Realistische reisplannen?

Hallo,
Binnenkort ga ik met twee vrienden voor 4 weken naar Argentinie. We zijn nog druk aan het plannen, maar nu vragen we ons af hoe realistisch onze plannen zijn en waar we allemaal nog meer rekening mee moeten houden. Hopelijk kan iemand daar advies over geven.

We vliegen in de maand Februari naar Buenos Aires, waar we een dag of twee rond willen kijken. Daarna willen we naar Patagonie vliegen, naar El Calafate en El Chaltén. Hoe is het openbaar vervoer hier geregeld? Is dit goed te doen met vliegtuig en taxi tot aan een hostel? Ik heb hier wisselende verhalen over gehoord.
We willen in beide plaatsen eigenlijk ter plekke allerlei wandel tochten maken/regelen. Kan dit inderdaad? Of moet je de wandeltochten van de W-loop boeken? We zitten ook te overwegen om met de tent te gaan om kosten te besparen. Heeft iemand ervaring met campings daar?
Na Patagonie gaan ergens naar het Mendoza gebied. We weten nog niet precies waar naartoe. Heeft iemand tips? We gaan natuurlijk voor de lekkere wijnen, maar als de natuur en omgeving ook mooi zijn, dan is dat een pre. Ik heb gehoord dat er nogal wat vulkanen in de omgeving zijn. We blijven ongeveer 5 dagen.
Als laatste gaan we naar Iguazu, een dag of 3 a 4. Hier zijn de reisgidsen gelukkig iets duidelijker over.
Alvast bedankt voor alle advies.

Realizeer wel dat vliegen op El Calafate erg duur is maar je hebt weinig keus in 4 weken.
Het openbaar vervoer is prima geregeld aldaar.
In El Calafate zelf is niet echt iets langs te wandelen, dit is een startpunt om naar de Perito Moreno te gaan en naar El Chalten.
Wil je de W gaan lopen in torres dan hoef je deze niet te boeken. Als je in de parklodges wil slapen dan moet je deze wel boeken. De campings zitten normaliter nooit vol.
Met een tent bespaar je flink wat geld maar je moet wel tegen koud en guur weer bestand zijn.
Zelfs in hartje zomer kan er nog nachtvorst zijn.
Met een tent heb je wel een veel stoerdere ervaring van torres.
In de lodges sta je in rijen dik op het eten te wachten en op de kleine campings sta je misschien met 5 tentjes lekker je potje te koken in een vervallen houten schuurtje. Ikzelf vind dit leuker als dat massale van de lodges. Tevens zijn de lodges en het eten daar erg duur. (voor een backpacker dan)
succes.

Echt budget reizen gaat het niet worden als je naar El Calafate vliegt en ook nog naar Mendoza en Iguazú toe wilt… dat wordt een hoop vliegen wil ik maar zeggen. Daarom is mijn advies ook altijd om in een Argentinië-vakantie een gedeelte van het land te zien, dan kun je én kosten besparen én krijg je wat meer “verdieping” in je reis (ik bedoel, je blijft langer in een regio en vliegt niet van hot naar her). Ik snap de verleiding om alles te willen zien in 4 weken, maar het is gewoon teveel en je doet dan alleen maar de hoogtepunten. Pak je bijvoorbeeld alleen het noorden & midden van Argentinië, dan kun je ook minder bekende gebieden meepakken én je bespaart behoorlijk want je kunt veel met de bus doen.

In Mendoza is de Tupungato vulkaan bekend, één van de hoogste vulkanen van Zuid-Amerika (is ook een nationaal park), voor de rest is het hele gebied ten zuiden van de stad Mendoza één groot wijngebied. Als je écht iets anders wilt, zonder veel buitenlands toerisme, verken dan eens de regio rond San Rafael (ook goede wijn en cider) of de streek rond Malargüe.

groet,
Jan

Bij Malargue kan je ook nog een tweedaagse paardrijtocht maken naar het wrak van de Fairchild die daar ligt, bekend van het boek (en de verfilming) Alive… Over non-toeristische activiteiten gesproken :zon02: