Reis van 4 weken plannen

Hallo,

Wij willen in september-oktober dit jaar een reis naar Brazilië maken.
Om te starten hebben we alvast 1 grote vraag: moeten we onze reis van hieruit plannen tot in detail, inclusief alle transfers en overnachtingen of is het haalbaar om ter plaatse alles te regelen?

Onze bestemmingen liggen nog niet vast, dus we staan open voor alles. We hebben alvast interesse in Rio, Pantanal, Amazone, Iguacu, Salvador, … De ‘klassieke’ bestemmingen dus.

We spreken beide geen woord Portugees. Enkel in het Engels en het Frans kunnen we ons behelpen.

Alvast bedankt voor de info,

Joost en Femke

Gent, België

Het feit dat jullie zich niet kunnen duidelijk maken in het portugees zal sowieso een obstakel zijn om jullie reis ter plaatse te plannen

Natuurlijk zijn er enkele bureaus die jullie hier ter plaatste “met plezier op weg gaan helpen” of je daarbij de beste deals gaat doen en ècht gaan reizen zoals jullie het willen is een andere zaak …

Als jullie richting Salvador komen vergeet dan niet ook even te denken aan het ruraal / coloniale Recôncavo en vooral het Nationaal Park Chapada Diamantina.

Groet uit Salvador da Bahia

IX

Dat ligt er denk ik een beetje aan of er tegenwoordig betaalbare airpasses bestaan. In 2006 heb ik 6 weken in Brazilië gereisd (alleen in het Noordoosten en zelfs daar moest ik veel overslaan van wat ik oorspronkelijk allemaal wilde zien… het is zo’n groot land!). Toen bestond de airline Varig nog en die hadden een airpass waarmee je 4 binnenlandse vluchten kon boeken; die moest je dan wel van tevoren vastleggen, en kon je tegen betaling wijzigen.

Varig bestaat niet meer. TAM schijnt ook airpasses te hebben maar een paar jaar geleden waren die heel ongunstig… bijvoorbeeld als je een tussenstop van een uurtje had, telde het al als twee vluchten. Dus ik weet niet of het tegenwoordig beter is om losse vluchten ter plaatse in Brazilië te regelen (ik lees dat wel vaak op internet… en dan schijnt het wel goedkoper te zijn dan vanuit NL boeken).

Vergis je niet in de afstanden. In 4 weken kun je natuurlijk best aardig wat zien. Jullie lijken te kiezen voor veel gebieden die ver uit elkaar liggen, wat dus veel vliegen inhoudt. Dat is natuurlijk wel duurder dan je beperken tot een of twee gebieden en per bus reizen (alhoewel bussen ook niet heel goedkoop zijn).

Wat verwacht je van het Amazonegebied? Aangezien je de Pantanal al bezoekt, is dit misschien eigenlijk niet de moeite waard. In het Amazonegebied zul je veel minder dieren zien dan in de Pantanal. En wat ik zo hoor, is de Pantanal ook diverser en mooier qua natuur.

Zelf vond ik de Chapada Diamantina fantastisch. Mooier, afwisselender en bijzonderder ook dan het Amazonegebied (dat ik overigens in Peru heb bezocht, maar regenwoud is regenwoud). Je kunt wat foto’s zien in mijn online fotoalbum. Dus ik ben het eens met Ixke. Lençóis is een leuke uitvalsbasis, prettig mooi stadje, heel veilig ook. Je kunt je makkelijk 5-7 dagen vermaken in dat gebied, met al die watervallen, poelen, bergen en grotten.

Buiten mijn airpass om, was ik ongeveer 40 euro per dag kwijt, gemiddeld. Dat was voor privékamers (soms met eigen badkamer, soms ook niet als dat te duur was… als je de kamer deelt, scheelt dat al, ik was alleen), ongeveer 2-3x per dag uit eten, ongeveer 2-3x per week een lange busrit (7 uur of langer), wat souvenirtjes (m.n. kleding), af en toe een taxi als het al laat was. Het is geen goedkoop land. Het eten en kleding, en bussen binnen de stad zijn wel goedkoop maar de rest niet echt. Lange afstandsbussen bijvoorbeeld zijn ongeveer EUR 3,50 per uur, dus met zijn tweetjes een rit van 10 uur hakt er best in (en 10 uur is niet zoveel in dat gigantische land).

Dat je geen Portugees spreekt is minder handig maar niet onoverkomelijk. Neem een Point It boekje mee (klik om te bladeren), daarin kun je alles aanwijzen. Het is een klein, goedkoop, lichtgewicht boekje, en superhandig in een land waar je de taal niet spreekt.

Veel plezier en als je nog meer vragen hebt zien we die hieronder wel verschijnen. :wink:

Aangezien jullie grote afstanden gaan afleggen is het misschien handig de tickets al vantevoren te boeken, scheelt weer een aantal uurtjes bij lokale reisbureaus etc.

Boek je ticket vanuit NL (of BE/DE) richting een stad en vlieg terug vanuit een andere stad, scheelt al weer een binnenlandse vlucht. Met airpassen heb ik geen ervaring.

Kijk voor binnenlandse vluchten bijv op Encontre Passagens Aéreas, Hotéis e Pacotes turísticos na Submarino Viagens om te vergelijken.

Bij luchtvaartmaatschappijen zoals TAM, GOL, Webjet, AZUL, Avianca op de website zelf boeken, bij de 1 lukt het wel met een buitenlandse creditcard…bij de ander niet. Weet niet precies waar dit aan ligt, want volgens mij is een cpf (sofinummer) invullen niet verplicht als je aangeeft dat je een buitenlander bent.

Overnachtingen regelen is prima ter plekke te doen, maar misschien relaxter om voor de eerste twee nachten al iets te boeken. (www.booking.com)

Alvast bedankt voor de uitgebreide info. We laten alles even bezinken en bij vragen horen jullie het wel… ;-). Misschien moeten we meteen onze reis verlengen of een tweede reis plannen… ;-).

Overnachtingen zijn blijkbaar gemakkelijk te boeken ter plaatse. Hoe zit dit met excursies? Ik lees bijvoorbeeld dat er in de Pantanal veel Lodges zijn die een uitgebreid assortiment aan excursies aanbieden, maar rechtstreeks via hun website boeken is blijkbaar geen optie…

Joost en Femke

Elke dag gaan er wel tours weg, is prima ter plekke te doen. En ter plekke kun je evt nog over de prijs onderhandelen of over de activiteiten…