Reis Oceanie

Hallo beste reisliefhebbers,

Ik ben van plan om binnenkort te stoppen met mijn HBO opleiding, omdat ik volgend jaar wil doorstromen naar de Universiteit.
Hierdoor ben ik minimaal een half jaar vrij en kan ik mooi even gaan rondreizen door Oceanie. Dit is een wens van mij die ik al een tijd lang waar wil maken.
Zelf heb ik familie in Indonesie op de Soenda-eilanden, de Molukken en Papua Nieuw-Guinea wonen. Ik zou bij de Soenda-eilanden willen beginnen en de reis van hieruit in Oostelijke richting willen doortrekken naar Vanuatu, Solomon Islands, Fiji, Nieuw-Caledonie, Nieuw-Zeeland, Tonga, Samoa, Tahiti en Hawaii. Ik weet niet of ik ze allemaal kan bezoeken, want het is wel erg veel, maar dat is waar ik in ieder geval naar streef. Het liefst zie ik zoveel mogelijk van Oceanie.

Mijn vraag is nu of het veilig is om als vrouw, alleen door deze gebieden te reizen.
Weet je hier meer over, laat een comment achter!

Greetz, Rachelle

Sommige delen van het Pacifische gebied kunnen onrustig zijn. De meest actuele informatie hierover vind je bij het ministerie van Buitenlandse zaken: Ministerie van Buitenlandse Zaken | Rijksoverheid.nl.

Heb 4 maanden alleen gereisd in o.a Fiji, Tonga, Samoa, Cooks, Hawaii. Geweldige tijd gehad, geen moment onveilig gevoeld. Gebruik je gezonde verstand en toon interesse in cultuur. Mensen zijn behulpzaam en vriendelijk is mijn ervaring. Van juli tot december 2012 maak ik weer een reis in Polynesië.

6 maanden?!
En waar ga je dit keer allemaal naartoe? :slight_smile:

Ja hoor als vrouw alleen is het prima te doen op Samoa, Fiji, Cooks, Tonga, Hawaii (Vanuatu etc ken ik niet).

Heerlijk dat je daar een half jaar rond kan reizen en Mahalo gaat weer een half jaar daar naar toe!! Echt geweldig ik ben jaloers… wilde dat ik ook zo lang die kan op kan ipv gewoon korte vakanties er naar toe!

Mahina dit is allemaal wel te doen hoor in een half jaar maar stippel je route goed uit en je vliegtickets, dat je niet van hot naar her gaat vliegen maar chronologisch.

Ik weet niet of je beetje van de zee houdt maar je kan op diverse eilanden ook meevaren met wereldzeilers tussen de diverse eilanden of met vrachtboten. Maar dit gaat je veel tijd kosten.

Let ook op het tijdsverschil wat je hebt met Samoa, Samoa is de datumgrens dus dan kan je tijd verliezen of winnen ligt eraan van welk eiland je komt of naar welk eiland je vervolgens naar toe gaat.

Heb als leerkracht in het onderwijs gebruik gemaakt van het spaarverlof systeem. Heb na 6 jaar!! (vrije dagen) sparen dus weer de kans om aan de zomervakantie de opgespaarde dagen te plakken! Helaas dus wel hoogseizoen en hurricane season…
Wil beginnen in Solomon, maar hoor dat het daar nog steeds "onrustig"is…ben al op Cooks, Fiji, Samoa, Tonga ,Palau en vaak (klinkt arrogant sorry) Hawaii geweest. Maar laatste is eigenlijk al gewoon USA…tenzij je snel Waikiki verlaat natuurlijk en de andere eilanden bezoekt! Probeer op mijn reis naar de culturele festivals te gaan en veel muziek en dans tegen te komen!!
Leuk om te lezen dat er meer "Pacific"gangers zijn in NL…
Gaan jullie zoals ik ook naar Pacific festivals hier in Europa ? ( Duitsland, Engeland, Barneveld vorige week??)

Ja ben ook een paar keer op Hawaii geweest en vind ze toch eigenlijk totaal anders dan de “echte” eilanden in Oceanië, zal wel komen omdat Hawaii gewoon Amerikaans is en de andere eilanden nog gewoon authentiek.

6 jaar vakantiedagen sparen!! Nou dan hoop ik dat je echt een onvergetelijke en supermooie vakantie van 6 maanden hebt want dat heb je dan wel verdiend met 6 jaar sparen!

Ik ben zelf nog nooit naar een Pacific festival geweest.

Ik ben nu op de Cook Eilanden en op Hawaï geweest. Inderdaad is het gewoon een stukje Amerika, maar het was zo dichtbij vorig jaar… ik wilde het niet overslaan!

Ik heb in Nieuw-Zeeland (waar ik nu 2 keer geweest ben) ook veel mogen leren over de polynesische cultuur en het interesseert me enorm. Als ik weer in de buurt zit, wil ik een bezoek aan de andere eilandgroepen dan ook zeker niet nalaten.

Ik ben ook nog nooit naar een dergelijk festival geweest. Ik neem aan dat het er vol staat met standjes waar je dingetjes kopen en bekijken kunt en dat er dansen opgevoerd worden?

Bedankt voor alle reacties!

Aangezien ik nieuw ben op dit forum, heb ik de reacties nogal laat opgemerkt.
Mijn excuses daarvoor.

Vind de reacties tot nu toe allemaal zeer nuttig en ben blij om te horen dat het er veilig is om te reizen als vrouw alleen.
Ook leuk om te zien dat er meer mensen zoveel passie hebben voor dit deel van de wereld.

De eilanden spreken mij zo aan, omdat de cultuur en ongerepte natuur ondanks externe invloeden van kolonisatie etc. nog steeds zo goed behouden is gebleven. De cultuur in Oceanie, heeft heel veel overeenkomsten met de oorspronkelijke prekoloniale Molukse cultuur.
Molukkers zijn feitelijk gezien ook een Oceanisch volk. Eigenlijk wil ik daar dus ook op zoek gaan naar een stukje van mijn roots.
Verder lijkt het mij sowieso een heel interessant werelddeel, wat altijd op mij overkomt als mysterieus, paradijselijk, puur en warm.

Een van de festivals gericht op de Pacific in Nederland is o.a. de Melanesian Culture Day dat jaarlijks georganiseerd wordt in de Melkweg.

Ik ben ook heel benieuwd waarom jullie zoveel affiniteit hebben met Oceanie:).

Hallo,
met ongeveer dezelfde vraag als OP kwam ik hier terecht, fijn om te weten dat het veilig is om alleen te reizen. Maar zoals met zo veel; hoe meer je leert, hoe meer nieuwe vragen het oproept!

Ik zelf leerde over Cook Islands omdat ik een plaatje van een palmboom zocht. Liefde op het eerste gezicht! Het bleek Aitutaki te zijn, en sindsdien droom ik ervan om in de schaduw van die palmboom te liggen.
Nu zocht ik de namen van de eilanden op, die hierboven genoemd waren, en de droomreis wordt steeds groter… Helaas heeft niemand in mijn omgeving dezelfde droom, dus zal ik hem ook alleen moeten maken. Ik heb nog even om het goed uit te zoeken, ik zal nog een tijdje moeten sparen - lees: een paar jaar!

Kom ik op mijn belangrijkste vragen: hoe pakken jullie dat aan? Hoe was het (foto’s :D)? Sparen jullie net zo lang dat je de hele reis kunt leven van je geld of verdienen jullie wat bij? Kan dat wel op Cook, Tahiti enz?

En totdat ik straks eindelijk die droomreis kan maken: waar zijn die Pacific festivals? (of ben ik zo slecht in Googlen…)

Ik spaar en kan meestal eens in de 2 jaar op reis. Soms Oceanië, maar soms ook ergens anders naartoe. Ik heb eigenlijk nog nooit een werkvisum gehad, maar wel vaker tegen kost en inwoning gewerkt. En dat kan zeker ook in Oceanië. :slight_smile:

1 like

Ah dat biedt mogelijkheden, bedankt.

Eigenlijk heb ik nog heel veel vragen, maar omdat ik pas over een paar jaar op reis ga, zoek ik eerst internet nog wel wat verder af :wink:
Tot dan, vroeg ik mij af of je reisverslagen online hebt staan (of iemand anders). Van wat ik via zoekmachines vind, krijg ik het idee dat Cook meestal niet echt de bestemming is, maar eerder een meepikkertje op grotere rondreizen.

Of kan ik beter een nieuw topic openen…?

Er is inderdaad nog geen verzameling voor reisblogs, open daar gerust een nieuwe post voor.
Ik denk dat Eenelfje niet blogt, ben nog nooit een link van haar tegengekomen, maar blader eens door haar posts: zij heeft er ook al heeeel veel over geschreven. :slight_smile:

1 like