Rabies- vaccineren??

Namasté!

Ik ga deze winter voor 4 maanden naar India (tamil nadu, kerala, goa en rajastan) en nu bezig met vaccinaties. Ik ben er mijn hoofd over aan het breken of ik wel of geen Rabies vaccinatie moet nemen, deze zijn superduur (200 euro). de GGD praat me een enorme angst aan en ik vroeg me af of dit nu wel écht nodig is. hoe groot is de kans dat je gebeten, gekrabt e.d. wordt door een zoogdier (aap, vleemuis, hond, kat)?
zijn er mensen hier op ghet forum die hier ervaring mee hebben?

Groetjes,
erlinde

Niet doen,wat een flauwekul zeg.Kans is nagenoeg nihil.

1 like

Doen! Ik ben één keer door een straathond gebeten en wist niet wat de gevolgen konden zijn. Na research bleek een inenting toch wenselijk, dus diverse doctoren en ziekenhuizen in Peru bezocht. Wat een drama!
Je denkt nu misschien, 200 euro is veel geld, maar als je hondsdol wordt is geld relatief. Je wilt het risico gewoon niet lopen. Ik ben vaak erg naïef en laconiek maar ga mijn volgende reizen gewoon met een vaccinatie op pad.
In India is de kans dat je door een Aap gebeten wordt bovendien relatief groot. Die beesten kunnen daar erg agressief zijn.

1 like

doen, maar in India, je hebt drie of vier spuiten nodig die je overal in India kan krijgen b.v. 1 in Tamil Nadu en de andere ergens onderweg. Je kunt ze ook gewoon alle drie of vier kopen en meenemen en onderweg ergens laten zetten. De kosten per Injectie zijn ongeveer 7 euro

1 like

Rabies vaccinatie is volgens mij alleen zinvol als je ook met dieren gaat werken, dan loop je relatief veel risico om gebeten of gekrabt te worden.

Ook al ben je gevaccineerd… Als je gebeten wordt, moet je sowieso naar een ziekenhuis en wederom vaccinaties krijgen. Het verschil met als je van te voren al gevaccineerd bent , je geen MARIG nodig hebt.
Dit heb je alleen nodig als het een bloederige wond is, niet bij een krasje of schram. Als je gebeten bent moet je sowieso naar een ziekenhuis om het te laten beoordelen en zo nodig, (dus nogmaals) gevaccineerd te worden.

Vaccinatie is dus alleen om te voorkomen dat je die MARIG nodig hebt. Dit hebben ze in niet westerse landen vaak niet.

Als je gebeten wordt heb je ook zoveel kans op andere ziektes waar je niet tegen ingeeent kan worden. (zoals het herpes B virus).

Het is dus zaak dat je voorzichtig bent met honden en apen en vleermuizen.
Ik ga ook een half jaar naar India, maar ik neem geen rabies vaccinatie.

Te overwegen valt, als je het wel wilt nemen, om naar het LUMC te gaan, daar vaccineren ze op een iets andere manier, waardoor het de helft goedkoper is (zo rond de 100 euro) en toch evenveel bescherming biedt.

Succes ermee!

1 like

Wauw, heerlijke reis!

Wij hebben de vaccinaties in het LUMC in Leiden gehaald en daar is de vaccinatie tegen rabies een stuk goedkoper: maar 27 euro per prik. We hebben ook de andere verschillen even op een rijtje gezet, want die zijn soms schokkend groot… Prijsvergelijking vaccinaties inentingen

Geniet van de voorpret!

1 like