Rechten passagier indien er iets mis is aan boord

Kan iemand mij vertellen wat mijn rechten zijn mocht er iets mis zijn in het vliegtuig?

Ik heb eens meegemaakt op een lange vlucht naar Singapore, dat er in het zitvlak van mijn stoel iets kapot was waardoor ik helemaal scheef zat. Alle stoelen waren bezet en na uren had ik ernstige lage rugklachten, waardoor mijn vakantie bij voorbaat al verpest was.

Verder bleek afgelopen keer op de terugvlucht van Jakarta naar Amsterdam dat onze business class stoelen kapot waren, op het gedeelte Jakarta - Kuala Lumpur was het videosysteem helemaal ontregeld was en als klap op de vuurpijl was ons eten (vlees) helemaal zwart en verpieterd. Van te voren hadden ze ons helemaal lekker gemaakt met eten van Jonnie Boer. Op de terugvlucht bleek dat we sowieso geen maaltijden van Jonnie Boer kregen, maar tweede rangs catering en het was nog zwartgeblakerd, knoerthard en oneetbaar. Het KLM cabinepersoneel heeft van alles geprobeerd om het goed te maken, maar helaas mocht niets baten. Ten overvloede we zaten in rij 13!!!

De heenweg, was echt top en waren we het erover eens dat de dure business class tickets het dubbel en dwars waard waren eerlijk waar, maar als je dit vervolgens op de terugweg overkomt is dat toch zo’n enorme afknapper en voel je je weer bekocht.

Nadat wij bij thuiskomst een klacht ingediend hadden, werden we na enige tijd opgebeld door iemand van KLM met excuses en moesten we genoegen nemen met ieder 20.000 airmiles en een fles champagne. Ik hoef je niet te vertellen dat een business class ticket peperduur is, dus dit is eigenlijk heel karig.

Achteraf vinden we zelf dat we zeer waarschijnlijk veel te netjes/beleefd/watjes zijn geweest.

Waar hebben we in zo’n geval eigenlijk recht op?

Een andere keer zaten we op onze terugvlucht net voor een hele groep Franse toeristen, die zo ontzettend naar zweet stonken dat ik in ieder geval echt kotsmisselijk ben geworden. Wat zijn op zo’n moment onze rechten?

Ik ben echt héél benieuwd.

Tsja… rechten zijn iets lastigs, zeker in bovenstaande situaties.

Situatie 1: als er iets mis is met de stoel, dient je dat zo snel mogelijk te melden. Bij voorkeur al voor het opstijgen. Dan is het nog mogelijk dat ernaar wordt gekeken of dat je wellicht een andere stoel kan worden aangeboden. Als je pas achteraf melding maakt, dan kun je enkel op goedmakertjes hopen. Dat je lichamelijke klachten eraan hebt overgehouden, dat is lastig aan te tonen. Je moet het verschil in de medische situatie kunnen aantonen voor en na de vlucht. Dokter bezocht voor de vlucht? Dokter bezocht na de vlucht?

Situatie 2: KLM heeft een goedmakertje aangeboden en zo te lezen heb je er genoegen mee genomen. Dat betekent dus dat de zaak is afgehandeld. Anders moet je de fles champagne terugsturen en zeggen dat dit onvoldoende naar verwachting is en verder onderhandelen.

Waar heb je dan recht op? Moeilijk te zeggen. Je betaalt hoofdzakelijk om via de lucht van plaats A naar plaats B te worden vervoerd, daaraan is voldaan. Extraatjes als het AVOD-systeem, smaak aan het eten het glas champagne en het huisje in de business class van KLM, zijn doorgaans bijzaak. Je betaalt er inderdaad voor om wat meer te krijgen, maar om de waarde van alle onderdelen te bestempelen, dat is aan KLM om redelijkerwijs op te stellen.

Zoals gezegd: je kan onderhandelen met KLM over de ‘schadevergoeding’. Mocht je er niet uitkomen, dan kun je naar het gerecht stappen, maar daar zit niemand op te wachten: verspilling van tijd en geld, maar levert wel een onafhankelijke mening op van wat voor vergoeding juist is. 20.000 bonus miles per persoon is alsnog interessant, kun je ongeveer een economy ticket mee boeken binnen Europa.

Situatie 3: Wat zijn je rechten: barweinig. Als KLM ze weigert op de vlucht, zal de groep Fransen zich afvragen: wat zijn onze rechten? Sowieso kan men moeilijk een hygiènecontrole houden voor vertrek: kost te veel tijd, geld en hiermee doorbreek je de privacyzone van de passagiers. Bovendien: KLM heeft het product aan jou geleverd, zoals het is aangeboden, meer niet.

Let erop dat ik totaal geen juridische achtergrond heb. Ik lees veel, ik heb mijn eigen ervaringen en nuchter verstand, meer niet. :slight_smile: