Ik wil deze zomer rond aug/sept naar Marokko en vroeg me af wat jullie ideeen daarover zijn ivm de onrusten in de arabische wereld. Ben niet bang aangelegd, maar wil natuurlijk wel een beetje veilig reizen en overal heen kunnen!
Het duurt natuurlijk ook nog even en ik kan nog even wachten moet boeken… maar wat denken jullie mn reisvoorpret voor Marokko doorzetten of even een andere bestemming zoeken?
Hallo Anouk,
De situatie is nu beter geworden… er zijn af en toe klein demonstraties in verschillende steden… maar ze zijn 100% vreedezame. Ik denk dat u geen zorgen hoeft te maken. want de koning en de overheid doen hun best om de situatie zo rustig mogelijk te houden. met nieuw oplossingen te bedenken.
Als u meer informatie over de situatie in Marokko en vooral in Marrakech hebt nodig, u kunt altijd , als u het wilt, contact met mij opnemen.
Welkom in Marokko
Abderrahim
Marokko Service Reizen.
Toevallig vertrokken er dit weekend ook kenissen naar agadir die mij dezelfde vraag stelde.Ik heb toen even met mijn kennis in agadir gesproken maar die zei eigenlijk hetzelfde als abderrahim. Er zijn wel wat demonsratie’s maar die verlopen allemaal goed. Ik denk dat het in marokko ook mee zal vallen ze hebben daar een koningshuis.De andere landen waar het zo heftig is hebben dit niet. Ik denk dan ook dat je met een gerust hart kan boeken en je een leuke tijd in marokko zult hebben.Ben benieuwd waar je naar toe gaat?
In iedere geval als je gaat heel veel plezier.
Ik woon sinds 8 jaar in Ouarzazate en ik zie het alleen maar beter gaan met Marokko. Sinds zijn aantreden als koning heeft Mohamed 6 steeds bewezen een voorbeeldig koning te zijn. Wegen worden aangelegd, scholen verbeterd, electriciteit naar de verst afgelegen dorpen, waterboringen tot hoog in de bergen om iedereen van schoon water te voorzien… hij is begaan met het welzijn van al zijn onderdanen en hij komt regelmatig op bezoek in alle delen van het land. (nagenoeg) Iedereen is trots op hem, zeker ik.
Over die rellen van 20-2… er waren wat opstandjes in enkele grote steden en er werden vernielingen aangericht maar niets serieus tegen de regering… gewoon wat kanslozen (die vindt je in ieder land) die van de gelegenheid gebruik maakten om de boel om zich heen te vernielen. De meesten van hen zitten nu in de gevangenis.
De 5p die omkwamen bij een brand in een bank in El Hoceima…
Het was Zondag toen dat gebeurde. Ook hier zijn banken gesloten op Zondag. Het verhaal gaat hier de ronde: Degenen die omkwamen in de vlammen waren de plunderaars die de bank in brand gestoken hebben.
Laat je niet bang maken door verkeerde “nieuwsfeiten”… Marokko is een veilig land. En als je van cultuur houdt is er veel te zien maar ook voor de off-road liefhebbers is Marokko een paradijs. De uitgestrekte woestijnen in het zuiden van het land bieden je een vrijheid die men in Europa nergens kent.
Tagazoute (bij Agadir) is een van de plekken in Marokko waar je wat beter moet opletten, net zoals in Amsterdam of elke andere druk bezochte toeristische plaats. Hier is de kans op beroving of opdringerige mannetjes wel enigszins aanwezig.
Bedankt voor al jullie antwoorden!! Altijd fijn om te weten dat er mensen zijn die even meedenken en de situatie ter plaatse kennen.
Ik laat me niet zo snel opjutten door wat er in het nieuws allemaal wordt verteld, maar wat zekerheid is nooit weg.
het is het plan om eind augustus voor een week of 3 rond te reizen. We vliegen (waarschijnlijk) op marrakech (goedkoop en lekker centraal) en willen zeker de bekende steden, marrakech en fez bezoeken, de woestijn in en nog een paar dagen strand. Mochten jullie nog tips hebben voor andere steden (rabat? meknes?) of bestemmingen (liefst een beetje off track), dan houd ik me aanbevolen!
je kan zeker veilig reizen naar Marokko, en als je toch naar Marakesch gaat, raad ik je aan om de volgen route te nemen:
Warzazate (bekend stad waar veel bekend films zijn opgenomen) en vandaar via Dades naar Marzouga (een van de mooiste plek van je zons ondergaan en kunt zien),
dan naar Ifrane ( een kleine stadje waar je 1 a 2 dagen tot rust kunt komen en van de prachtig natuur kunt genieten)
van Ifrane kan je verder naar Fes (oud medina is een aarader)
en meknes lijkt kwa historie veel op Fes dus die kan je mischien overslaan
Chefchawen is ook een mooi stadje om te bezoeken, en vandaar kan je genieten van de prachtig stranden in de buurt van tetouan.
Ik ga regelmatig naar Marokko. Op de dag van de demonstraties was ik er ook, maar ik heb niets van de onlusten gezien. Natuurlijk werd er wel veel over gepraat door de mensen daar.
De laatste berichten die ik heb gehoord is dat de koning veranderingen gaat aanbrengen in de regering en meer rechten toekennen aan de Berbers.
Er is zeker geen reden tot ongerustheid. Ik hoor dat de problemen in Noord-Afrika jammer genoeg een invloed hebben op het toerisme in Marokko. Er werden de laatste tijd veel reserveringen geannuleerd.
Als je op zoek zou zijn naar een gids of 4x4 met chauffeur, dan kan ik je mijn vrienden aanraden.
Kijk eens op hun website: www.dadesexperience.com
Als je de dadèsvallei bezoekt kan ik zeker het hotelletje “Les 5 lunes aanraden” (heel charmant).
Groetjes,
Corine
Ik ben net terug uit Marokko en heb nergens last van gehad.
Gewoon lekker gaan en veel plezier beleven!
Qua woestijnervaring kan ik M’Hamid aanraden en de organisatie:http://www.saharatrekking.com/
hallo,
ik was tot 2 weken terug nog in marokko, en heb alleen in meknes (bab mansour) wat demonstraties gezien, deze waren heel rustig.
verder niets gemerkt in andere steden, ik heb weer lekker geboekt voor over 6 weken hoor!!! geen probleem
Dank voor alle reacties! ik heb inmiddels mn tickets geboekt (21aug - 11 sept 160euro retour :D). Ik heb heel benieuwd naar het land, de reiskriebels zijn ook al gearriveerd haha. Reistips staan natuurlijk ook al in andere topics, maar alles is welkom.
Je reis valt wel een gedeelte in de rahmadan.Hou er dan wel rekening mee dat er bepaalde dingen gesloten kunnen zijn en dat ze andere tijden kunnen hanteren.Verder wil ik je een fijne reis wensen in marokko.Ben er van overtuigt dat je het heel erg naar je zin zult hebben.
Hai Patricia, dat had ik inderdaad al gezien (maar evengoed bedankt voor de tip!). Betekend dit dat veel winkels/restaurantjes dicht zullen zijn overdag? Kunnen we problemen verwachten met het boeken van trips (we willen bv een trip naar de woestijn gaan maken en de berg in etc)?
Ligt uiteraard waar je bent maar op plaatsen waar veel toeristen komen, zal je nauwelijks iets merken. Hou er gewoon rekening mee dat het zwaartepunt eerder ligt op de late namiddag en avonden.
Ik heb zelf een autoverhuurbedrijf in Marrakech en als je daar bent, mag je altijd een bezoekje brengen in ons kantoor voor tips of advies!
Ik kan me voorstellen dat jullie na de bomaanslag in Marrakech nog wel meer vragen hebben over de onrust en veiligheid in de regio. Voor wat betreft Marokko zeg ik: gaan!
Ik ben een reisjournaliste die lang in Marrakech heeft gewoond. Een paar dagen terug schreef ik een blog over Café Argana, de plek van het onheil: http://www.reisomtereizen.nl/cafe-argana-in-marrakech. Daar kwamen vele positieve reacties op. Angst is namelijk een slechte raadgever!
Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft ook geen negatief reisadvies afgegeven voor Marokko, maar zegt toeristen wel alert te zijn. Maar opletten moet je altijd toch al?
Als je nog moet gaan: goede reis, geniet ervan! Ik ben jaloers :slywink:
Ik moet zeggen dat de avond op de dag dat het gebeurde er een heel vreemde sfeer was op Djemaa3 Lfnaa, iedereen in rouw en erg stil…2 dagen later was de sfeer om geslagen: Een mentaliteit dat we onze stad niet laten ‘vernielen’ door een verdwaalde ziel zoals jij dat mooi omschreef.
Marrakech is een gastvrije stad met echt lieve mensen en een exotische sfeer, dus zeker de moeite waard om te bezoeken!
Ik kan niet zeggen dat ik mij nu erg onveilig voel of minder veilig voel dan voorheen, helaas gebeuren zulke incidenten in de wereld door een aantal gekken!
Dank voor je aardige reactie! Ja, ik heb inmiddels ook gehoord dat de stemming is omgeslagen en dat er een groot gevoel van saamhorigheid heerst. Ik ga dat vanavond nog even melden op mijn site.
Het stond helemaal niet in mijn planning om me erg op Marrakech of het Midden-Oosten te focussen de komende tijd, maar ik heb toch het gevoel dat ik in mijn positie wel iets kan en moet doen aan die negatieve beeldvorming rond Marokko en het Midden-Oosten. Ik ben ook net terug uit Syrië, ook zo’n land met een fantastische cultuur en mensen…Het is zo triest om te zien dat het toerisme daar ook helemaal inzakt (wat wil je met een negatief reisadvies…), een ramp voor mensen die ervan moeten leven…
Nou goed, ik doe mijn best. En jij ook zo te lezen.
Keep up the good works! Sellem `ala Merraksh bezzaf bezzaf ;-))
Hoi Metje,
Bedankt voor de nieuwe adviezen en je stuk op de andere website. Goed om te lezen dat er meer mensen zijn die zich niet laten leiden door angst en zich niet gek laten maken door media, maar de zaken rationeel bekijken.
ik laat me ook niet zo maar bang maken door 1 enkele bomaanslag, gepleegd door een gek. Gewoon een kwestie van je oren en ogen goed openhouden en zorgen dat je van de plaatselijke situatie op de hoogte bent. maar dat zou iedereen inderdaad altijd moeten doen!
ik ga mijn reis hier zeker niet door laten beinvloeden.
Ben de dagen aan het aftellen (ookal vertrekken we pas eind aug.)
Mijn complimenten voor jullie initiatief.
Het is erg dramatisch en emotioneel wat er afgelopen week is gebeurd. Ik zelf er was echt van geschrokken!
Het heeft het hele land op zijn kop gezet.
Ik, eigenaar van reisdoormarokko.nl, houd me bezig met onder andere tripjes vanuit Marrakech en ik nam mijn klanten ook vaak mee naar Café Argana.
Zoiets kan overal gebeuren en ik hoop dat dit snel vergeten zal worden. En de toeristen
gewoon verder kunnen reizen door het prachtige Marokko en natuurlijk de bekende Jemaa el-Fna kunnen bezoeken.
Ik heb zelf ook een reis gepland in Juni om te genieten van een Marrakech excursie en de recente aanslag heeft me niet aan het twijfelen gebracht om de trip te wijzigen naar een andere bestemming.
Helaas kan een tragische aanslag als deze over gebeuren en het beste is om toch een trip naar Marrakech of Marokko door te zetten als teken richting terroristen!
By the way heb ik een excursie via http://www.myresidencemarrakech.com geboekt naar de Ourika vallei…Ik ben benieuwd omdat ik daar goede dingen over heb gehoord!