Reis Japan Sawadee treinen

Hallo,

Mijn man en ik hebben het voornemen om naar Japan te gaan. We hebben nog nooit een verre reis gemaakt en willen dan ook met een georganiseerde reis gaan. Op de website van Sawadee hebben we een reis van 23 dagen gevonden. Dit is met een groep, maar ook veel mogelijkheid om zelf op pad te gaan. Klinkt allemaal erg goed. Alleen:

We zien dat op meerdere dagen treinreizen van 3 - 5 uur in de planning staan. Dit zal nodig zijn om veel van het land te zien. Echter vragen wij ons af of dit niet enorm veel in de trein zitten zal worden!?

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Sowieso, een groepsreis naar Japan, is dat aan te raden?

Alvast bedankt
Maaike

Om met je laatste vraag te beginnen, mijn eerste reis naar Japan in 2008 was ook een groepsreis (Shoestring), daar heb ik zeker geen spijt van. Weliswaar is Japan geen moeilijk land om te bereizen en is er volop informatie te vinden, zeker voor een eerste bezoek kan een goede reisbegeleider absoluut van meerwaarde zijn om het maximale eruit te halen. Wel blijf ik groepsreizen naar Japan structureel erg stevig aan de prijs vinden, ook deze reis kost ongeveer net zoveel als ik voor m’n laatste reis in totaal (inclusief eten, lokaal vervoer, entreegelden en andere uitgaven zoals héél veel souvenirs) kwijt was. Maar in vergelijking met andere reisorganisaties is dit zo gek nog niet.

Wat betreft de treinreizen, zo snel kijkend is alleen de rit van Nagasaki naar Osaka 5 uur? Dat is inderdaad een flinke afstand, een tussenstop had hier geen kwaad gekund. Ook zie ik 4 uur staan voor de rit Kumamoto - Nagasaki, dit is echter maar zo’n 2,5 uur. Voor de rest valt het m.i. wel te overzien. Het zal af en toe een paar uur zijn, maar de afstanden zijn nu eenmaal behoorlijk, daar ontkom je nu eenmaal niet aan.

Hallo Maaike,
met die groepsreis van Sawadee is mijn Japanverslaving begonnen, weet dus waar je aan begint :wink:
Wij (broer en ik) hadden destijds voor de Sawadee reis gekozen omdat ze naar de dingen gingen waar we heen wilden, en met de trein.

De eerste reis naar Japan is het wel leuk om met een groep te doen. Je reist samen van A naar B, maar daar aangekomen ben je ook echt vrij om te doen (en te laten) wat je wilt. De reis is iets anders vormgegeven dan die van ons van een paar jaar geleden, maar deze route ziet er heel goed uit.
De tijd die je in de trein zit is goed te doen. Helaas ontkom je niet aan een paar wat langere ritten vanwege de afstanden. Maar ik vond het een paar jaar geleden in ieder geval niet te veel treinzitten.