Goedenavond allemaal,
Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven, vandaar dat ik naar dit forum ben gegaan.
Ik vlieg op 26 december naar Jakarta met Emirates. Hierbij moet ik overstappen in Dubai. Ik heb daar een overstaptijd van 5 uur. Ik zou graag even het vliegveld verlaten daar, maar weet niet hoe het precies zit met bagage etc.
Ik weet wel dat mijn bagage gelijk wordt doorgestuurd naar Jakarta, maar dit is alleen de ruimbagage. Ik wil op schiphol nog een fles drank kopen voor in Indonesie.
Nu is mijn vraag of ik ergens op het vliegveld in Dubai gebruik kan maken van bagagekluizen, zodat ik hiermee niet de douane langs hoef. Het lijkt me logisch dat ik van buiten het vliegveld weer richting mijn vlucht naar Jakarta niet met een fles drank de douane langskom.
Dubai heeft een bagage-opslag, maar deze is buiten bij de departure hall onderaan de trap aan de rechterkant (laagste verdieping). Om hier te komen moet je eerst door de douane. Dat gaat je waarschijnlijk niet lukken met een fles drank, alcohol moet je inleveren in Dubai. Geen idee of dat een regel is, maar het is wel mijn ervaring
Wil je perse de fles alcohol meenemen, dan kun je niet van het vliegveld af. Maat zelfs dan is het de vraag of je de fles mee naar Indonesie krijgt, want ook tussen de terminals wordt gecontroleerd.
Mocht je het risico willen nemen dat je je drank kwijt raakt: Dubai is de moeite waard om een paar uur te bezoeken. Met de nieuwe metro ben je zo in de stad. Om naar de oude binnenstad te komen zul je echter vanuit de metro een bus of taxi moeten nemen. Taxi’s zijn redelijk betaalbaar…
Hmm. Dan moet ik daar nog even over na denken. Een fles in de ruimbagage is niet erg verstandig neem ik aan… Dank voor je snelle reactie!
Mijn vlucht komt aan om 23:45 en vertrekt om 04:40.
Rijden er snachts metro’s daar, of kan ik beter een taxi nemen? En heb ik een speciaal visum nodig voor die paar uur of gaat dat met een stempel in het paspoort? En hoe is het nachtleven in Dubai?
Moet ik ook weer om een bepaalde tijd terug zijn, of blijf ik ingechecked? Ik ben alleen nog maar naar Barcelona gevlogen 2 jaar terug, dus heb er nog geen ervaringen mee.
Zijn er ook ervaringen met Jakarta? Als je daar aankomt met aanschaf visum etc. Heb vernomen dat het 25 dollar kost, maar kan dat ook in euro’s of met een mastercard?
's Nachts rijden er geen metro’s, maar je kan wel een taxi nemen. Qua nachtleven heb ik geen ervaring. Het land is islamitisch, dus als er al alcohol te krijgen is dan is het HEEL duur.
Je krijgt wanneer je de grens over steekt een gratis stempel in je paspoort. Dan kun je gaan. In principe mag je zo lang weg blijven als je wilt, maar je doet er verstandig aan om ruim op tijd terug te zijn voor je volgende vlucht. Vergeet niet dat je nog een keer door de douane moet! Een boardingpass heb je niet nodig, die krijg je wss bij vertrek in Europa. Je blijft gewoon ingecheckt.
Je kan ook een paar uur op het vliegveld blijven hangen. Er is eten en drinken te krijgen, en er is een Irish pub. Bovendien is er gratis Wifi, en er zijn voldoende stopcontacten om je laptop en foon op te laden. Bovendien zijn er stoelen waar je evt. een paar uur kan slapen. Het dikke tapijt bij de gate ligt echter lekkerder
In Jakarta krijg je idd een visum voor US$ 25. Betalen in euro’s kan, je krijgt wisselgeld in rupiah’s. Betalen met een creditkaart kan niet. Zorg voor contant geld!
Jakarta vind ik niet echt leuk. Ik zou zo snel mogelijk verder reizen.
Bedankt voor je info!
Dus er is geen officiele tijd dat ik vooraf weer in Dubai moet zijn? Is de douane daar vlot (op dat tijdstip)?
Ik ga naar Jakarta voor familiebezoek. Ik blijf er 2 weken. Ben zelf 18 jaar… Heb je nog tips voor omgeving Jakarta? Het lijkt me leuk om een scooter te huren. Gaat dat daar gemakkelijk?
Je weet nooit vantevoren of de douane snel gaat. Ik zou er niet te veel op gokken en gewoon extra tijd inplannen. Ik heb een keer bijna een vliegtuig gemist in Kuala Lumpur omdat ik ‘even’ de stad in ging, en ik kan je verzekeren dat dat geen pretje is.
Wat de scooter betreft: gebruik even de zoekfunctie van dit forum, daar is veel over geschreven. Voor de Nederlandse wet is een ‘scooter’ in Indonesië namelijk een lichte schakelmotor, waar je een rijbewijs voor nodig hebt. Heb je dat niet, dan ben je niet verzekerd bij een ongeval. Dat kan duur worden. Lees je eens in, en bepaal dan of je het risico wilt nemen.
Wat leuk is: het nationale museum, een uitstapje naar Bogor en Bandung, en misschien de vulkanen en warme bronnen daar.