Regels hotelwezen

Hallo allemaal,

is er misschien iemand die uit kan leggen hoe het met de regels zit m.b.t. het draaien van een nachtdienst in een hotel? Het lijkt mij namelijk normaal dat daar een extra vergoeding voor zou staan. Alvast bedankt, want ik heb namelijk een discussie met iemand die zegt dat het niet zo is.

Groetjes!!

hoi,

Hier in nederland zou je extra moeten verdienen op het moment dat je nachtdiensten draait ook op zaterdag en zondag staan hier toeslagen voor, hoe het op aruba zit weet ik niet. Wel heb ik nog de vraag of er bij jou in het hotel nog vacatures beschikbaar zijn voor iemand die vanuit nederland naar aruba zou willen emigreren.
Ik hoor graag wat van je.

Groetjes Diana

Bedankt voor je reactie. Het is ons in ieder geval duidelijk geworden dat je voor een nachtdienst niet’s extra’s betaald krijgt. Ook niet voor de zaterdag en de zondag. Alleen als het een feestdag is dan krijg je 200% betaald.

Ik werk zelf niet in het hotel, maar mijn vrouw. Zij werkt hier als frontdesk clerk. Op zich een hele leuke baan alleen komen er steeds meer taken bij die ze moeten doen als frontdesk clerk in dat hotel. De minimarket draaien, activiteiten begeleiden etc. Das allemaal leuk en aardig, maar als ik dan naar de vergoeding kijk die ze krijgt iedere maand… ( oh nee, ze word om de twee weken betaald).

Op dit moment hebben ze volgens mij geen vacatures vrij. Hier is een link naar de vacatures die bij het arbeidsbureau op aruba beschikbaar zijn. Daar staan ook meteen salarissen bij. Misschien dat je het leuk vind om te bekijken.

http://www.overheid.aw/index.asp?nmoduleid=19&wgid=6&spagetype=21&nPageID=6002746&nCMSPageType=1

Heb je trouwens al een vergunning? Ik nog steeds niet, en ik ben al vanaf 16 januari hier en bezig met de aanvraag.

Goed, ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Groetjes!!

hoi hoi,

Nee ook ik heb geen vergunning en ben ik ook nog niet mee bezig geweest en aan jouw mail te zien kan dat ook wel even duren voor je die krijgt.
Ik ben momenteel alle opties aan het bekijken in diverse landen.
Het valt echter niet mee moet ik zeggen.
Toch bedankt voor je snelle reactie en ik ga zeker wel een kijkje nemen op de site die je gestuurd hebt.

Groeten en succes met het verkrijgen van jouw vergunning hoop voor je dat het niet al te lang meer gaat duren.

Dank je wel, jij ook veel succes! Als je nog info nodig hebt dan hoor ik het wel.

Mijn idee over werken in de "horeca’ is trouwens dat je op een positie moet zien te komen dat je fooitjes kunt ontvangen, dan heb je een heel leuk ‘maandsalaris’!

Groeten!

hoi jeroen
mag ik vragen of jij werk heb op aruba en wat voor vergunning je aan het aanvragen ben.
mijn vriend en ik komen eind dit jaar naar aruba en mijn vriend heeft werk+vergunning, ik nog niks. kan je me meer vertellen hoe jullie het hebben aangepakt vertrek uit nederland en aankomst op aruba.

Ok, hier gaat tie dan:

Mijn vrouw is Arubaanse, dus voor haar was het geen probleem om hier te komen. Wat ik mij had laten vertellen is dat het voor mij ook geen probleem zou zijn omdat we getrouwd zijn; Ze kunnen mijn aanvraag niet weigeren. Maar helaas maakt het voor de snelgeid waarmee je de vergunning niets krijgt. Het blijkt achteraf ook dat je in Nederland de eerste aanvraag voor de vergunning moet doen. Dan krijg je een brief waarin staat dat je je binnen 10 dagen moet melden bij de gezondheidsdienst op Aruba. Dat heb ik dus gedaan, en de medische test ondergaan en nu nog maar afwachten wanneer ik iets hoor. Het is inmiddels alweer een week of 6 geleden dat ik de laatste papieren heb ingeleverd.
Misschien dat ze wel gaan zeuren dat ik eigenlijk op dit moment al langer dan 6 maanden hier ben en dus eigenlijk illegaal ben. Maar ja, dat zien we dan wel weer.
Wij zijn op zich vrij makkelijk ingesteld, en maken ons niet zo heel snel zorgen. We hebben wel het geluk dat we bij mijn schoonzus tijdelijk (al 8 maanden) in kunnen wonen.

Ik denk niet dat je hier veel wijzer van bent geworden, maar ik kan je zeker adviseren om toch al te gaan beginnen met de aanvraag voor je vergunning want het duurt gewoon enorm lang. Gaan jullie trouwens voorgoed of tijdelijk naar Aruba?

hoi jeroen
wij gaan niet voorgoed naar aruba maar wel langer als een jaar. voor mijn virdn is dit geen probleem want hij heeft al werk en een vergunning en dan mag je geloof ik 3 jaar blijven ofzo. voor mij is het wat moeilijker want ik heb nog geen werk en mag dus inderdaad maar 6 maanden blijven ik heb daarom ook een retourticket moeten kopen. ben jij met retourticket of enkele reis gekomen? en waar in nederland moet je dan al een vergunning aanvragen dat kan pas toch alleen als je in aruba bent met werkgever enz. die heb ik dus nog niet. waar ga jij werken dan? echt zoveel vragen.
hoe hebben jullie dat gedaan met uitschrijven bij de gemeente en de zorgverzekering in nederland? groetjes monique

Wij hebben ook een retourticket gekocht, maar eigenlijk puur alleen omdat dat een stuk goedkoper is als een enkeltje. We hebben voordat we vertrokken alles opgezegt in Nederland. Een dag van te voren hebben we ons uitgeschreven uit de gemeente.

Heb je al gekeken op de site van Dimas? Dat is de immigratie dienst van hier die alle vergunningen verstrekt. Op hun site vind je veel informatie over vergunningen. Wat je ook kunt doen is contact opnemen met het Arubahuisin Nederland Die weten ook precies hoe of wat.

Ik werk momenteel bij een vriend van ons die help ik met het inrichten van zijn webwinkel. Dus zo kan ik toch nog een beetje geld verdienen want de hele tijd aan je spaargeld zitten is ook niet de bedoeling he.

Groetjes

Jeroen

Beste mensen. Lees vooral de andere posts op dit forum over dit onderwerp, want er is heel veel over geschreven. Je kunt dus niet vooraf je vergunning in Nederland aanvragen, want daar heb je een garantsteller - lees werkgever - voor nodig en die heb je pas als je een baan c.q. een arbeidscontract hebt. Een andere garantsteller kan op zich natuurlijk ook, maar dan moet je iemand vinden die voldoende verdient om ook in jouw
onderhoud te voorzien, want daar draait het feitelijk om: je mag onder geen beding ten laste van de gemeenschap hier op Aruba komen.
Solliciteren bij het Job Center (degene die de advertenties zet met vacatures van de overheid) heeft totaal geen zin als niet-Arubaan, want dit job center is juist voor Arubaanse werkzoekende ingesteld, dus die moeite kun je je besparen.
Na het inleveren van de gezondheidsverklaring duurt het inderdaad nog zo’n 6 tot 8 weken voordat je je vergunning af kunt halen. Als het je te lang duurt kun je altijd even met het informatienummer van Dimas bellen. Met het nummer van je aanvraag (staat op de stukken die je tot dusver hebt ontvangen) kan men zo zien hoever het staat met je vergunning.
Succes

Dank je wel voor de duidelijkheid, zoals ik al tegen de rest vertelde hebben wij niet al teveel research gedaan voordat we hier kwamen.
En die link die ik plaatste is natuurlijk geen ‘advertentie’. Je laat het nu zo overkomen alsof ik aan het spammen ben. Ik heb er ook niet bijgezet dat ze moet gaan solliciteren, maar dat ze dan een idee heeft van het werk en de vergoedingen hier op Aruba. Toch hebben ze mij verteld dat je ten tijde van de eerste aanvraag niet op Aruba mag verblijven.

Groeten!

natuurlijk zag ik dat niet als spammen of zoiets. maar ik laat je alleen weten dat het geen zin heeft zonder vergunning te solliciteren op een baan die via een overheidsorgaan wordt aangemeld, zoals in dit geval dus bij job center. Dat is nu eenmaal een orgaan wat feitelijk uitsluitend voor Arubanen werkt en niets doet voor niet-Arubanen. Het geeft wel enigszins een indicatie van de salarissen in bepaalde beroepsgroepen, maar ook dat is maar betrekkelijk.
Inderdaad moet je officieel, nadat je in persoon je aanvraag voor een vregunning hebt ingediend bij Dimas (dat kan echt niet anders, dat moet je persoonlijk doen in een afspraak die je vooraf via de Dimas site moet maken) het vervolg elders afwachten. Echter dat gaat in de praktijk niet op. Immers je krijgt op Aruba bericht, via een aangetekend schrijven wat je op het postkantoor moet afhalen, dat Dimas iets met jou te communiceren heeft, dus bijv. een nieuw formulier wat ingevuld moet worden en ingediend of een betaling bij de belastingdienst die gedaan moet worden. Als je dan in Nederland bent is dat bijzonder onhandig. Het hele systeem rammelt aan alle kanten, zit enorm onlogisch in elkaar, kost de overheid zeker veel te veel geld vanwege alle onnodige administratieve handelingen en is al met al te gek voor woorden. Het gaat ook zeker veranderen. Maar molens malen langzaam, ook hier, dus dat zal nog wel een half jaar of langer duren.
Maar vraag gerust als je nog iets wilt weten, ik woon hier al jaren dus weet wel het een en ander van de procedures inmiddels.

Ok,ok, we hadden even een kleine mis-communicatie. Maar goed ik wacht nog even rustig af, mijn vrouw heeft in ieder geval werk en ik beun hier en daar ook een beetje bij dus we redden ons wel.
Bedankt voor je uitleg en als ik nog iets wil weten dan hoor je het zeker!