Wat is een saaier onderwerp om een column te schrijven als het weer. Ik hoor je zelfs hier al denken, dus dat vraagt om een verklaring: welnu er zijn 2 redenen dat deze column over het weer gaat :laugh:
Ik wilde eigenlijk deze keer schrijven over het verkeer in Guatemala, maar omdat ik vanaf nu het plan heb om bij elke column een foto te plaatsen, moest ik dat idee laten vallen wegens gebrek aan een foto . De beloofde verkeers-column zal er dus de volgende keer aankomen.
Ten tweede is het in Guatemala op dit moment WINTER… ja heus, ze noemen het winter hoewel er geen sneeuwvlokje te zien is, geen temperaturen onder nul, geen autoruiten krabben, geen slippartijen…. maar ook geen sneeuwpret!
Hoewel Guatemala nog steeds op het noordelijk halfrond ligt, kent Guatemala 2 seizoenen die wat naam betreft tegenstrijdig zijn met dat van Nederland. Van november tot april is het zomer, mei tot oktober wordt winter genoemd. Maar wat moet je je daar nu van voorstellen?
Zomer betekent dat het overdag warm is (ja, echt?) en ´s-nachts tot tegen het vriespunt kan dalen. Dit gebeurd over het algemeen dus in de maanden van november tot net na de Semana Santa (april). Het voordeel is dat Antigua in de bergen en vulkanen ligt op een hoogte van bijna 1600 meter en dat heeft weer effect op de dagtemperatuur. Aan de kust kan het dan tot 40 graden overdag worden en in Antigua meestal tot maximum 25 - 28 graden. Voor een specifieke gemiddelde Nederlander van bijna 2 meter lengte die het beste funcioneert tussen de 5 en 25 graden zijn dat ideale temperaturen, want voor mij hoeft de hitte niet zo. Aan de andere kant heeft die hoogte weer een neveneffect dat het snachts koud zal zijn… net zoals in Nederland het in de zomer snachts ook flink kan afkoelen als er geen wolkendek is om de warmte terug te kaatsen naar de aarde….
Zo op deze wijze zit ik perfect in Antigua in de zomer. Overdag verdraagbaar warm en savonds koelt het lekker af zodat je snachts ook niet lek geprikt wordt door de muggen want die vinden het te koud. Het verschil tussen de kust en Antigua is het best te merken als je per (motor)fiets langzaam afzakt naar het zuiden. Zodra je 10 km. buiten Antigua bent merk je al een temperatuurverschil, na 15 km. voel je al de hitte op je afkomen en na 20 km. zit je te zweten op je fiets of in je motorjas en wenste je dat je er al was.
Maar op dit moment is het WINTER in Guatemala!!!... Ja, ik weet dat Nederland nog in de naweeën van een hittegolf zit en dat er heuse tropische temperaturen heersen, maar geeft lekker niks…. jullie mogen het hebben, ik zit liever hier in de omgekeerde wereld.
Winter is hier dus geen sneeuw, geen sneeuwballen gooien en geen nep-bontjassen om je tegen de vrieskou te beschermen.
Winter is hier water, water en nog een beetje meer water……welnu, dat is eigenlijk ook overdreven. In de vele reisgidsen van Guatemala wordt de beste reistijd omschreven als oktober tot mei omdat het regenseizoen een slechte tijd zou zijn om Guatemala te bezoeken.
Eigenlijk ben ik het daar niet mee eens…… Guatemala is ook mooi om te bezoeken in de maanden van het regenseizoen. Een wereld na een flinke regenbui geeft mij ook wel iets, ik vind het prachtig om na een regenbui de wereld terug te zien opbloeien, regenplassen op een verlaten zandweg en de druppels op de bladeren zien wegdampen door de warme temperaturen. De ouderen die na de laatste druppels hun hoofden uit hun huizen steken om te zien of het laatste water wel gevallen is terwijl kinderen uit het huis rennen en beginnen te spelen tussen de regenplassen.
Is het dan echt zo dat het regenseizoen de echte felle regen kent en de zomer helemaal niets? Ja, vreemd genoeg valt er in de zomer (dus november-april) praktisch geen regen, ik kan je geen meteorologische verklaring geven maar in die periode kan het tot 5 maanden niet regenen en aan het einde van de zomer is er vaak een probleem met ledingwater. Aan de andere kant kan het in de winter ook echt stortregenen, maar gelukkig zijn dat vaak maar momenten op de dag.
Over het algemeen zijn de ochtenden prachtig, vaak een blauwe hemel met stralende zon die net na de middag omgezet wordt in een wolkendek en tegen de avond valt er regen. Ik moet ook eerlijk blijven en vertellen dat er soms ook echt stortregens uit kunnen vallen waardoor de straten blank staan, het verkeer vast loopt, mensen wateroverlast in hun huizen hebben en er modderlawines kunnen ontstaan. Een bekend voorbeeld is nog wel de orkaan Stan die vorig jaar oktober erg in de buurt van Guatemala kwam. Het probleem was niet de orkaan zelf (die ging trouwens over Mexico) maar de vele regen die gevallen was tijdens die week. Ik kan me nog herinneren dat het enkele dagen heeft staan regenen, helemaal geen hoosbuien, maar vanwege de aanhoudende regen heeft Guatemala flink te kampen gehad met wateroverlast en menselijk leed in de oorsprong van aardverschuivingen. Dit zijn wel hele uitzonderlijke gevallen want normaal is het regenseizoen niet meer dan buien in de avond en nacht waarna het de volgende ochtend weer stralend (blauwe hemel) weer is. En is er dan een hoosbui, dan is dat even 20 minuten verkeersellende en wateroverlast, maar dan heb je het gehad.
Als voorbeeld krijg je dan de foto hieronder. Deze foto is genomen net buiten mijn huis waar zich na een flinke regenbui een rivier vormt die zijn weg zoekt naar het laagste punt (in dit geval een straat net bij mij om de hoek). Mensen die tijdens de bui denken dat ze de ´overkant´ kunnen halen maar vergeten de miserable staat van hun voertuig en komen stil te staan in het diepste punt van het water. De brandweer moet er dan weer aan te pas komen om er tot zijn middel in te staan en auto´s vlot te trekken. Maar al deze ellende duurde zo´n 20 minuten, verkeer dat vast stond, mensen die stonden te schuilen, toeristen die binnen bleven in hun restaurant en personeel van bedrijven die in de deuropening naar de regen stonden te kijken. Een uurtje later was het niet meer aan het regenen, het verkeer kwam terug in zijn normale toestand en in de straten liepen weer mensen zonder paraplu.
Dit gebeurde ongeveer 4 dagen geleden en vreemd genoeg is het na een flinke hoosbui daarna altijd rustig want we hebben nu al 3 dagen zon en hitte zonder een spatje regen.
Deze Nederlander voelt zich weer in zijn element met 25 graden overdag, blauwe hemel en geen vriestemperaturen…… ook dat is Winter in Guatemala!
Groetjes,
Igor