Ik ben samen met een vriend een rondreis door Azië aan het plannen en een kennis heeft me daarvoor dit forum aangeraden. Ik zou het prettig vinden als jullie je mening zouden geven over ons (reis)schema.
Wij hebben een tussenjaar genomen om daarin eerst te werken om geld te verdienen en later een reis te maken. Onze planning is om tot februari te werken en in maart te vertrekken voor 3 tot 4 maanden.
Als eerst willen wij het vliegtuig pakken naar Moskou en daar een aantal dagen blijven. Vervolgens willen wij met de Trans Mantsjoerije Express naar Beijing om daar ongeveer een week te blijven. Dan willen wij door China trekken(langs mooie plekken, zoals het er nu voorstaat vooral met de trein) richting Tibet. Als laatst willen wij India(en Nepal) aandoen.
Zelf loop ik met een paar vragen rond:
Is deze reis rustig te maken binnen 3-4 maanden?
Hoeveel geld hebben we ruim geschat voor deze reis nodig met een low-budget leefstijl?
Verder hoop ik graag al uw kritieken, commentaren, tips, vragen etc te horen. Daar ben ik hier tenslotte voor!
Zelf heb ik oktober '08 ook de Trans Mantsjoerije Express beleefd van Moskou naar Beijing.
Moskou: een mooie stad waar wij de eerste dag alleen en de tweede dag met een gids door de stad zijn gegaan. Plekken welke ik je aan zal raden zijn: het rode plein, graf van de onbekende soldaat, Christus de Verlosserskerk en diverse metrostations Kievskaya en Smolenskaya. Al is het metronetwerk ietwat onoverzichtelijk het is ideaal om in deze stad rond te reizen.
Een paar tips voor de trein: Neem vanuit NL een schema/boek mee over de tijden waar je op welke tijd bent, dan hou je een beetje het gevoel van tijd. Ga elke dag met het tijdsverschil mee, wij hebben dat de eerste paar dagen niet gedaan en dan merk je (helemaal in de winter) dat de dagen wel heeel erg kort worden omdat je laat wakker wordt en het vroeg donker wordt. De trein stopt regelmatig (hou in de gaten hoe lang de trein stopt, ook daarvoor een schema) op perrons zijn kiosken/straatverkopers met verse vis en broodjes en frisdrank.
Beijing: slapen op de muur is waarschijnlijk erg koud die periode, maar is onvergetelijk (op de Muur bij Simataï) daarnaast is dit één van de mooiste plekken om de Muur te bewandelen. 's Ochtend vroeg liefst in het weekend naar het park van de tempel van de hemel. Ook in Beijing is de metro de makkelijkste vorm van vervoer.
Verder in China ben ik nog niet geweest.
Mocht je meer willen weten dan kan je me altijd een mailtje sturen.
Geniet van de reis!
Hartelijk dank voor jullie reacties en de tips. Ik heb in de tussentijd inderdaad al het een en ander gelezen op het forum.
Wat me toch wel zorgen baart is het verhaal over de ongelukkige maand maart voor Moskou. In juni zal het allicht beter zijn maar ik weet niet of het echt ideaal is om de reis om te draaien omdat het mij minder leuk lijkt om op het einde die treinreis van Beijing naar Moskou te maken. Hier zullen ik en mijn reismaat nog wat op moeten vinden.
Wat betreft de visa etc was ik al wel redelijk goed geïnformeerd, maar toch bedankt!
Wij hebben ongeveer dezelfde plannen voor onze wereldreis voor de eerste 3 maanden, alleen dan met de Trans-Mongolië Express.
Ik denk juist dat Maart een prachtige tijd is om door Rusland te reizen, alleen zal het wel redelijk koud zijn. En ik geloof niet dat het in Siberië overdag dooit rond die tijd. Probeer niet te laat in Nepal aan te komen voor het juiste trekking-seizoen, anders zit je er precies tijdens het regenseizoen.