bezoekt, is dit misschien eigenlijk niet de moeite waard. In het Amazonegebied zul je veel minder dieren zien dan in de Pantanal. En wat ik zo hoor, is de Pantanal ook diverser en mooier qua natuur.
Zelf vond ik de Chapada Diamantina fantastisch. Mooier, afwisselender en bijzonderder ook dan het Amazonegebied (dat ik overigens in Peru heb bezocht, maar regenwoud is regenwoud). Je kunt wat foto’s zien in mijn online fotoalbum. Dus ik ben het eens met Ixke. Lençóis is een leuke uitvalsbasis, prettig mooi stadje, heel veilig ook. Je kunt je makkelijk 5-7 dagen vermaken in dat gebied, met al die watervallen, poelen, bergen en grotten.
Buiten mijn airpass om, was ik ongeveer 40 euro per dag kwijt, gemiddeld. Dat was voor privékamers (soms met eigen badkamer, soms ook niet als dat te duur was… als je de kamer deelt, scheelt dat al, ik was alleen), ongeveer 2-3x per dag uit eten, ongeveer 2-3x per week een lange busrit (7 uur of langer), wat souvenirtjes (m.n. kleding), af en toe een taxi als het al laat was. Het is geen goedkoop land. Het eten en kleding, en bussen binnen de stad zijn wel goedkoop maar de rest niet echt. Lange afstandsbussen bijvoorbeeld zijn ongeveer EUR 3,50 per uur, dus met zijn tweetjes een rit van 10 uur hakt er best in (en 10 uur is niet zoveel in dat gigantische land).
Dat je geen Portugees spreekt is minder handig maar niet onoverkomelijk. Neem een Point It boekje mee (klik om te bladeren), daarin kun je alles aanwijzen. Het is een klein, goedkoop, lichtgewicht boekje, en superhandig in een land waar je de taal niet spreekt.
Veel plezier en als je nog meer vragen hebt zien we die hieronder wel verschijnen.