In het najaar wil ik met mijn vriendin naar Indonesie gaan. De reis gaat via Jakarta, omdat mijn vriendin familie heeft in Jakarta.
Wij hebben in Jakarta enkele uren overstaptijd. Wij willen die tijd benutten door de douane in Jakarta te passeren om op het vliegveld de familie van mijn vriendin te ontmoeten. Daarna gaan wij wederom door de douane terug om het vliegtuig naar Amsterdam te nemen.
Is dit zonder meer mogelijk in Jakarta?
Ik heb hier geen ervaring in.
Als je vanuit een ander land komt, en verder gaat naar een ander land, dan blijf je in principe in de transit zone. Natuurlijk kan je het vliegveld af door de bordjes ‘arrival’ en ‘customs’ te volgen, maar je moet er rekening mee houden dat je dan een visum aan moet schaffen voor US$ 25.
Kom je vanuit een andere plek in Indonesië, en ga je door naar Amsterdam, dan heb je al een visum. Zorg dat je NIET door de douane gaat, je visum is dan niet meer geldig en je mag het land niet meer in. In dat geval moet je eerst de familie bezoeken en dan pas van de domestic naar de international terminal. Houd er rekening mee dat je een tweede keer departure tax moet betalen. Het bedrag voor Jakarta weet ik niet, zal rond de 150.000 rp liggen.
bedankt voor jouw antwoord Jenny.
de bedoeling was dat ik op de terugreis vanuit Medan naar Jakarta vlieg, daar de familie van mijn vriendin ontmoet en dan terugvlieg naar Amsterdam.
Ik begrijp dat ik dan al een visum heb. Als ik dan weer door de douane ga in Jakarta dan zou ik weer een visum moeten aanvragen.
Het tweede deel van jouw antwoord begrijp ik nog niet helemaal. Ik kan niet door de douane, maar ik kan wel die familie ontmoeten in de ‘domestic terminal’? En dan blijf ik in de transit zone??
Volgens mij is het niet helemaal duidelijk wat ‘douane’ is… De douane hoef je alleen door als je komt van of gaat naar een ander land. Zit je in de domestic terminal, dan is daar geen douane. Nooit. Je tas wordt wel gescand, je moet je paspoort laten zien bij inchecken, maar er is geen ‘imigrasi’.
Zonder ticket kom je niet in de transitzone van een vliegveld. De familie van je vriendin kan daar niet komen. Jij moet dus naar buiten!
In jullie geval: volg bij aankomst in Jakarta de bordjes arrival. Ga naar buiten de hal uit, daar kun je de familie ontmoeten. Het makkelijkste is om af te spreken bij domestic arrival.
Aan het eind van het bezoek ga je naar international departure. Je laat je boardingpass zien, je betaalt departure tax, je gaat door de douane, je krijgt een stempel, en je zoekt de juiste terminal.
Houd er rekening mee dat je een stukje moet rijden tussen domestic arrival en international departure. Er gaan shuttlebussen, taxi’s en misschien kan de familie je ook een lift geven.