Regenseizoen

In de zomer (juli/begin aug) willen we liefst drie weken gaan reizen in Centraal Amerika. We twijfelen over de combinatie Guatemala/Belize of Nicaragua. We willen niet te grote afstanden overbruggen: 3 weken is maar kort helaas. Doel is om in de natuur te gaan trekken, maar ook cultuur en strand staan op het lijstje. We zijn jammer genoeg gebonden aan die periode en weten dat het dan regenseizoen is. Online staat veel info maar niet heel concreet.
Wie kan vertellen hoe het regenseizoen er in de praktijk uitziet in die landen? Als we in de regen moeten lopen dagenlang is er weinig lol aan. Zelfde geldt voor het strand natuurlijk, maar een fikse bui eens per dag en voor de rest zon zou prima zijn. En misschien weet een van jullie wel of er nog verschil is tussen de landen in C-A onderling? Dat zou onze keuze zeker beïnvloeden… Alvast bedankt voor het meedenken!

Via Wereldwijzer app

hoi nelles,
Ik ben in 2006 op reis geweest in Guatemala, Belize en mexico, in de maand juli. We hadden toen vooral regen in Mexico wat wel erg jammer was. In Belize over het algemeen stralend weer, soms wel wat bewolkt. Maar die reis was meer dat je soms ff een stortbui had, en de rest gewoon mooi weer.
In 2008 heb ik een reis door Guatemala, Nicaragua en Honduras gemaakt. Deze reis was eind juni begin juli. Helaas begon de reis met een paar dagen flink wat regen in Guatemala. Later hadden we meer geluk met het weer.

Maar het is daar in die periode echt een kwestie van geluk, geldt voor alle centraal amerikaanse landen. Je kunt mazzel hebben met de regen, maar ook zeker pech.

Maargoed, als je geen andere keus hebt (net als ik destijds), gewoon doen, het is zo mooi daar!

Hartelijk welkom … ik maak al meer dan 20 x regenseizoen mee … al wonend en werkend hier … het regent vanaf mei tot november ongeveer niet elke dag doch als het regent een paar uur in de middag , de iets latere middag dan … die moet je dan gebruiken om je te " verplaatsen " .
Ik run hier in Guatemala een tour operator , dus hartelijk welkom … kan ook wel een plan uitwerken in kombinatie met Nicaragua … waar ik een hele goede vriend (Nederlander) heb , tevens tour operator.
We lezen het wel !

Bedankt voor jullie reacties! Waar we ook heen gaan, het blijft een kwestie van geluk tegenwoordig, maar een gewaarschuwd mens…et cetera. Dan gaat de reis naar onze eerste keus: Guatemala en Belize. We gaan eens goed het forum doorlezen voor alle tips :slight_smile:

Beste Patrick, enige voorstellen/ suggesties voor de vluchten : maatschappijen met goeie verbindingen etc. ?Zowel voor Nicaragua als Guatemala .
Is voor nu in december !
Groetjes,
Kathleen.

Hoi!

Ik ga komende maand naar Guatemala. Wat is het weer. Ik zie dat het overdag ver boven de 20 graden kan komen maar snachts 13 graden ofzo?

Veel warme kleding mee of zwembroek? :slight_smile:

Hi Swordfish,

Het droge seizoen is begonnen, dus het is overdags nu lekker zonnig. In de temperaturen zitten grote verschillen, in het noorden en in de laaggelegen gebieden is het overdags tropisch warm tussen de 25-30 graden en koelt het ´s nachts weinig of. In de hooglanden, waaronder de regio Quetzaltenango, is het daarentegen iets koeler, met overdags temperaturen tussen de 20 en 25 graden. ´s Avonds en ´s ochtendsvroeg kan het met 5-10 graden fris zijn.

Je kunt dus je zwembroek meenemen, maar als je de hooglanden gaat bezoeken en vulkanen wil gaan beklimmen, zou ik ook zeker een goed vest en een jas meenemen.

Buen viaje!

Rachel