Ik ga deze zomer voor het eerst naar Azie op vakantie. Mijn vriend en ik willen 4 weken naar Maleisie/Borneo. Ik heb een schema gemaakt van wat we ongeveer willen gaan doen. Aangezien het onze eerste backpack vakantie wordt ben ik benieuwd of dit een beetje realistisch is? En ik ben ook benieuwd wat we vooraf al zouden moeten gaan vastleggen?
dag 1 vlucht naar KL
dag 2 aankomst KL
dag 3 KL verkennen
dag 4 vlucht naar Kuching
dag 5, 6 en 7 omgeving Kuching met in ieder geval een bezoek aan Bako park en orang oetan opvang
dag 8 reis naar Mulu. Vlucht boeken of is reis over water en land leuker? En hoeveel tijd zou dat kosten?
dag 9 t/m 12 Mulu National Park. We willen hier de tijd nemen voor grotten en pinnacles. Is 4 dagen, 5 nachten voldoende?
dag 13 vlucht via Mulu - Miri naar Kota Kinabalu
dag 14 dagje rustig aan, snorkelen op de eilanden voor de kust
dag 15 reis naar Sandakan. Vlucht of over land?
dag 16 t/m 19 omgeving Sandakan met in ieder geval een paar dagen de Sinabantang rivier op en mogelijk bezoek Turtle island?
dag 20 vlucht Sandakan - kota kinabalu - KL. Kan dit makkelijk op 1 dag?
dag 21 KL - Cameron highlands. Met de bus?
dag 22 Cameron highlands. Twee nachten en een dag hier genoeg?
dag 23 reis naar Perhentians. Hoe gaat dit het beste en hoeveel tijd kost het?
dag 24, 25 en 26 relaxen en snorkelen op de perhentians.
dag 27 terug naar KL. Hoe gaat dit het beste, vliegen vanaf Kota Bharu?
dag 28 vlucht naar huis
Ik heb nog even verder gepuzzeld, maar overweeg om cameron highlands eruit te halen en zo meer tijd te hebben voor borneo en dan aan het eind nog 4 volle dagen op de perhentians. Dit schema is iets relaxter en geeft wat meer ruimte op borneo om tussendoor spontaan leuke dingen te doen.
dag 1 vlucht naar KL
dag 2 aankomst KL
dag 3 KL verkennen
dag 4 vlucht naar Kuching
dag 5, 6 en 7 omgeving Kuching met in ieder geval een bezoek aan Bako park en orang oetan opvang
dag 8 en 9 reis naar Mulu. Vlucht boeken of is reis over water en land leuker? En hoeveel tijd zou dat kosten? Is misschien wel leuk om wat meer van borneo mee te krijgen en onderweg nog wat mee te pikken wat iets minder toeristisch is.
dag 10 t/m 13 Mulu National Park. We willen hier de tijd nemen voor grotten en pinnacles. Is 4 dagen, 5 nachten voldoende?
dag 14 vlucht via Mulu - Miri naar Kota Kinabalu
dag 15 en 16 rustig aan, snorkelen op de eilanden voor de kust, leuke tripjes vanuit KK. Raften?
dag 17 reis naar Sandakan. Vlucht of over land?
dag 18 t/m 21 omgeving Sandakan met in ieder geval een paar (3) dagen de Sinabantang rivier op en mogelijk bezoek Turtle island of iets anders?
dag 22 vlucht Sandakan - KL - Kota Bahru - perhentians. Kan dit makkelijk op 1 dag?
dag 23, 24, 25 en 26 relaxen en snorkelen op de perhentians.
dag 27 terug naar KL. Hoe gaat dit het beste, vliegen vanaf Kota Bharu?
dag 28 vlucht naar huis
Mooi plan! Ook een goed idee om CH er uit te halen. In principe is het mogelijk om in één dag met Airasia via KL van Sandakan naar KB te komen. De kortste wachttijd in KL is 2 uur en 40 minuten. Maar het gebeurt nogal eens, dat de vluchten vertraging hebben en omdat je bagage (als je die ingecheckt hebt) voor deze trip niet doorgelabeld wordt en je weer opnieuw door de douane moet als je van Borneo komt, loop je wel een risico… Ik zou dan iig een vlucht later naar KB nemen. Voor de terugreis naar KL kun je soms ook voordelig met Firefly vliegen. Dan kom je echter wel aan op een ander vliegveld.
Hallo MJ
Een soort gelijke reis hebben wij afgelopen zomer gemaakt. Ik weet niet wanneer jullie precies gaan, maar Turtle Island en Phertians zou ik wel van te voren vast leggen.
Wij hebben veel gevlogen met Air Asia anders haal je het niet in vier weken, en het kost bijna niets. Naar Mulu zou ik gaan vliegen, duurt 30 min en je vliegt erg laag,
Van Kota Kinubalu zou ik ook gaan vliegen, over land is het een verschrikelijke weg. En wij hebben met z’n tweeen gelooflijk €20 betaald voor vliegen.
Dag 20 Sandakan kun je rechtstreeks vliegen naar KL, en hoef je niet over KK.
Prachtig land Maleisie en Borneo. Veel plezier daar.
groeten Sabine
Bedankt voor je reactie!
Ik zat inderdaad al te kijken om accommodatie voor de Perhentians te gaan regelen, maar vind het wel lastig om dat vanaf mijn computertje uit te zoeken! Weet sowieso nog niet welk eiland het gaat worden. Maar ik heb nog even, we gaan pas eind juli weg. Maar heb je daar nog tips voor?
Turtle Island laat ik denk zitten, heb ik Costa Rica al eens schildpadden eieren zien leggen dus dat heb ik op zich al eens gezien.
Ik dacht dat het misschien wel leuk zou zijn om van Kuching naar Miri over water en land te gaan, om wat meer van het land te zien onderweg. En dan later naar KK weer per vliegtuig verder.
Als je verder nog leuke tips hebt hoor ik ze graag!
Als je al eens schildpadden eieren hebt zien leggen, zou ik niet nog een keer gaan. Het was leuk om een keer te hebben gezien, maar je mag ook maar kort kijken op het strand.
Phertians zijn wij bij abdul chalet geweest. Wat ik daar mooi aan vond dat we een huisje aan het strand hadden, en heerlijk relaxed uitzicht over zee hebt.
Mulu is de moeite waard, maar ook wel vermoeiend, en daarna is het wel lekker om te relaxen in KK. Wij zijn naar twee verschillende eilanden geweest.
En bij Sandakan de rivier op dieren te spotten. Wij hebben zelfs olifanten gezien.
Je kunt dan ook naar Sepilok.
Ik heb nog even gekeken voor dag 22 maar dit wordt wel krap.
Vlucht met Air Asia van Sandakan naar KL 10.30 -13.10.
Kl - Kota Bahru 15.50 - 16.45. Dan moet je nog met een taxi/busje naar de boot, een klein uurtje. Volgens mij gaan er dan geen boten meer, zo laat.
Maylasia Ariline vliegt om 11.35 vanaf Sandakan, daar heb je ook niks aan.
Ik zou denk ik een nacht in Kota Bahru blijven, en de volgende morgen vroeg naar Phertians gaan.
Abdul Chalet ligt dat op het grote eiland zeker? Ziet er goed uit, ik vind het een echte plus dat die huisjes gelijk aan het strand staan!
Van die vliegtijden had ik zelf inderdaad ook juist gezien, dus dat wordt 1 nacht korter op de perhentians en dan gewoon 's ochtends de eerste boot. Hebben we daar nog altijd drie volle dagen en een halve dag, is nog altijd lekker!
Nog een vraagje over Mulu, heb jij daar de pinnacles gelopen? Ben er nog niet helemaal uit of die tocht een investering van 3 dagen waard is of dat we beter wat losse activiteiten kunnen doen. En of je dat ook al vooraf moet gaan regelen. Kan je ook ter plekke dan weer de vlucht naar KK regelen of lopen die wel een keer vol?
Wij hebben de pinnacles niet gelopen, maar vele excursies gedaan. Dit hadden wij van te voren geboekt, maar je kunt prima ter plekke boeken. De excursies zijn ook vermoeiend, veel trappen lopen, en het is daar erg vochtig. Ik had Mulu niet willen overslaan. Als je mij een pm stuurt met je emailadres dan zal ik je de prijslijst sturen van Mulu excursies, als je er belang bij hebt.
Wij hadden de vluchten van te voren geboekt, is vaak goedkoper.