Reis maart azie (bangkok - cambodja - vietnam) 2013!

Hallo,

Samen met mijn vriendin reis ik Maart 2013 vanuit Bangkok naar Cambodja & Vietnam.
We hebben 3,5 week de tijd en gaan ervan uit dat we 2,5 week in Vietnam hebben (2 dgn Bangkok, 5 dgn Cambodja). Aangezien we vanuit Cambodja komen zullen we eerst in Phnom Penh (Saigon) aankomen. Nu hebben we een paar vragen waarop we graag antwoord willen van de experts of reizigers die er al eerder waren.

• We houden van excursies, maar kunnen ook erg genieten van strand, cocktails & lekker eten. We zijn dus op zoek naar een ideale combinatie in Vietnam. Welke plaatsen kunnen we het beste aan doen?! En wat mogen we absoluut niet missen? Welke excursies zijn leuk & misschien net iets anders dan de meeste toeristen doen?!

• Uiteindelijk willen we vanuit Hanoi weer terugvliegen naar Bangkok om onze terugreis naar Nederland te maken.

Greetz Lourenz & Ilona

Ik ken jullie budget niet, maar als je echt van een tropische zon wilt genieten dan zou ik je aanraden om van Saigon naar Phu Quoc te gaan. Dat is een eiland voor de kust van Vietnam, op de grens van Cambodja. Je kunt de reis maken over land met een locale bus of minibus of je kunt beslissen om het te doen met een vliegtuig met Vietnam air. Als je dan eerst de Mekong delta hebt bekeken kun je na de dagen op Phu Quoc eventueel doorvliegen richting Hoi An of Hue.

Voor de rest van de bezienswaardigheden verwijs ik je graag naar andere kenners op dit forum.
Wellicht is het ook handig om voor jezelf eerst een indeling te maken van de bezienswaardigheden die je operse wilt bezoeken, zodat wij erop kunnen schieten.

Groeten en alvast heel veel plezier met de voorbereidingen

Cor en Wilna>>>:wereld::zon02:

Wij zijn in december geweest en wij houden net zoals jullie ook van excursies, maar ook zeker van strand en terasjes. Wij zijn ook naar phu Quoc geweest en was idd een heel mooi eiland, maar weinig te doen 's avonds (in alle plaatsen, behalve Saigon was het 's avonds rustig, maar in Phu Quoc was er echt niets te doen) en vergeleken met de rest van Vietnam erg duur. De Mekong Delta vonden wij ook erg tegenvallen. We zijn 2 dgn/1 nacht geweest. Het liep helmaal verkeerd, waardoor ze ons 2 dagen dezelfde dingen wilden laten zien/doen. Je moet dus ook geluk hebben waar je boekt, toch zonde als je weinig tijd hebt. Als ik jullie was, zou ik Saigon bekijken een dag of 2, wij vonden het in ieder geval een erg leuke stad met ook veel terasjes en eetgelegenheden, dan ook een dag naar de tunnels gaan (1/2 dag). Daarnaast vonden wij Mui Ne erg leuk, lekker eten, strand, terasjes en de rode en witte zandduinen waar je op een quad kan rijden, scooter huren eventueel misschien kite surfen. Nha Trang vonden wij echte helemaal niets, te druk en ontzettend veel russen. Wel een prachtig strand. Hoi An was in 1 woord geweldig we zijn daar 3 nachten geweest, maar achteraf hadden we daar wel langer willen blijven, daar is ook strand en kun je fietsen huren en de omgeving bekijken. Ook bieden ze er mooie fietstochten aan. Als je dan van Danang naar Hanoi vliegt, kan je nog halong bay bekijken en eventueel misschien sapa aandoen. Dat weet ik niet, want wij hebben maar het gedeelte van saigon tot Hoi An gehad. Succes met het voorbereiden.

Groeten Noortje

Hallo Lourenz & Ilona,

Je hoeft natuurlijk niet vanaf PP naar saigon, maar je kan ook via de Mekong Delta naar Saigon.
Betekend dan dat je de speedboot neemt vanaf PP naar Chau Doc ( ongeveer 30 usd pp ) en daar overnachten.
Dan door naar Can Tho ( overnachten + drijvende markt Cai Rang ) en dan door naar Saigon.

Vanaf nu wordt het wat moeilijker, want nu moet je gaan kiezen voor een strandlokatie.
Iedereen heeft hier zijn voorkeuren, maar houd er rekening mee dat russen helemaal gek zijn op strand en dus op alle lokaties oververtegenwoordigd zijn. In Mui Nee ( Panh Thiet ( Mui Nee 98%, Danang 95% en Nha Trang 85% ).
Wil je onze russische medemens ontlopen, dat gaat dus niet lukken op het strand.

Maar gezien wat jullie interesses zijn ga ik met Noortje mee en zou gaan voor Hoi An als strandlokatie.
Je kan dan kiezen aan een hotel pal aan het strand, aan de rivier of in de stad.
Mijn favoriet hier is onbetwist "river beach resort " ; niet te duur en prachtig gelegen en mooie kamers.
Probeer te gaan voor de riverside kamer superdeluxe kamer op de begane grond…
http://www.river-beachresort.com/default.htm

Zoals Noortje al schreef heb je hier strand, leuk stadje en kan je tripjes doen en boottochtjes nemen.
Lekker eten kan je hier ook voldoende.

Wil het wat meer bruisender, dus wat meer uitgaan , dan is Nha trang toch de beste lokatie.
Mooie disco aan het strand en een bruisend nachtleven met vele restaurants.
ook kan je kiezen uit vele excursies en heeft 1 van de mooiste stranden van Viet Nam.

Voor beide lokaties betekend wel dat je zou moeten vliegen gezien je geringe aantal dagen.

Kies je voor Hoi An, dan zou ik vliegen vanaf Saigon naar Hue stad en niet naar Danang.
Dan eerst Hue en omgeving verkennen en dan via de Hai Van Pass naar Hoi An en dan daar de boel bekijken en relaxen aan het strand.

Dan , zoals Noortje aangaf, vliegen naar Hanoi vanaf Danang.
Daar dan Halong Bay, Sapa of Ninh Binh provincie; afhankelijk van je schema, bezoeken.

Omdat je aangaf dat je maar 2.5 week hebt voor Viet Nam en ook strand wilt is het al heel snel dat je uitkomt bij de touristische plaatsen.

Door voor Cha Doc te kiezen doe je al iets wat heel veel touristen al niet doen.
In Saigon kan je gaan voor de mangroven van Vam Sat + de vismarkt van Can Gio.
Niet in het weekend gaan want dan gaan er veel vietnamezen er naar toe, maar door de week ben je bijna alleen.
Kijk even bij de foto’s voor een indruk.

Ga je niet naar Sapa, dan kan je in Ninh Binh provincie voldoende routes kiezen waar je weinig touristen tegen komt.

dus mijn schema voor jullie zou zijn

PP naar Chau Doc, Can Tho, Saigon, Hue, Hoi An, Hanoi, Halong Bay, Ninh Binh, Hanoi, Bangkok.
Denk dat je zo ongeveer wel een perfekte mix hebt van een eerste indruk over Viet Nam en jullie wensen ook tegemoet komt.

Ik kan je per lokatie wel ideeën geven voor excursies, wanneer het schema en het aantal dagen zijn ingevuld door jullie.

Succes
Ton.

Hallo! Bedankt voor alle reacties tot nu toe… Heb inmiddels een reisschema gemaakt. Bedankt Ton ook voor je uitgebreide info. Helaas kunnen we in Maart alleen niet op Hue vliegen las ik aangezien het vliegveld wegens werkzaamheden gesloten is. Jammer! Hieronder heb ik dus een schema bedacht. Misschien dat jullie er naar willen kijken of het mogelijk is. En als Ton of iemand nog leuke excursies weet, dan horen we die natuurlijk graag! Alvast bedankt.

Zondag 3 maart - Amsterdam - Bangkok
Maandag 4 maart - Bangkok
Dinsdag 5 maart - Bangkok (fietstocht Co van Kessel)
Woensdag 6 maart - Bangkok - Phnom Penh (al vlucht geboekt via Air Asia)
Donderdag 7 maart - PP
Vrijdag 8 maart - PP naar Siem Reap (boot, taxi of bus)
Zaterdag 9 maart - SR
Zondag 10 maart - SR
Maandag 11 maart -SR naar PP

VIETNAM GEDEELTE…

Dinsdag 12 maart - PP naar Chau Doc (boot)
Woensdag 13 maart - Chau Doc - Can Tho - Saigon
Donderdag 14 maart - Saigon
Vrijdag 15 maart - Saigon
Zaterdag 16 maart -Saigon naar Da Nang (vlucht) - meteen naar Hoi An
Zondag 17 maart - Hoi An
Maandag 18 maart - Hoi An
Dinsdag 19 maart - Hoi An
Woensdag 20 maart - Hoi An - Da Nang - Hanoi
Donderdag 21 maart - Hanoi - Halong Bay
Vrijdag 22 maart - Halong Bay - Hanoi
Zaterdag 23 maart - Hanoi –> Sapa of Ninh Binh
Zondag 24 maart - Sapa of NB
Maandag 25 maart - Sapa of NB naar Hanoi
Dinsdag 26 maart - Hanoi - Bangkok (Air Asia)
Woensdag 27 maart - Bangkok - Amsterdam

Vraag van mijn kant dus of dit haalbaar is & of jullie nog leuke excursies weten! Alvast bedankt voor jullie reacties.
Heb er erg veel zin in!

Toevoeging: Op woensdag 20 maart nemen we dan ook vlucht weer van Hoi An (Da Nang) naar Hanoi met Air Asia. Aangezien we weinig tijd hebben en wel veel willen zien & optimaal gebruik willen maken van de tijd nemen we vluchten :-P.

Hallo Lourenzz,

Ik kan je alleen over Viet Nam helpen.

Neem even aan dat je op 12/3 en 13/3 overnacht in Chau Doc?
13-3 , Cai Rang en dan naar Saigon; aankomst rond 16 a 17 uur.

Geen probleem en helemaal haalbaar.

Alleen voor het noorden is het wat moeilijker.
Wanneer je voor Sapa en Halong Bay gaat, ga dan eerst naar Sapa en dan naar Halong Bay.
Van Sapa kan je meteen door naar de Bay op dezelfde dag en omgekeerd kan wel maar er moet echt niets tegen zitten want dan mis je je trein. omgekeerd heb je die stress niet.

Ga je voor NB dan kun je het zelf uit maken.

Voor de rest ziet het er gewoon haalbaar uit en bedankt dat je me er op wijst dat Hue vliegveld even buiten gebruik is, was ik helemaal vergeten.

Wanneer je je schema klaar hebt kan ik je per lokatie diverse tips geven, geen probleem.
Zeker over de omgeving Saigon, Hoi An en Ninh Binh; de overige lokaties zitten al best vol zo.

Even kijken voor of Sapa of NB.

Succes met je keuze.
Ton.