Rabies

Hee!!

Ik ga samen met een vriendin binnenkort voor 3 maand naar Kenia,
We gaan daar vrijwilligerswerk doen in een weeshuis…
Bij het vaccinatiebureau vertelde ze ons dat Rabies niet verplicht is, het is een erg dure vaccinatie en komt niet veel voor. Natuurlijk willen wij niet op onze gezondheid bezuinigen zeg maar…
Wij vroegen ons af, is het wel of niet verstandig om deze vaccinatie te nemen?

xx Vera

We zitten trouwens in de buurt van Mombasa

Wanneer er bijtende honden of apen in de buurt zijn, zou ik het doen als je geen ziekenhuis of luchthaven in de nabije omgeving hebt. Ik heb begrepen dat je naar Nairobi moet en binnen 24 uur behandeld moet worden als je een rabiesbesmetting krijgt.
Wij zaten nogal ver van een redelijk ziekenhuis plus een aantal loslopende honden/ apen in de directe nabijheid van ons huis. UIteindelijk waren we te laat om het te doen, want je moet er volgens mij meerdere. Vraag het na, zou ik zeggen.

Heb een paar keer meegemaakt dat mensen door apen werden gebeten. Je moet dan een aantal spuiten halen in een ziekenhuis. In Diani kon dat in Diani Hospital, neem aan dat het in Mombasa en directe omgeving ook zo is.

Het is wel een héél dure (en lastige) grap. Zou de voorkeur aan vaccinatie geven.

Groet,

Diani:vak02:

Ik zou zeker de vaccinaties nemen, het zijn duren vaccinaties maar bij de meeste zorgverzkeraars worden ze grotendeels of helemaal vergoed. Ik zou het eerst nakijken bij je verzekering, als je het helemaal vergoed krijgt moet je meestal naar een instantie waar zij een contract meehebben. De moeite waard om na tekijken

Succes

Als je een vaccinatie krijgt voor rabies, krijg je 3 injecties hier in Nederland. Wordt je gebeten door een aap, of een hond, moet je alsnog binnen 24 uur in een ziekenhuis zijn die je kan inenten en na 48 uur nog een injectie krijgen.
Volgens mij is het geldverspilling om van tevoren 3 injecties te krijgen, van elk min. 70 euro, terwijl het advies niet geld voor rond mombasa, en dan moet je vervolgens alsnog binnen 24 uur in het ziekenhuis zijn. Op het moment dat ik advies aan de GGD vroeg, in 2009, was het advies als je naar het binnenland gaat en meer als 3 maanden, is het beter om het te doen. Mijn zorgverzekering vergoedde deze injecties niet!
Ik denk dat het belangrijkste is dat je zorgt dat je weet waar je naar toe moet als je gebeten wordt en zorgt voor een goede reisverzekering, die de kosten dekt.

Succes ermee!