In mei vertrekken wij voor 3 weken naar Bali.
Ohhhh, wat kijken we hier naar uit.
We hebben een leuke planning gemaakt met hulp en tips van medeforummers.
Nu zou ik heel graag ook gaan raften, maar het probleem is dat ik al jaren pijnklachten van een whiplash heb. Nu kan ik hier in het dagelijks leven prima mee leven met pijnstillers, maar ik moet geen gekke dingen doen want dan ben ik een dag of 3 uitgeschakeld.
Nou lijkt het mij fantastisch om te raften. Ik weet dat het misschien een gekke vraag is, maar voor mij wel een belangrijke.
Hoe wild is raften eigenlijk? Ik las ergens dat hier wel âgradatiesâ in zijn. Wie kan mij helpen aan info over de mogelijkheden hierin?
Alvast enorm bedankt.
Hoe wild het is hangt af van het seizoen. Ik heb een keer geraft aan het begin van het regenseizoen, en toen was het vrij soft. Maar⊠Er zitten wel 2-3 drops in de route waar je de nodige meters naar beneden valt, en je je echt schrap moet zetten in de boot.
In Mei zit je in al in het begin van het drogere seizoen op Bali. Er is beduidend minder regenval dan een paar maanden eerder. De meren en rivieren hoeven geen enorme hoeveelheden regenwater meer te bergen en af te voeren. Het raften is in die periode bijna net zo (in)spannend als een kano-tocht door de grachten van een willekeurige stad in NL.
Ik zou het raften voor iedere gezonde medemens van harte aanraden. Het is geweldig mooi en een hele leuke manier om Bali vanaf een andere kant te zien. Maar er zijn een aantal drops, waar je misschien wel uit zou kunnen stappen? Maar dan nog, wij zijn 2 keer geweest en het was zeker niet al te heftig, maar soms kom je golven en stroomversnellingen tegen waardoor de boot (onverwachts) een klap krijgt en moet je jezelf gewoon vasthouden. En ik heb ook wel eens een bootje op de kop zien liggen. Allemaal echt niet gevaarlijk als je lichamelijk gezond bent, maar als je last hebtâŠ
Zou je gezien je lichamelijke conditie in een wilde achtbaan stappen? Zo nee, dan zou ik dit zeker ook niet doen. En bedenk als het wel mis gaat moet je ook nog eens minimaal 15 uur in een vliegtuigstoel op de terug weg zittenâŠ
En uiteraard neem ik liever geen onnodige risicoâs maar ik ben van nature wel een persoon die geen dingen uit de weg gaat als het enigszins wel mogelijk is.
Ik wil niet naar Bali zonder alles gezien en gedaan te hebben bij wijze van spreken.
We gaan ook de moutainbiketocht doen bij Kintamani. Lijkt me ook erg leuk en mooi, maar daar zal ik zeker ook last van hebben.
Bedankt voor jullie tips in ieder geval.
Mocht er nog andere tips zijn, dan hoor ik het graag.
Als je googled op âwhite water raftingâ dan krijg je vanzelf de nodige tour operators te zien.
Op mijn zoektocht ben ik het volgende tegengekomen:
raften is mogelijk op Ayung river (catergorie II en III) en Telaga Waja River (ik dacht categorie III en IV).
er zijn diverse aanbieders: let op dat je er een kiest die tenminste 10 km lang is (sommige bieden goedkopere rafts aan en die blijken dan maar 4 km te zijn).
de prijzen lopen enorm uiteen. Tot nu toe zie ik dat je dit het beste via een touroperator kan boeken. Rechtstreeks bij Sobek (bedrijf dat ooit ermee begonnen is) kost het bijv. 80 dollar pp en bij megarafting (deze tocht is iets langer want begint hoger op de rivier en heeft zelfde eindpunt) is het 66 dollar pp. en the gangga rafting vraagt weer 70pp.
echter als je bijv. bij halo bali bike kijkt, dan zie je dat je daar ook raften kan boeken. Deze gaan met gangga rafting (ik heb ze gemaild)en het kost je dan 300.000 IDR pp (= 31 dollar). Dit is voor Ayung river. Op de andere river gaan ze met Bali view rafting (deze rekenen zelf 68 dollar en als je online reserveert gaat er 40% af). Boek je bij Halo bali bike dan betaal je wederom 300.000 IDR pp (= 31 dollar)
In diverse fora heb ik gelezen dat een goede raft voor de prijs van rond 30 dollar mogelijk is maar dat je dan heel goed moet opletten dat je wel een lange raft heb.
Dit is dus even in het kort wat ik allemaal voorbij heb zien komen.
Even voor de duidelijkheid: wij moeten nog naar Bali en hebben geen ervaring met welke organisatie dan ook maar ik ben bovenstaande tegengekomen op mijn zoektocht. Ik was overigens op zoek of dit avontuur ook te doen is met kinderen. Ik ben verschillende leeftijdsgrenzen tegengekomen. De meesten die uberhaupt een minimumleeftijd hanteren hebben een leeftijdsgrens van 6, 7 of 8 jaar.
Gezien de prijzen die jij noemt zou ik zeker niet online boeken. Wij hebben 2 keer in Sanur geboekt⊠Exacte prijzen weet ik niet⊠Maar dat is zeker niet voor de bedragen gebeurd die jij nu noemt. Dan kun je misschien nog wel beter bij de Nederlandse touroperator boeken (wat ik ook niet zou aanraden).
Bij 1 van de bedrijfjes op straat wordt je goed geholpen, vraag naar tips aan andere mensen in die plaats. Als die een goede ervaring hebben dan zal het bij jou ook wel goed gaan toch?
Er zijn overnachtingsgelegenheden genoeg op Bali. Dus wat betreft geen enkel probleem. Het ligt eraan wat je wilt. Luxe, goedkoop waar wil je verblijven etc. Zelf zijn wij 2 keer in Sanur geweest in 2 redelijk luxe hotels en dat was erg goed vertoeven. Meestal kijk ik op de bekende beoordelingsites naar de reacties van mensen en dan bij het betreffende hotel wat de prijzen zijn.