Reis naar Bali ( 23 dagen )

Hallo allemaal,

Wij zijn hier nieuw op het forum. We willen dit jaar naar Bali voor de duur van 23 dagen ( 7 sept tot en met 30 sept ). Voor ons is dit de eerste keer dat we een verre reis gaan maken.

Het eerste idee wat we hadden is een georganiseerde rondreis in Bali via een reisbureau. Echter, door wat research te doen op internet kwamen we er al snel achter dat je goedkoper uit bent als je zelf je reis samenstelt. Het zelf regelen is dus onze primaire keus. Hierover willen we graag wat ervaringen vragen op dit forum.

-Hoe is jullie ervaring met tickets boeken op site’s zoals Skyscanner, Momondo, Cheaptickets etc?

-Hoe is jullie ervaring met het vooraf reserveren van al je accommodaties via Booking.com, Tripadvisor, Expedia etc?

-Is het eenvoudig om op Bali zelf je taxi’s te regelen?

-Wat zijn de gemiddelde kosten voor het lunchen/avondeten per dag op Bali?

Hopelijk zijn er wat ervaringen die met ons gedeeld kunnen worden.

Thanks!

Dennis en Lisette

Hoi Dennis en Lisette,

Hoe is jullie ervaring met tickets boeken op site’s zoals Skyscanner, Momondo, Cheaptickets etc?

Zulke websites zijn naar mijn mening heel nuttig om goede/goedkope vliegtickets te vinden. Als je die eenmaal gevonden hebt zou ik het ticket echter gewoon boeken via de luchtvaartmaatschappij zelf. Het ticket is soms misschien iets goedkoper als je het via bijvoorbeeld Cheaptickets koopt, maar als je later bijvoorbeeld je ticket wilt omboeken, extra bagage wilt bijboeken, of op een andere manier de klantenservice nodig hebt, is het een stuk makkelijker om dat direct met bijvoorbeeld KLM te kunnen regelen dan via-via.

-Hoe is jullie ervaring met het vooraf reserveren van al je accommodaties via Booking.com, Tripadvisor, Expedia etc?

In Indonesië heb ik goede ervaringen met boeken via Booking.com, en ook de websites Agoda en Traveloka. Tripadvisor en Expedia heb ik geen ervaring mee, maar dat zal ook wel goed zijn.

-Is het eenvoudig om op Bali zelf je taxi’s te regelen?

In de meest toeristische gebieden (Zuid-Bali, Ubud) is dat heel simpel. Er zijn overal veel taxi’s die je op straat kunt aanhouden en ook kan boeken via de telefoon of een app. Meer op het platteland en in het noorden van Bali zijn minder taxi’s, maar je kunt wel makkelijk een auto met chauffeur huren (of eventueel een ojek oftewel scootertaxi). Op mijn website staan twee relevante artikelen: ‘Een taxi nemen in Indonesië (praktische tips)’ en ‘Aankomst op Bali Airport (en taxi’s)’.

-Wat zijn de gemiddelde kosten voor het lunchen/avondeten per dag op Bali?

Dat verschilt heel erg. Als je bij een stalletje buiten het meest toeristische gebied of in een achterafstraatje bijvoorbeeld nasi goreng of kipsaté bestelt heb je aan €1 à €2 per persoon genoeg, inclusief bijvoorbeeld ijsthee. Als je bijvoorbeeld langs de boulevard van Kuta bij een luxe restaurant een gerecht bestelt zou je zo maar €20 of nog meer kwijt kunnen zijn, en wijn is duurder dan in Nederland. Gemiddeld gezegd kun je op de meeste plekken makkelijk eten voor maximaal 100.000 rupiah (€7) per persoon inclusief drinken, maar het kan dus ook veel goedkoper of veel duurder.

Ik hoop dat dit nuttig is, en laat het maar weten als jullie meer vragen hebben!

Groeten,

Erwin

Hoi Dennis en Lisette,

Ik zie dat Erwin jullie al goed geholpen heeft!
Hierbij nog eens mijn bevestiging :slight_smile:

Ik boek al jaren mijn reizen zelf en “los”. Wanneer je alles zelf regelt bespaar je veel geld! Skyscanner en Momondo zijn vergelijkers die je doorsturen naar de goedkoopste aanbieder. Persoonlijk boek ik altijd via Cheaptickets of, de laatste jaren bij vliegtickets.nl.

Mijn hotels boek ik bijna altijd vooraf, ook via Booking.com. Super fijne site en goede duidelijke voorwaarden.

Het is super makkelijk om vervoer te regelen in Bali. Sowieso zijn er veel tourist offices (waar je meestal goedkopere combi tickets of gedeeld vervoer kan regelen) en de meeste hotels en guest houses zijn ook super behulpzaam! Wel belangrijk is dat je leert onderhandelen over de prijs als je bijvoorbeeld zelf een taxi regelt en vooraf de prijs bepaalt.

Ik heb een aantal routes door Bali uitgestippeld, eigenlijk speciaal voor beginnende wereldontdekkers! Hierin geef ik advies welke mooie plekjes je kan bezoeken, hoe je overal komt en wat het (ongeveer) kost.

Zodra je je route compleet hebt, kun je het ook altijd hier op het forum bespreken met andere reizigers!
Succes en veel planplezier.
Groetjes,
Evy

Ik zie dat je al goede antwoorden hebt, dus nog een kleine aanvulling van mijn kant.

Tripadvisor is een website waar veel beoordelingen van hotels, restaurants, excursies op staan. Hier kun je dus goed kijken wat anderen er van vinden. Hotels kijk ik altijd op trivago. Die vergelijkt meerdere websites (o.a. bookin.com en agoda) met elkaar. Soms kun je hierdoor nog wat besparen.

Probeer voor het boeken van vliegtickets ook een beetje te spelen. Ander vertrek luchthaven, dag later of eerder vertrekken, wachten op axtie van luchtvaartmaatschappij etc. Soms kan er ineens een groot voordeel te halen zijn. Dat is niet heel vaak zo, maar is wel even de moeite waard.

Sent from my LG-D855 using Wereldwijzer mobile app