Regenseizoen Guatemala?

Hallo

Mijn vriendin en ik willen in juli en augustus deelnemen aan een vrijwilligersproject, wij hebben een aantal voorkeurslanden, maar de “moesson” schrikt ons af (zo’n project is nl. duur en we willen dit niet in het water zien vallen).

Kan er iemand info/ervaring geven over het weer in juli-augustus in Guatemala, in Antigua?
Het zou ons enorm veel vooruit helpen! Mijn excuses als deze vraag reeds meerdere keren gesteld werd, maar ik zou graag courante info krijgen van jullie!

alvast bedankt!

vriendelijke groeten

Regenseizoen loopt van ongeveer mei tot en met oktober. Op dit moment zitten we in de zomer en dat kun je goed merken en hoge temperaturen overdag, fris savonds en snachts maar over het algemeen geen regen.
Dit is wel afhankelijk van de plaats waar je zit. In Antigua zal het de komende tijd niet gaan regenen (hoogstwaarschijnlijk tot en met april). Maar zou je naar lager gelegen gebieden gaan, bijvoorbeeld Rio Dulce of Peten, dan kan het daar nog steeds wel met bakken uit de hemel vallen.

In Juli en Augustus is het regenseizoen in Guatemala en dus ook Antigua. Nu moet je daar ook geen negatief beeld van hebben hoor. Vrijwel altijd verlopen de dagen als volgt: ´s-morgens strakblauwe lucht en hoge temperaturen, op de middag (zeg tussen 12 en 2) zie je de lucht betrekken en tegen een uur of 4 begint het te regenen. Soms rustig, maar soms ook echt heftig tot aan plaatselijke kortdurende overstromingen aan toe. Maar de volgende dag herhaalt het ritueel zich, smorgens warm en onbewolkt, smiddags grijs en regenachtig en savonds kan het soms ook door miezeren.

Het is bij lange na niet zoals in bepaalde landen dat het 4 dagen lang aan 1 stuk staat te stortregenen, helemaal niet… wat dat betreft is Guatemala goed te doen in het regenseizoen.

Als je meer vragen hebt, hoor ik het wel!

Groetjes,
Igor

Het is erg heet rond deze tijd. Het klimaat heeft een hoge luchtvochtigheid, maar in de jungle is er altijd schaduw. Wees niet te bang voor de moessons, Guatemala kan een hoop hebben!

Ik heb plannen om in november Guatemale en Belize te bezoeken. Hoe is het reis klimaat in deze maand? Wordt het behoorlijk koud in de hoger gelegen gebieden? en heb je nog last van een eventueel orkaan seizoen?

alvast bedankt voor de info,

gr. Maarten